14.5.2019

Veronmaksajat laski: Palkkaverotus uhkaa kiristyä puoli miljardia euroa vuonna 2020 – hallitusohjelmassa purettava kiristyspaineet

Kilpailukykysopimukseen ja sen päättymiseen liittyvät palkansaajamaksujen muutokset uhkaavat kiristää palkkaverotusta selvästi vuonna 2020. Muutosten vaikutuksesta palkansaajan tuloveroprosentti on nousemassa eri tulotasoilla 0,5-0,6 prosenttiyksikköä. Kokonaisuudessaan ennustetut maksumuutokset uhkaavat kiristää palkkaverotusta noin puoli miljardia euroa.

Näissä Veronmaksajain Keskusliiton laskelmissa palkansaajan työeläkevakuutusmaksun ennustetaan nousevan 0,4 prosenttiyksikköä ja sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksun 0,66 prosenttiyksikköä. Toisaalta sairausvakuutuksen päivärahamaksun ennustetaan alenevan 0,38 prosenttiyksikköä.

Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen odottaa parhaillaan neuvoteltavaan hallitusohjelmaan selkeitä kirjauksia palkkaverotusta nyt uhkaavan selvän kiristymisen estämisestä.

- Yksikään nyt hallitusohjelmaa sorvaavista puolueista ei ole ainakaan tähän asti liputtanut palkkaverotuksen yleisen kiristämisen puolesta.

Lehtisen mukaan palkansaajien verotuksen yleinen kiristyminen olisi pahinta myrkkyä kansalaisten ostovoimalle talouden kasvun hiipuessa, joten se on syytä päättäväisesti torjua.

- Palkkaverotuksen kiristymisen estämiseksi pelkät ansiokehitystä vastaavat indeksitarkistukset veroperusteisiin eivät tällä kertaa riitä.

- Luottamuksen lisäämiseksi hallitusohjelmassa olisi hyvä myös selvästi ilmaista, että kenenkään palkkaverotus ei alkaneella vaalikaudella ainakaan kiristy, Lehtinen ehdottaa.

Laskelmissa oletetaan, että tuloveroperusteisiin tehdään ansiotason nousua vastaavat indeksitarkistukset. Solidaarisuusveron on oletettu pysyvän ennallaan vuonna 2020. Myös kunnallisveroprosenttien on oletettu pysyvän tämän vuoden tasolla.

Työttömyysvakuutusmaksun mahdollista alentamista ei ole laskelmissa huomioitu. Työllisyysrahaston esittämän arvion mukaan työttömyysvakuutusmaksujen kokonaismaksutasoa voitaisiin alentaa 0-0,6 prosenttiyksikköä vuonna 2020 (palkansaajan maksu alenisi siten 0-0,3 %-yksikköä). Maksujen mahdollisesta alentamisesta tehdään päätökset myöhemmin.

pääekonomisti Mikael Kirkko-Jaakkola, p. 050 536 4126

Palkansaajan verotuksen muutoksia vuonna 2020 kuvaavat laskelmat