13.11.2014

Kansainvälinen palkkaverovertailu 2014: Suomessa jyrkkä progressio

Suomessa keskipalkkaisen veroprosentti ylittää muiden Euroopan vertailumaiden keskiarvon 2,2 prosenttiyksiköllä. Naapurimaa Ruotsiin verrattuna keskituloisen veroprosentti on peräti 6,8 prosenttiyksikköä korkeampi. Eli samasta 41 200 euron palkasta menee Suomessa veroja 2 800 euroa enemmän kuin Ruotsissa.

Tämä käy ilmi Kansainvälinen palkkaverovertailu 2014 -selvityksestä, jossa vertaillaan työn verotusta 18 OECD-maassa* neljällä eri palkkatasolla. Selvityksen on laatinut Veronmaksajain Keskusliiton pääekonomisti Mikael Kirkko-Jaakkola.

Matalalla palkkatasolla verotus on Suomessa vielä eurooppalaista keskitasoa Palkansaajan työssä etenemistä ja tulojen lisäystä verotetaan Suomessa kuitenkin varsin ankarasti. Marginaaliveroprosentti on jo 26 800 euroa vuodessa ansaitsevalla seitsemän prosenttiyksikköä muiden Euroopan maiden keskiarvoa korkeampi.

Mitä suuremmille tuloille siirrytään, sitä suuremmaksi Suomen palkkaverotuksen ero kansainväliseen tasoon kasvaa. Selvityksen hyvätuloisilla palkkatasoilla työntekijän veroprosentti on Suomessa 3,8–6,6 prosenttiyksikköä korkeampi kuin muissa Euroopan vertailumaissa keskimäärin. Ero Euroopan ulkopuolisiin maihin kasvaa yli kymmeneen prosenttiyksikköön.

- Kuluvana vuonna Suomi erottui eurooppalaisten maiden yleislinjasta työn verotuksen kiristyessä edelleen. Yleiset palkkaverotuksen kiristykset ovat olleet harvinaisia vertailumaissa, Kirkko-Jaakkola toteaa.

Lisätietoja:

pääekonomisti Mikael Kirkko-Jaakkola, p. 09 6188 7326, 050 536 4126
Kansainvälinen palkkaverovertailu 2014 (pdf)

Kansainvälinen palkkaverovertailu 2014 -presentaatio (pdf)

* Selvityksen maat ovat Alankomaat, Belgia, Espanja, Italia, Itävalta, Ranska, Saksa, Suomi, Viro, Britannia, Norja, Ruotsi, Sveitsi, Tanska, Australia, Japani, Kanada ja Yhdysvallat.