5.4.2016

Kehysriihen ja kilpailukykysopimuksen vaikutukset: Keskituloisen ostovoima alenee 230 euroa – veroporkkana tarpeen

Hallituksen kehysriihen ja työmarkkinoiden kilpailukykysopimuksen muutokset kiristävät ansiotulojen verotusta ensi vuonna. Esimerkiksi keskituloisen 3 295 euroa kuussa ansaitsevan veroprosentti nousee 31,1 prosentista 31,5 prosenttiin.

Nettopalkan ostovoima laskee selvästi vuonna 2017. Keskituloisen palkansaajan ostovoima alenee 0,8 prosenttia. Tämä tarkoittaa keskituloisen palkansaajan ostovoiman leikkautumista noin 230 eurolla ensi vuonna.

Näissä Veronmaksajain Keskusliiton arvioissa on hallituksen kehysriihen ja työmarkkinoiden kilpailukykysopimuksen verolinjausten lisäksi huomioitu arvioidun ansio- ja hintakehityksen vaikutukset veroihin ja ostovoimaan. Laskelmassa ansiotason oletetaan nousevan keskimäärin 0,8 prosenttia ja hintatason 1,0 prosenttia vuonna 2017.

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää kehysriihessä syntynyttä kokonaisuutta yllätyksettömänä. Hän odottaa hallituksen keventävän palkkaveroja myöhemmin, kunhan työmarkkinaratkaisut ensin selviävät.

- Hallituksen myönteisen työmarkkinasovun tueksi lupaamalle veroporkkanalle on tässä tilanteessa erityisen suuri tarve. Sen avulla on mahdollista torjua palkansaajia lähivuosina uhkaava verotuksen tuntuva kiristyminen ja ostovoiman aleneminen.

- Vuonna 2017 on erityisen tärkeää ylläpitää palkansaajien ostovoimaa ja haurasta kotimaista kysyntää jatkuvan palkkamaltin oloissa.

- Hallitusohjelman mukaan kenenkään palkkaverotus ei tällä vaalikaudella kiristy. Tästä linjauksesta on syytä pitää tiukasti kiinni myös kilpailukykysopimuksen toteutuessa.

Kulutusverotukseen nyt päätetyt muutokset ovat vähäisiä. Makeisveron poistumisen kompensoiminen polttoaineveroa korottamalla nostaa bensan litrahintaa parilla sentillä.

- Makeisverosta luopuminen on sinällään valitettavaa. Nyt tästä aiheutuva verotuottojen vajaus katetaan toisella valmisteverolla, mikä on ymmärrettävää.

Hallituksen alun perin linjaamat neljän miljardin euron säästötoimet ovat jääneet vaillinaisiksi muun muassa inflaation hidastumisen takia. On hyvä, että hallitus kattaa vajeen korvaavilla säästöillä valtion menoissa, eikä verotusta yleisesti kiristämällä.

- Hallitusohjelman mukainen pidättäytyminen verotuksen yleisestä kiristämisestä myös uusissa sopeutustoimissa lisää hallituksen talous- ja veropolitiikan uskottavuutta, Lehtinen katsoo.

Katso myös:

Palkansaajan verot ja ostovoima 2016 - 2017 (pdf)
Palkansaajan tuloveroprosentti 1991 - 2017 sekä ansiotason ja ostovoiman muutokset 2000 - 2017 (pdf)
Arvioita kulutusveromuutosten vaikutuksista 2017 (pdf)