Kuntavaalit tulevat, pidä lompakostasi kiinni

10.09.2012  |  Vuosi 2012

Kunnallisvaalit lähestyvät. Vaaleissa valittavat kunnanvaltuustot tekevät seuraavat neljä vuotta tärkeitä veropäätöksiä. Ei ole yhdentekevää, millaisia veropäättäjiä kunnanvaltuustoihin valitaan.

Kunnallisvero on merkittävä osa suomalaista kireää ansiotulojen verotusta. Keskituloinen suomalainen maksaa enemmän kunnallisveroa kuin valtion tuloveroa.

Kunnanvaltuustojen merkitystä veropäättäjinä korostaa myös kunnalliseen itsehallintoon liittyvä rajoittamaton vapaus päättää kunnallisveroprosentista.

Tämä päätösvalta kunnille tietysti kuuluukin, sillä samat kunnalliset päätöksentekijät vastaavat myös veroeuroille saatavasta vastikkeesta eli kunnallisten palvelujen järjestämisestä.

* * *

Vanha valitettavan hyvin paikkansa pitävä nyrkkisääntö on, että kunnallisvero voi vain nousta, ei laskea.

Veronkevennyksen mahdollisuus ei tahdo tulla hyvinä vuosina mieleen. Sen sijaan vaikeuksien koittaessa ryhdytään heti ensimmäisenä vaatimaan veroprosentin korottamista.

Vuonna 1985 keskimääräinen kunnallisvero oli vielä 15,98 prosenttia. Sen jälkeen keskimääräinen vero on jatkuvasti noussut, tasapuolisesti hyvinä ja huonoina vuosina. Nyt keskiarvo on jo 19,25.

* * *

Kunnallisveroprosentin nosto tuntuu usein pettävän yksinkertaiselta ja nopealta ratkaisulta kunnan talousvaikeuksiin. Tosiasia kuitenkin on, ettei se lämmitä kauan. Kuntalaiset köyhtyvät, mutta kunta ei vaurastu.

Pitkäjänteinen ja kestävä taloudenpito ei voi perustua tällaiseen jatkuvaan ”verodopingin” käyttöön.

Kolikon kääntöpuolikin on syytä muistaa. Kuntalaisilta kerätyt verot ovat pois lähikaupan kassasta. Kunnallisveron kiristäminen vähentää siis osaltaan kuntalaisten mahdollisuuksia ylläpitää omalla kulutuksellaan tärkeitä paikallispalveluja.

* * *

Kun veroprosentin korotusta käytetään näennäisesti helppona vaihtoehtona kunnan toiminnan aidolle kehittämiselle, on todennäköisin lopputulos edelleen retuperällä olevat palvelut ja aiempaa kireämmät verot.

Viisas ja vastuullinen kunnallinen päättäjä toimii tasan päinvastoin ja sopeuttaa palvelutuotannon kustannukset kuntalaisilta saatavien verotulojen asettamiin taloudellisiin raameihin.

Vakaa kunnallisveroprosentti muodostaa tällöin kunnallistalouden vankan perustan, jonka varaan laadukkaita kunnallisia palveluja on hyvä rakentaa.

* * *

Entä mitä tekee viisas vaaliuurnille suunnistava äänestäjä?

Ainakin kannattaisi suhtautua terveen kriittisesti helppoheikkeihin, joiden ensimmäinen vastaus kunnan ongelmiin on käden tunkeminen kuntalaisten taskuun.
 

Teemu Lehtinen, toimitusjohtaja
Veronmaksajain Keskusliitto

Kolumni ilmestyi Taloustaito-lehdessä 12.9.2012

Tulosta

Haluatko lisää hyötytietoa arjen talousasioista?

Tilaa tästä Veronmaksajien ilmainen uutiskirje.
Voit peruuttaa sen koska tahansa.