3.4.2013

Veronmaksajien Lehtinen hallituksen uudesta linjauksesta: Osinkoverotusta korjailtiin oikeaan suuntaan

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää hallituksen tänään päättämiä korjauksia osinkoverotukseen oikeansuuntaisina.

-  Hallituksen alkuperäinen esitys osinkoverotuksen uudistamiseksi oli epäonnistunut, joten sitä oli syytäkin korjailla. Nyt päätetyt muutokset ovat oikean suuntaisia.

-  Suurin ongelma hallituksen alkuperäisessä esityksessä oli pörssiyhtiöistä saatavien osinkojen verotuksen perusteeton ja raju kiristäminen.

-  Pörssiosinkojen veronkiristys höylättiin nyt puoleen, mikä on askel oikeaan suuntaan.

Pörssiosinkoja saa noin 600 000 suomalaista. Lehtisen mielestä hallituksen alkuperäinen esitys oli heidän kannaltaan täysin kohtuuton. Samalla esitetty kiristys uhkasi vähentää osakesäästämisen yleistä houkuttavuutta, vaikka kansalaisten laajapohjaista osakeomistusta pitäisi päinvastoin edistää. Nyt päätetyt muutokset korjaavat osittain esityksen pahimpia ongelmia osakesäästämisen kannalta.

Merkittävää on myös, että hallituksen uuden linjauksen myötä listaamattomien ja listattujen yhtiöiden jakamien osinkojen verotus yhtenäistyy suurten osinkojen osalta, kun 150 000 euroa ylittäviin listaamattomien yhtiöiden osinkoihin kohdistuu sama verotus kuin pörssiosinkoihinkin.

-   Alkuperäinen esitys koettiin perustellusti epäoikeudenmukaiseksi vakavaraisten listaamattomien yhtiöiden maksamien suurten osinkojen kevyen verotuksen takia.

-  Nyt päätetty osinkoveromalli koetaan varmaankin selvästi oikeudenmukaisemmaksi ja se on myös verojärjestelmän toiminnan kannalta parempi, Lehtinen arvioi.

Toimitusjohtaja Teemu Lehtinen, 0400 414 652

Hallituksen osinkoveromuutokset (pdf)