18.3.2007

Veronmaksajien Lehtinen: Verotuksen kehittäminen jatkuu

”Kaikkien lamanjälkeisten hallitusten harjoittamalle kannustavalle veronkevennyslinjalle ja kasvuhakuiselle aktiiviselle finanssipolitiikalle on tiedossa jatkoa myös alkavalla vaalikaudella”, arvioi Lehtinen.

Vaikka vasta hallitusohjelmaneuvottelut määrittävät tarkemmin tulevan hallituksen verolinjan, monia suuntaviivoja voidaan arvioida jo vaalikampanjoiden perusteella.

”Ansiotulojen verotuksessa maltillisten kevennysten linja tulee jatkumaan, ja kevennyksiä tullaan tekemään kaikissa tuloluokissa.”

Erityisen tyytyväinen Lehtinen on siitä, että Veronmaksajien viime syksynä esittämä malli eläkeläisten verotuksen rakenteellisesta korjaamisesta on saanut puolueilta vahvaa tukea laidasta laitaan. Veronmaksajien täsmäkorjaukseksi esittämä uusi valtion eläketulovähennys suunnataan niille eläkkeensaajille, joiden verotus on kireämpää kuin vastaavaa palkkatuloa saavilla.

”Esittämämme uusi valtion eläketulovähennys toteutuu, ja sitä tullaan tukemaan sekä hallituksesta että oppositiosta riippumatta siitä, ketkä seuraavan hallituksen muodostavat”, uskoo Lehtinen.

Vaalikamppailussa pidettiin niin voimakkaasti esillä perintöverotusta, että jonkinlainen korjaus siihen tulee varmasti. Hallituspohjasta riippumatta lienee myös selvää, että liikenteen verotusta tullaan alkavalla vaalikaudella uudistamaan. Myös elintarvikkeiden arvonlisäveron alentaminen nostetaan väistämättä hallitusohjelmaneuvotteluissa pöydälle. Vaalikeskustelujen perusteella eri puolueet ovat myös vahvasti sitoutuneet kotitalousvähennyksen kehittämiseen.

Samoin vaalikeskustelujen perusteella on selvää, että asuntolainojen korkovähennyksiä ei alkavalla vaalikaudella tulla leikkaamaan.

”Kaikki eduskuntapuolueet lupasivat pitää asuntolainojen korkovähennykset ennallaan, joten asuntovelalliset voivat nukkua yönsä rauhassa.”

Lisätiedot: toimitusjohtaja Teemu Lehtinen, (09) 6188 7301, 0400 414 652