2.3.2016

Veronmaksajien Lehtinen: Hallituksen veroporkkana tarvitaan kilpailukykysopimuksen tueksi

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen odottaa, että hallitus omalta osaltaan myötävaikuttaa työmarkkinoilla neuvotellun kilpailukykysopimuksen toteutumista ja purkaa siitä aiheutuvat verotuksen kiristyspaineet kokonaan.

- Kilpailukykysopimuksen toteutuminen on toivottavaa ja se ei saa johtaa palkansaajien verotuksen kiristymiseen. Tästä varmaan kaikki ovat samaa mieltä.

- Hallituksen päätös lykätä lopullista ratkaisua veroporkkanan käytöstä ei saa tarkoittaa vastaantulon vesittämistä.

- Hallitusohjelman mukaan kenenkään palkkaverotus ei tällä vaalikaudella kiristy. Tästä linjauksesta on syytä pitää tiukasti kiinni myös kilpailukykysopimuksen toteutuessa.

- On tärkeää, että hallitus kompensoi sosiaalivakuutusmaksuihin kaavailtujen korotusten vaikutukset täysimääräisesti, jotta palkkaverotuksen rajulta kiristymiseltä voidaan lähivuosina välttyä. Samalla ylläpidetään haurasta kotimaista kysyntää jatkuvan palkkamaltin oloissa.

Työmarkkinajärjestöjen maanantaina sopimien kiristysten purkaminen edellyttäisi vastapainokseen hallitukselta lähes miljardin euron kevennyksiä vuoteen 2019 mennessä.

Työmarkkinajärjestöjen maanantaina sopima palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun ja työeläkemaksun korotus uhkaa kiristää palkansaajien verotusta tällä vaalikaudella noin prosenttiyksiköllä vuoteen 2019 mennessä. Esimerkiksi 3300 euroa kuussa ansaitsevan keskituloisen veroprosentti nousisi 1,0 prosenttiyksikköä 31,1 prosentista 32,1 prosenttiin. Tämä merkitsisi keskituloisen nettoansioiden alenemista 410 eurolla vuodessa.

Veronmaksajien laskelma työmarkkinasovun aiheuttamista palkansaajien veromuutoksista 29.2.2016 (pdf)