Pitääkö pienyrittäjällä olla kassakone?

06.06.2019  |  Verojuristi vastaa

Olen pienyrittäjä ja minulla on liiketoimintaa, josta olen arvonlisäverovelvollinen. Olen tietoinen siitä, että minun on annettava asiakkaalleni myynnistäni kuitti, mutta tarkoittaako tämä samalla myös sitä, että minun pitää hankkia kassakone?

Verojuristi Tero Hämeenaho vastaa: 

Arvonlisäverotuksen kuitinantovelvollisuus ei edellytä kassakoneen hankkimista. On olemassa myös muita teknisiä laitteita kuitin antamiseen, ja kuitin voi antaa myös käsin kirjoittamalla. 

Vuoden 2014 alusta lähtien elinkeinoharjoittajan on tarjottava yleensä automaattisesti tavaran tai palvelun ostajalle maksusuorituksesta kuitti, jos maksu suoritetaan käteisellä rahalla tai siihen rinnastettavalla maksutavalla kuten maksukortilla. Kuitti voi olla tulostettu, käsin kirjoitettu tai sähköinen. 

Kuitissa on oltava laissa määritelty tietosisältö: elinkeinoharjoittajan nimi, yhteystiedot ja y-tunnus, kuitin antamispäivämäärä ja tunnistenumero, myytyjen tavaroiden määrä ja laji sekä palvelujen laji sekä tavaroista tai palveluista suoritettu maksu arvonlisäveroineen ja verokantoineen.

Ostajalla on oikeus pyytää käteiskauppatilanteessa aina kuittia yrittäjiltä ja yrityksiltä, joiden liikevaihto on yli 10 000 euroa. Kuittia ei kuitenkaan tarvitse antaa, jos kyseessä on yleishyödyllinen yhdistys- ja harrastustoiminta, maa- ja metsätalouden harjoittaja, automaattimyynti, arpajaislainsäädännön mukainen toiminta tai tori- ja markkinamyynti ulkotiloissa. 

Tulosta

Haluatko lisää hyötytietoa taloudesta?

Tilaa tästä Veronmaksajien ilmainen uutiskirje.
Voit peruuttaa sen koska tahansa.