6.5.2008

Taloustaidon terveyskuluvertailun kärjessä Multia: Lahti edullisin suurista, Vantaa ja Espoo kalliita

Terveydenhuollon ja vanhusten hoivamenojen kustannukset ovat Suomessa alhaisimpia Multialla. Suurista kaupungeista kulut ovat selvästi parhaiten kurissa Lahdessa. Merkittävää parannusta on myös tapahtunut Helsingissä ja monessa Uudenmaan HUS-kunnassa.

Kalleinta terveydenhuolto on pikkuisessa Velkuan kunnassa.

Tulokset käyvät ilmi Veronmaksajain Keskusliiton Taloustaito-lehden suuresta terveysmenovertailusta. Jo kahdeksatta kertaa toteutetun vertailun pohjana ovat ns. tarvevakioidut menot, joissa on huomioitu vaihtelut kuntien ikärakenteessa ja sairastavuudessa. Vertailussa on mukana 391 Manner-Suomen kuntaa ja Kainuun maakunnan kuntayhtymä.

Vertailu perustuu Stakesin tilastoihin jotka koskevat vuoden 2006 kuluja. Vertailun menoihin on laskettu mukaan perusterveydenhuolto, erikoissairaanhoito sekä vanhusten hoivamenot. Menoista on vähennetty asiakkaiden maksamat maksut.

Taloustaidon artikkelissa korostetaan, että käytetty menoindeksi on vain apuväline terveys- ja hoivapalvelujen arvioinnissa.

”Vertailu kertoo vain terveysmenoista, ei palvelujen laadusta tai saatavuudesta. Kunnissa voidaan käyttää vertailua apuna arvioitaessa, vastaavatko palvelut menoja eli saavatko kuntalaiset verovaroilleen vastinetta yhtä paljon kuin vaikka naapurikunnassa”, artikkelissa sanotaan.

Vertailussa kunnan indeksiluku on 100, kun sen terveysmenot vastaavat maan keskiarvoa. Erot kuntien välillä ovat erittäin suuria. Kun Multian menoindeksi on 69, se on Velkualla 152. Suurista kunnista Taloustaidon vertailun kalliista päästä löytyvät Espoo (114) ja Vantaa (115). Pienistä kunnista Velkuan  jälkeen hintavimpia ovat Kaskinen (131), Utsjoki (127) ja Siuntio (125).

”Erot kuntien välillä ovat vuodesta toiseen pysyneet suurina, mutta nyt näyttäisi olevan merkkejä hienoisesta erojen tasoittumisesta”, korostaa tutkija Timo Hujanen Stakesin Terveystaloustieteen keskuksesta Chessistä.

Terveys- ja hoivamenot, alhaisimmat indeksit 2006

1. Multia 69