21.2.2024

Veronmaksajien kunta­vero­vertailu: Jopa 5 600 euron ero palkan­saaja­pariskunnan maksamissa tulo­veroissa

Vuonna 2024 Manner-Suomen kireimmin tuloja verottava kunta on Halsua ja keveimmin verottaa Kauniainen. Halsualla keskituloiset palkansaajapuolisot maksavat tuloistaan veroja ja veronluonteisia maksuja noin 29 800 euroa*. Ero on vajaat 5 600 euroa Kauniaisiin nähden. Tämä selviää Veronmaksajain Keskusliiton uudesta kuntaverovertailusta.

Halsuan ohella muita kireän ansiotuloverotuksen kuntia vuonna 2024 ovat Kaskinen, Ylivieska ja Urjala. Keveimpiin verottajiin kuuluvat Kauniaisten lisäksi Espoo, Helsinki, Kustavi ja Eurajoki. Manner-Suomen maakunnissa verotus on keskimäärin keveintä Uudellamaalla, kireintä Etelä-Savossa.

Kaikkien Manner-Suomen kuntien piti muuttaa tuloveroprosenttejaan vuodelle 2024, sillä vuoden 2023 prosenteista piti pyöristää pois prosentin sadasosat lähimpään kymmenykseen. Jos pyöristäjät jättää pois laskuista, veroprosenttiaan päätti korottaa 85 Manner-Suomen kuntaa. Keventäjiä oli vain 39.

Keskimääräinen kunnallisveroprosentti nousi noin prosentin kymmenyksen vuodelle 2024. Veroprosenttien nostot olivat paikoin suuria, kun taas alennukset olivat maltillisempia.

- Esimerkiksi Valkeakoskella, joka nosti veroprosenttiaan 1,29 prosenttiyksiköllä, keskituloinen palkansaaja maksaa vuodessa noin 500 euroa enemmän veroja, laskee selvityksen tekijä, ekonomisti Janne Kalluinen.

Kiinteistöverotus kiristyi kunnissa vuodenvaihteessa, kun maapohjia koskevan kiinteistöveroprosentin alaraja nousi hallitusohjelman mukaisesti 1,30 prosenttiin. Manner-Suomen 245 kunnalla, joissa veroprosentti alitti rajan vuonna 2023, ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin kiristää maapohjien kiinteistöverotusta.

Selvityksen erillisessä maakuntakeskusten vertailussa keskituloiset palkansaajapuolisot maksavat Mikkelissä yli 3 300 euroa enemmän veroja Helsinkiin verrattuna. Maakuntakeskusten verovertailussa huomioidaan tuloverojen lisäksi myös kiinteistöverot.

Helsingin jälkeen verotukseltaan keveimpiä maakuntakeskuksia ovat Turku ja Tampere. Kokkola ja Kouvola ovat verottajina ankarimmat maakuntakeskukset Mikkelin jälkeen.

* Luku sisältää kunnallis- ja kirkollisveron sekä valtion tuloveron, yleisradioveron ja palkansaajan sosiaalivakuutusmaksut. Luku ei sisällä kiinteistöveroja (toisin kuin selvityksen maakuntakeskusvertailu). Puolisoiden yhteenlasketut vuositulot laskelmissa ovat 92 870 euroa.

Lisätiedot: ekonomisti Janne Kalluinen, Veronmaksajat, puh. 09 6188 7327 ja 0443 210 990

Kuntaverovertailu 2024 (pdf)
Keveimmin ja kireimmin verottavat kunnat 2024 (pdf)
Maakuntakeskusten verovertailu 2024 (pdf)