7.4.2011

Veronmaksajien Kaari: Veroilmoitustiedot annat kätevästi verkossa

Esitäytetty veroilmoitus tulee postissa huhtikuun aikana. Lähes kaikki tarvittavat tiedot voi ilmoittaa verottajalle sähköisesti.

”Käy saamasi veroilmoituslomake huolellisesti läpi. Puuttuvat tiedot pitää täydentää ja mahdolliset virheet korjata”, Veronmaksajain Keskusliiton lakimies Päivi Kaari muistuttaa.

”Täydennykset ja korjaukset on helppo tehdä verkossa. Esitäytetylle lomakkeelle on merkitty tietokoneen kuvalla ne tiedot, jotka voi antaa netissä.”

Palvelun käyttö edellyttää henkilökohtaisia verkkopankkitunnuksia tai sirullista henkilökorttia. Halutessasi voit kokeilla ensin harjoitteluversiota, joka ei edellytä tunnistautumista. Linkki kokeiluohjelmaan on palvelun etusivulla.

Verkkopalvelu sulkeutuu yksilöllisesti kunkin oman palautuspäivän mukaan eli joko 10.5. tai 17.5. Viimeinen palautuspäivä on siis sama kuin paperilla ilmoitettaessa.

”Kaikkia tietoja ei tarvitse täyttää sähköisessä palvelussa kerralla. Voit esimerkiksi ilmoittaa ensin kodin ja työpaikan väliset matkakulut ja seuraavana päivänä kotitalousvähennyksen”, Kaari opastaa.

”Verkossa pysyvät näkyvissä myös aiempina päivinä antamasi tiedot, joita voit tarvittaessa korjata viimeiseen palautuspäivään saakka.”

Jos tietoja ei voi ilmoittaa verkossa, täydennykset ja muutokset tehdään esitäytetylle veroilmoituslomakkeelle ja mahdollisille liitelomakkeille, jotka palautetaan verottajalle postissa.

”Älä kuitenkaan anna samaa tietoa sekä verkossa että paperilla. Jompikumpi riittää.”

Jos kaikki tarvittavat tiedot on annettu verkossa, paperilomaketta ei tarvitse palauttaa lainkaan. Veroilmoitukseen liittyviä kuitteja ja muita selvityksiä, kuten ajopäiväkirjaa, ei lähetetä verottajalle. Kuitit on kuitenkin syytä pitää tallessa, sillä verottaja saattaa pyytää niitä tarkistettaviksi.

”Esitäytetty veroilmoitus on vasta verottajan ehdotus. Tarkistamalla ilmoituksen voi välttyä tuhansien eurojen aiheettomilta veroilta. Apua ja vinkkejä tarkistamiseen saat Veronmaksajien verkkopalvelusta.”

Veronmaksajain Keskusliitto on kansalaisten ja yhteisöjen riippumaton järjestö, jolla on 232 000 jäsentä. Järjestön tavoitteena on kohtuullinen ja oikeudenmukainen verotus, ja se neuvoo suomalaisia kaikissa verotukseen liittyvissä asioissa.

tiedotuspäällikkö Leena Kurkinen, Veronmaksajat, puh. 09 6188 7352, 050 531 5465