4.3.2021

Kuntapäättäjät: Maakuntavero kiristäisi verotusta, sote heikentäisi monen kunnan taloutta

Keskeiset kuntavaikuttajat uskovat verotuksen ajan mittaan kiristyvän, jos uusi maakuntatason verottaja lisätään kuntien ja valtion rinnalle. Tätä mieltä on 71 prosenttia kunnanvaltuutetuista ja peräti 82 prosenttia kuntien johtavista virkamiehistä. Vain 14 prosenttia kunnanvaltuutetuista ja 11 prosenttia virkamiehistä ei usko verotuksen kiristymiseen Veronmaksajain Keskusliiton kyselytutkimuksessa.

Maakuntaveron käyttöönoton katsotaan johtavan verotuksen kiristymiseen puoluetaustasta riippumatta. Kaikkien puolueiden kunnanvaltuutettujen joukossa on enemmän verotuksen kiristymiseen uskovia kuin niitä, jotka eivät arvioi verotuksen kiristyvän maakuntaveron myötä.

Hallituksen esittämän sote-uudistuksen talousvaikutukset arvioidaan kuntavaikuttajien keskuudessa voittopuolisesti kielteisiksi. Kunnanvaltuutetuista 37 prosenttia arvioi sote-uudistuksen heikentävän oman kunnan taloutta. Vain 22 prosenttia valtuutetuista odottaa kunnan talouden päinvastoin paranevan sote-uudistuksen seurauksena.

Myös kuntien johtavat viranhaltijat ovat melko pessimistisiä sote-uudistuksen talousvaikutuksista. Heistäkin 37 prosenttia katsoo sote-uudistuksen heikentävän oman kunnan taloutta, kun talouden vahvistumista odottaa 29 prosenttia.

Suurten kaupunkien kuntapäättäjät näkevät sote-uudistuksen talousvaikutukset erityisen kielteisinä. Yli 100 000 asukkaan kaupunkien vastaajista peräti 62 prosenttia odottaa sote-uudistuksen heikentävän oman kunnan taloutta mutta vain 15 prosenttia odottaa talouden vahvistuvan.

Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen katsoo, että kuntapäättäjien kriittiset arviot sote-uudistuksen ja mahdollisen uuden maakuntaveron vaikutuksista ovat ymmärrettäviä ja huolestuttavia.

- Hallituksen esittämä sote-uudistus heikentäisi ilmeisen laajasti kuntien talousnäkymiä, joten uudistuksen toteutuessa myös riski kunnallisveroprosenttien korotuksista kasvaa tulevaisuudessa.

- Jos kaiken lisäksi valtion ja kuntien rinnalle tuotaisiin vielä uusi maakuntatason verottaja, päädyttäisiin vieläkin varmemmin veronkorotusten kierteeseen. Tämä näyttää olevan myös kuntapäättäjien selkeä näkemys, Lehtinen toteaa.

Kuntapäättäjäkysely suunnattiin kaikille Manner-Suomen kunnanvaltuutetuille ja kunnanjohtajille sekä joukolle kuntien talousjohtajia viime vuoden lopulla. Aula Research Oy toteutti tutkimuksen Veronmaksajien toimeksiannosta. Kyselyyn vastasi yhteensä 973 henkilöä.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Teemu Lehtinen, p. 0400 414 652

viestintäjohtaja Antti Oksanen, p. 0458 578 178

Tarkempia tuloksia grafiikoineen:

Kuntapäättäjätutkimus tiedotus 4.3.2021 (pdf)

Kuntapäättäjätutkimus tuloksia 4.3.2021 (pdf)