Kotitalous tai yhdistys palkkaa työntekijän – miten asioidaan tulorekisterissä?

31.05.2022  |  Ajankohtaista liitosta

Kotitalous, kuolinpesä, yhdistys tai pieni yritys voivat teettää monenlaista työtä ja ostaa erilaisia palveluita. Kotitalous voi vaikkapa teettää remonttia tai siivousta, ostaa lastenhoitoa tai hankkia juhlaan henkilökuntaa.

Jos palkataan työntekijä, on huolehdittava työnantajalle kuuluvista velvollisuuksista, kuten esimerkiksi palkan maksamisesta, mahdollisesta ennakonpidätyksestä ja tarvittavista vakuutusmaksuista.

Tulorekisteriin ilmoitetaan työstä maksetut palkat, luontoisedut, palkkiot, työkorvaukset sekä muut ansiotulot. Myös kustannusten korvaukset – kuten kilometrikorvaukset – ilmoitetaan. Jos palkat maksetaan Palkka.fi-palvelussa, tiedot siirtyvät suoraan tulorekisteriin.

Tulorekisteriin voi ilmoittaa tietoja sekä verkossa osoitteessa tulorekisteri.fi tai paperilomakkeella. Lomakkeen voi tulostaa palvelusta ja se lähetetään postitse osoitteeseen

Tulorekisteri
PL1
00055 TULOREKISTERI

Osallistu koulutukseen tulorekisterin käytöstä

Verohallinto järjestää keskiviikkona 8.6. kello 10.00–11.30 sähköisen koulutuksen tulorekisterin käytöstä Teams-yhteydellä. Tarvitset osallistumiseen tietokoneen tai mobiililaitteen, verkkoyhteyden ja sähköpostin. Koulutus on maksuton.

Koulutus on suunnattu kotitalouksille, pienille yhdistyksille ja yrityksille sekä edunvalvojille. Tilaisuudessa kerrotaan palkkatietojen ilmoittamisesta paperilomakkeella ja sähköisessä asiointipalvelussa.

Koulutuksen ohjelma

  • Mitä tietoja tarvitsen ilmoittamiseen
  • Miten teen ilmoituksen
  • Miten otan käyttöön sähköisen asioinnin
  • Kuka voi ilmoittaa paperilomakkeella ja mikä lomake tulisi valita

Ilmoittautuneiden on mahdollista lähettää ennakkoon kysymyksiä. Tarkemmat ohjeet osallistumisesta lähetetään sähköpostitse ennen tilaisuutta.

 

Ilmoittaudu koulutukseen 

Tulosta

Oikeasti hyödyllistä tietoa arjen talousasioista

Tilaa tästä Veronmaksajien ilmainen uutiskirje.
Voit peruuttaa sen koska tahansa.