2.6.2016

Hallituksen veroporkkanan vaikutus parhaimmillaan: Keskituloisen verotus voi keventyä 0,3 prosenttiyksikköä

Hallituksen veroporkkana mahdollistaa parhaimmillaan palkansaajien verotuksen keventymisen vuonna 2017 kilpailukykysopimuksen kiristyksistä huolimatta. Keskituloisen 3 295 euroa kuussa ansaitsevan veroprosentti alenee 0,3 prosenttiyksikköä 31,1 prosentista 30,8 prosenttiin, mikäli kilpailukykysopimus syntyy ja sen kattavuus on vähintään 90 prosenttia.

Nettopalkan ostovoima kohenisi tässä parhaassa tapauksessa vuonna 2017 hieman. Keskituloisen palkansaajan ostovoima paranisi 0,2 prosenttia. Tämä tarkoittaa keskituloisen palkansaajan ostovoiman kohentumista noin 60 eurolla ensi vuonna.

Mikäli kilpailukykysopimus syntyy, mutta sen kattavuus kuitenkin jää alle 90 prosentin, myös hallituksen lupaama verovastaantulo on pienempi. Mikäli kattavuus on alle 85 prosenttia, palkansaajien verotus pysyy vuonna 2017 käytännössä tämänvuotisella tasolla ja ostovoima alenee hieman.

Näissä Veronmaksajain Keskusliiton arvioissa on hallituksen tämänpäiväisen verolinjauksen ja työmarkkinoiden kilpailukykysopimuksen lisäksi huomioitu muut ensi vuonna odotetut veromuutokset sekä arvioidun ansio- ja hintakehityksen vaikutukset veroihin ja ostovoimaan. Laskelmassa ansiotason oletetaan nousevan keskimäärin 0,8 prosenttia ja hintatason 1,0 prosenttia vuonna 2017.

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää hallituksen tämänpäiväistä verovastaantuloa myönteisenä askeleena, joka toivottavasti osaltaan edistää kilpailukykysopimuksen syntymistä. Vuonna 2017 on erityisen tärkeää ylläpitää palkansaajien ostovoimaa ja haurasta kotimaista kysyntää jatkuvan palkkamaltin oloissa.

- Hallituksen veroporkkanan avulla vähintään torjutaan palkansaajia vuonna 2017 uhannut verotuksen selvä kiristyminen ja ostovoiman tuntuva aleneminen. Parhaimmillaan näemme pienen ostovoimaa kohentavan kevennyksen.

Lehtinen muistuttaa, että kilpailukykysopimus uhkaa kiristää palkansajien veroja myös vuosina 2018-2020. Nykyisen hallituksen on myönteisen talouskäänteen varmistamiseksi purettava vuosina 2018 ja 2019 uhkaavat veronkiristykset myöhemmin tehtävillä päätöksillä.

- Hallituksen on syytä estää verotuksen kiristyminen myös vaalikauden loppuvuosina, jotta ostovoiman heikkeneminen voidaan torjua myös peräänkuulutetun jatkuvan palkkamaltin oloissa.

Hallitus päätti tänään myös luopua uhkaamistaan puolen miljardin euron lisäkiristyksistä verotukseen, mikäli kilpailukykysopimus toteutuu. Asuntovelallisia rauhoittaa tieto, että hallitus luopuu korkovähennyksen lisäleikkauksista.

- Nykyisten alhaisten korkojen aikana korkovähennyksen merkitys asuntosäästäjille on rajallinen, mutta asia voi muuttua tulevaisuudessa, mikäli korot kääntyvät uudelleen nousuun.

Palkansaajan verot ja ostovoima 2016 - 2017 (pdf)