21.11.2022

Verokarhun kaataja vai kesyttäjä? Veronmaksajien historia julki 22.11.

Miksi juuri Suomeen syntyi väkilukuun nähden maailman suurin veronmaksajajärjestö?

Kysymykseen vastaa filosofian tohtori Jouni Yrjänä kirjoittamassaan Veronmaksajain Keskusliiton historiassa, joka julkaistaan liiton 75. toimintavuoden kunniaksi 22.11.

Yrjänä kertoo, miten Veronmaksajat kehittyi julkisista menoista huolestuneesta herrakerhosta laajapohjaiseksi kansalaisjärjestöksi. Veronmaksajat nousi tarvittaessa barrikadeille, flirttaili populismin kanssa ja löysi lopulta merkittävän yhteiskunnallisen roolin asiantuntijuuden kautta.

Monista vastaavista ulkomaisista järjestöistä on tullut yhden asian lobbareita, mutta Veronmaksajat keskittyi monipuolisiin jäsenpalveluihin, jotka tukivat niin kotitalouksia kuin yrittäjiä arkisissa talous- ja veroasioissa. Liiton näkyvin tuote on levikiltään maan suurin talouslehti Taloustaito.

Teos kertoo osaltaan myös sodanjälkeisen Suomen vaurastumisesta sekä taistelusta talous- ja veropolitiikan suunnasta.

Historiantutkija, FT Jouni Yrjänä on tutkinut muun muassa Rettigin ja Paloheimon yrityshistoriaa. Hän on kirjoittanut myös suomalaisen talousjournalismin ja Helsingin kaupungin maanhankinnan historian.

Kirjan julkistustilaisuus järjestetään tiistaina 22.11. klo 9-10 Kansallismuseon auditoriossa. Lehdistön edustajat ovat tervetulleita seuraamaan ohjelmaa, jonka jälkeen Jouni Yrjänä on haastateltavissa. Tilaisuudessa puhuu myös poliittisen historian professori Juhana Aunesluoma, joka arvioi kansalaisjärjestöjen roolia Suomen talouspolitiikassa.

Lisätiedot, arvostelukappaletilaukset ja ilmoittautumiset julkistustilaisuuteen:

viestintäjohtaja Antti Oksanen, p. 045 857 8178, antti.oksanen@veronmaksajat.fi

Liite: Kansikuva teoksesta Veronmaksajain Keskusliitto 1947-2022: Taisteluliikkeestä koko kansan järjestöksi (PNG)