12.8.2020

Veronmaksajien Lehtinen: Veroelvytys loistaa poissaolollaan – budjettiriiheen palkkaverotuksen kiristyspaineiden purku ja kotitalousvähennyksen korottaminen

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää valtiovarainministeriön budjettiehdotusta yllätyksettömänä. Hallituksen tähänastisen linjan mukaisesti elvytyksessä satsataan edelleen hyvin yksipuolisesti pelkästään menojen lisäämiseen.

-  Veroelvytys loistaa valitettavasti ministeriön budjettiehdotuksessa poissaolollaan.

-  Tasapainoisessa kokonaisuudessa pitäisi elvyttää myös verotusta keventämällä, ei ainoastaan julkisia menoja paisuttamalla.

Lehtinen toivoo syyskuussa pidettävästä koko hallituksen budjettiriihestä päätöksiä palkkaverotusta nyt uhkaavan kiristymisen estämisestä. Palkansaajamaksujen muutokset uhkaavat kiristää palkkaverotusta vuonna 2021 jopa puoli miljardia euroa. Muutosten vaikutuksesta palkansaajan tuloveroprosentti uhkaa nousta eri tulotasoilla 0,4-0,6 prosenttiyksikköä.

-  Budjettiriihessä olisi syytä taittaa palkkaverotusta vuonna 2021 nyt uhkaava kiristyminen kevennykseksi. Sosiaalivakuutusmaksujen kiristyspaineita on purettava ja toteutettava tarvittavia kevennyksiä tuloveroperusteisiin.

-  Koronavirusepidemian aiheuttamasta syvästä taantumasta toivuttaessa myös haurasta kotimaista kysyntää on syytä erityisesti vaalia, ei satsata vain viennin edellytyksiin.

Lehtinen ehdottaa myös, että kotitalousvähennyksen enimmäismäärän korotettaisiin 2250 eurosta 3000 euroon jo kuluvana vuonna. Se olisi koronarajoituksista erityisesti kärsineiden kotitalouspalvelujen nopeavaikutteista täsmäelvytystä.

-  Korottamalla vuoden 2020 kotitalousvähennystä kannustettaisiin jo tänä syksynä kotitalouksia mukaan työllistämään ja helpottamaan alan yrittäjien ahdinkoa.

Lehtinen ehdottaa, että kotitalousvähennyksen enimmäismäärä pidetään 3000 eurossa myös vuonna 2021. Lisäksi kotitalousvähennykseen tällä vaalikaudella tehty leikkaus tulisi ensi vuonna purkaa palauttamalla vähennys 50 prosenttiin työkorvauksesta.

pääekonomisti Mikael Kirkko-Jaakkola, p. 050 536 4126

Liitteet:

Katso myös laskelma palkkaverotuksen kiristymispaineesta 2021, PÄIVITETTY 25.8.2020

Arvioita valmisteverojen korotusten vaikutuksista 2021, PÄIVITETTY 9.9.2020 (pdf)

Asuntolainan korot, esimerkkejä 2021, (pdf)