15.2.2022

Kuntaverovertailu 2022: Halsuan ja Kauniaisten välillä yli 5 000 euron ero palkansaajapariskunnan tuloveroissa

Vuonna 2022 Manner-Suomen kireimmin tuloja verottava kunta on Halsua ja kevein verottaja Kauniainen. Halsualla keskituloiset palkansaajapuolisot maksavat tuloistaan veroja ja veronluonteisia maksuja vajaat 27 900 euroa*. Ero on yli 5 100 euroa Kauniaisiin nähden. Tämä selviää Veronmaksajain Keskusliiton vuoden 2022 kuntaverovertailusta.

Halsuan ohella muita kireän ansiotuloverotuksen kuntia vuonna 2022 ovat Kaskinen, Ylivieska, Karijoki ja Veteli. Keveimpiin verottajiin kuuluvat Kauniaisten lisäksi Espoo, Helsinki, Eurajoki ja Kustavi. Manner-Suomen maakunnista verotus on keskimäärin keveintä Uudellamaalla, kireintä Etelä-Savossa.

- Muutokset kuntien kunnallisveroprosenteissa olivat poikkeuksellisen vähälukuisia vuodelle 2022. Vaikuttaisi, ettei ensi vuonna voimaan tuleva sote-uudistus saanut kuntia korottamaan veroprosenttejaan varmuuden varalta, arvioi selvityksen tehnyt Veronmaksajien ekonomisti Janne Kalluinen.

Kuluvalle vuodelle tuloveroprosenttiaan kiristäneiden 16 kunnan joukkoon lukeutuvat esimerkiksi Kotka ja Nakkila. Keventäjiä oli 12, muun muassa Rauma ja Savonlinna. Suurin kunnallinen tuloveroprosentti on tänäkin vuonna 23,50, jota sovelletaan Halsualla. Alin tuloveroprosentti on Kauniaisissa, 17,00.

- Sote-uudistuksen myötä kaikkien kuntien tuloveroprosentteihin tehdään ensi vuonna tasasuuruinen leikkaus, joka määrittää kunkin kunnan tuloveroprosentin 2023. Tämän vuoksi erot kuntien tuloveroprosenttien välillä säilyvät ennallaan myös ensi vuonna.

Selvityksen erillisessä maakuntakeskusten vertailussa keskituloiset palkansaajapuolisot maksavat Mikkelissä vajaat 3 100 euroa enemmän veroja Helsinkiin verrattuna. Maakuntakeskusten verovertailussa huomioidaan tuloverojen lisäksi myös kiinteistöverot.

Helsingin jälkeen vertailun verotukseltaan keveimpiä maakuntakeskuksia ovat Turku ja Jyväskylä. Vastaavasti Kokkola ja Kouvola ovat verottajina ankarimmat maakuntakeskukset Mikkelin jälkeen.

* Luku sisältää kunnallis- ja kirkollisveron sekä valtion tuloveron, yleisradioveron ja palkansaajan sosiaalivakuutusmaksut. Luku ei sisällä kiinteistöveroja (toisin kuin selvityksen maakuntakeskusvertailu).

ekonomisti Janne Kalluinen, Veronmaksajat, puh. 09 6188 7327 ja 0443 210 990

Liitteet:

Keveimmin ja kireimmin verottavat kunnat 2022 (pdf)
Maakuntakeskusten verot 2022 (pdf)
Kaikki suuruusjärjestyksessä 2022 (pdf)
Kuntaverovertailu 2022 (pdf)