4.5.2018

Veronmaksajien Lehtinen: Sijoitussäästötileille on nyt toimiva pohja – hallitukselta ripeitä päätöksiä

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää sijoitusten verokohtelua selvittäneen valtiovarainministeriön työryhmän esityksiä toimivana pohjana sijoitussäästötilien ripeälle käyttöönotolle.

- Hallituksen on nyt hyvä päättää sijoitussäästötilien käyttöönotosta viimeistään elokuun budjettiriihessä.

- Sijoitussäästötileihin liittyvää lainvalmistelua on vietävä ripeästi eteenpäin työryhmän kartoittamalta pohjalta, jotta valmis lakiesitys voidaan antaa syksyllä eduskunnalle.

Lehtinen pitää sijoitussäästötilien käyttöönottoa tärkeänä kansalaisten tasapuolisen kohtelun kannalta. Sijoitussäästötileillä lisätään erityisesti tavallisen säästäjän ja piensijoittajan mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja säästää pörssiosakkeisiin.

- Kansankapitalismin eli kansalaisten laajapohjaisen osakesäästämisen tasapuolinen edistäminen on hyvä päämäärä sekä yksittäisten kansalaisten että koko yhteiskunnan kannalta.

- Tarkemman lainvalmistelun yhteydessä on viilattava monia yksityiskohtia, kuten tilien käyttöönottoon liittyviä siirtymäsäädöksiä.

Lehtinen pitää hyvänä työryhmän tapaa tarkastella sijoitussäästötilejä rinnakkain muiden välillisten sijoitusmuotojen, kuten sijoitusrahastojen, säästö- ja sijoitusvakuutusten sekä kapitalisaatiosopimusten kanssa. Kun sijoitus tehdään välillisesti, sijoituskohteesta saatava tuotto kertyy sijoitustuotteen sisällä ja sijoittaja saa tuoton itselleen vasta siinä vaiheessa, kun hän realisoi sijoituksensa. Tällöin on luonnollista myös tuoton verotuksen lykkääntyminen samaan ajankohtaan.

- Työryhmän omaksuma lähtökohta on johdonmukainen eri sijoitusmuotojen neutraalin verokohtelun kannalta, Lehtinen katsoo.

Veronmaksajien lakiasiain johtaja Vesa Korpela oli jäsenenä työryhmässä.

lakiasiain johtaja Vesa Korpela, p. 0400 414 025