29.2.2016

Veronmaksajat laski työmarkkinasovun vaikutukset: Palkkaverotus kiristyy rajusti – hallituksen miljardiporkkana tarpeen

Työmarkkinajärjestöjen sopima palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun ja työeläkemaksun korotus kiristää palkansaajien verotusta tällä vaalikaudella noin prosenttiyksiköllä vuoteen 2019 mennessä. Esimerkiksi 3300 euroa kuussa ansaitsevan keskituloisen veroprosentti nousee 1,0 prosenttiyksikköä 31,1 prosentista 32,1 prosenttiin. Tämä merkitsee keskituloisen nettoansioiden alenemista 410 eurolla vuodessa.

Hallitusohjelman mukaan kenenkään palkkaverotus ei tällä vaalikaudella kiristy. Työmarkkinajärjestöjen nyt sopimien kiristysten purkaminen edellyttää vastapainoksen hallitukselta lähes miljardin euron kevennyksiä vuoteen 2019 mennessä.

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen vaatii hallitusta kompensoimaan sosiaalivakuutusmaksujen korotusten vaikutukset täysimääräisesti, jotta palkkaverotuksen rajulta kiristymiseltä voidaan välttyä.

- Hallituksen on nyt lyötävä lukkoon hallitusohjelmassa luvattu miljardin euron veronkevennys, jotta palkansaajien ostovoima pystytään turvaamaan ja hallitusohjelman vastainen verotuksen kiristyminen estetään.

- Hallituksen myönteisen työmarkkinasovun tueksi lupaama veroporkkana tulee nyt suureen tarpeeseen. Sen avulla on mahdollista purkaa nyt uhkaava verotuksen kiristyminen ja ostovoiman romahdus, Lehtinen arvioi.

Yhteiskuntasopimukseen liittyvien veronluonteisten maksujen muutosten vaikutus palkansaajan nettotuloihin (pdf)