14.4.2010

Veronmaksajien Kaari: Veroilmoituksen voi antaa verkossa

Esitäytetyn veroilmoituksen tarkistusaika on parhaillaan käynnissä.

”Veroilmoituslomake ja sillä olevat tiedot kannattaa käydä huolellisesti läpi. Puuttuvat tiedot pitää täydentää ja mahdolliset virheet korjata”, Veronmaksajain Keskusliiton lakimies Päivi Kaari muistuttaa.

Verottajan verkkosivuilla voi nyt ilmoittaa viime vuotta enemmän tietoja. Palvelun käyttö edellyttää henkilökohtaisia verkkopankkitunnuksia tai sirullista henkilökorttia.

”Sähköisesti voi ilmoittaa muun muassa vuokratulot, luovutusvoitot ja -tappiot, asunnon ja työpaikan väliset matkakulut, korot ja velat, kotitalousvähennykseen oikeuttavat työt sekä tulonhankkimiskulut ansiotuloista”, Kaari opastaa.

Verottaja on merkinnyt veroilmoituslomakkeelle tietokoneen kuvalla ne tiedot, jotka on mahdollista täydentää tai korjata sähköisesti. Jos tietoja ei voi ilmoittaa verkossa, täydennykset ja muutokset tehdään esitäytetylle veroilmoituslomakkeelle ja mahdollisille liitelomakkeille, jotka palautetaan verottajalle postissa.

”Kaikkia tietoja ei tarvitse täyttää sähköisessä palvelussa kerralla. Voit esimerkiksi ilmoittaa ensin vuokratulosi ja vaikkapa seuraavana päivänä asunnon ja työpaikan väliset matkakulusi. Toki kaikki tiedot pitää ilmoittaa viimeistään veroilmoituslomakkeelle merkittynä viimeisenä palautuspäivänä.”

”Tiedot voi ilmoittaa myös siten, että osa täytetään verkossa ja osa paperilomakkeella. Samaa tietoa ei pidä kuitenkaan ilmoittaa sekä sähköisesti että paperilla”, Kaari korostaa.

Jos kaikki tiedot antaa verkossa, pelkästään allekirjoituksella varustettua paperilomaketta ei tarvitse palauttaa postissa.

Veroilmoitukseen liittyviä kuitteja ja muita selvityksiä, kuten ajopäiväkirjaa, ei lähetetä verottajalle.

”Kuitit on kuitenkin syytä pitää tallessa, sillä verottaja saattaa pyytää niitä tarkistettaviksi. Tänä vuonna erityistarkkailussa ovat tulonhankkimiskulut ansiotuloista.”

Kaaren mukaan veroilmoitus kannattaa tarkistaa aina huolellisesti, myös silloin, kun luvassa näyttäisi olevan palautuksia.

”Esitäytetty veroilmoitus on vasta verottajan ehdotus. Tarkistamalla ilmoituksen voi välttyä tuhansien eurojen aiheettomilta veroilta. Apua ja vinkkejä tarkistamiseen saat Veronmaksajien verkkopalvelusta.”

Korjatun tai täydennetyn veroilmoituksen viimeinen palautuspäivä on joko tiistaina 11. tai 18. toukokuuta. Päivämäärä on merkitty lomakkeelle. Jos veroilmoitukseen ei tee muutoksia, sitä ei tarvitse palauttaa.

tiedotuspäällikkö Leena Kurkinen, Veronmaksajat, puh. 09 6188 7352, 050 531 5465