27.2.2013

Veronmaksajien Lehtinen puoliväliriihestä: Veronkiristysten aika on ohi

Verotuksen yleisen kiristämisen aika on nyt ohi, toteaa Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen arvioidessaan hallituksen puoliväliriihen verolinjauksia. Lehtinen pitää myönteisinä myös linjauksia talouskasvun, työllisyyden ja kilpailukyvyn edistämisestä sekä työnteon kannustamisesta.

- Seuraavaksi hallituksen on muutettava kauniit aikomukset myös konkreettisiksi teoiksi maaliskuun kehysriihessä.

- Tärkeintä on torjua kokonaan ansiotulojen verotusta lähivuosina uhkaava kiristyminen ja uudistaa yritysverotusta.

Lehtinen pitää myönteisenä myös hallituksen valmiutta omalta osaltaan edistää vakautta ja työllisyyttä edistävän työmarkkinaratkaisun syntymistä.

- Veromaltin ja palkkamaltin suotuisalla yhdistelmällä on mahdollista katkaista alenevan ostovoiman, hiipuvan kilpailukyvyn ja heikkenevän kansantalouden uhkaava noidankehä.

Lehtinen pitää valtiontalouden sopeuttamisessa oikeana lähtökohtana hallituksen aiemmin noudattamaa linjausta valtion velan kansantuoteosuuden kasvun taittamisesta tällä vaalikaudella. Tämän on aiemmin arvioitu edellyttävän noin 0,5 miljardin euron lisäsopeutustoimia.

-  Valtion velkasuhteen taittaminen riittää hyvin tavoitteeksi tässä tilanteessa, joten lisäsopeutuksessa puhutaan useista sadoista miljoonista, mutta ei kuitenkaan miljardeista euroista.

-  Hallitus ei saa nyt liioitella lyhyen aikavälin finanssipolitiikan kiristämisessä, jotta ajankohtaista taantumaa ei muuteta omin päätöksin lamaksi.

-  Tarvittava melko maltillinen lisäsopeutus on toteutettava menosäästöillä, ei verotusta yleisesti kiristämällä.

toimitusjohtaja Teemu Lehtinen, 0400 414 652