8.8.2018

Veronmaksajien Lehtinen: Hallituksen budjettiriiheen jäi 100-200 miljoonan euron kevennystarve

Valtiovarainministeriön budjettiehdotus kiristäisi hieman palkansaajien verotusta vuonna 2019. Keskituloisen 3 368 euroa kuussa ansaitsevan veroprosentti nousisi 0,1 prosenttiyksikköä 30,4 prosentista 30,5 prosenttiin. Keskituloisen nettopalkan ostovoima puolestaan kohenisi ensi vuonna prosentin.

Näissä Veronmaksajain Keskusliiton arvioissa on valtiovarainministeriön budjettiehdotuksen ja sosiaalivakuutusmaksujen muutosten lisäksi huomioitu arvioidun ansio- ja hintakehityksen vaikutukset veroihin ja ostovoimaan. Ansiotason oletetaan nousevan keskimäärin 2,6 prosenttia ja hintatason 1,4 prosenttia vuonna 2019.

Palkansaajien verotusta kiristää kiky-sopimuksessa linjattu työeläkemaksun 0,4 prosenttiyksikön korotus. Toisaalta myönteinen työllisyyskehitys mahdollistaa työttömyysvakuutusmaksun alentamisen. Laskelmassa työttömyysvakuutusmaksun on oletettu alenevan 0,2 prosenttiyksikköä.

Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen odottaa, että palkkaverotusta nyt uhkaava kiristyminen puretaan kokonaan hallituksen budjettiriihessä elokuun lopulla.

- Hallituksen on budjettiriihessään syytä päättää 100-200 miljoonan euron kevennyksistä, jotta ansiotulojen verotusta ensi vuonna uhkaava lievä kiristyminen voidaan taittaa maltilliseksi kevennykseksi kaikilla tulotasoilla.

- Mitä enemmän työttömyysvakuutusmaksua onnistutaan hyvän työllisyyskehityksen ansiosta alentamaan, sitä helpommaksi hallituksen kevennysurakkakin muodostuu.

Lehtinen toivoo jäitä hattuun harkittaessa uusia haittaverojen kiristyksiä ensi vuodelle.

- Hyvä yleislinja on verottaa mieluummin haittoja kuin hyödyllisiä asioita, kuten työntekoa. Mitään isompia kiristyksiä juuri ensi vuonna ei kuitenkaan tarvita, kun ansiotulojen verotuksen kevennystarvekaan ei näytä kovin suurelta.

- Esimerkiksi muoviveroa sopii selvittää, mutta eiköhän senkin mahdollinen toteutus jää vasta seuraavalle vaalikaudelle.

Hallituksen budjettiriihessä ratkaistaan myös esitys sijoitussäästötileistä. Lehtinen pitää sijoitussäästötilien ripeää käyttöönottoa tärkeänä.

- Sijoitussäästötileillä lisätään erityisesti tavallisen säästäjän ja piensijoittajan mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja säästää pörssiosakkeisiin. Laajapohjaisen osakesäästämisen tasapuolinen edistäminen on hyvä päämäärä sekä yksittäisten kansalaisten että koko yhteiskunnan kannalta.

Laskelmat ja grafiikat:

Palkansaajan verotus ja ostovoima 2000-2019