1.9.2022

Lehtinen budjettiriihestä: Sähkön alv-ale ja uusi sähkövähennys ovat hyviä ratkaisuja – alijäämä paisunut kestämättömälle tasolle

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää hallituksen budjettiriihessä päättämiä verotuksen muutoksia oikeaan osuvina ja tehokkaina helpotuksina rajusti kohoavien sähkölaskujensa kanssa kamppaileville kansalaisille. Poikkeuksellinen tilanne vaatii myös poikkeuksellisia veroratkaisuja.

– Sähkön määräaikainen alv-alennus on hyvä ja tasapuolinen helpotus kaikille, joiden sähkölaskut ovat parhaillaan rajussa nousussa, Lehtinen toteaa.

Uusi tuloverotuksen sähkövähennys on puolestaan tehokas lisätoimi niille, joiden energiakustannukset ovat jo valmiiksi korkeat ja nousevat tässä tilanteessa erityisen voimakkaasti.

Tuloverotuksen yleisestä keventämisestä ei tehty nyt päätöksiä, vaikka niitä on aikaisemmin väläytelty muun muassa mahdollisen palkkamaltin tueksi.

Hallituksen pitääkin tehdä veropäätökset itse. Hallituksella pitäisi kuitenkin olla valmius palata tuloveroratkaisuihin myöhemmin syksyllä, mikäli työmarkkinoilta löytyy palkkamalttia ja suhdannekehitys osoittautuisi ennakoitua heikommaksi, pohtii Lehtinen.

Tuloverotuksessa työssäkäyviä tullaan edelleen vastaan jatkamalla työmatkavähennyksen korotusta.

Työmatkakulujen kilometrikohtaisen vähennyksen korottaminen ja vähennyksen enimmäismäärän nostaminen ovat helpottaneet monen autoilijan kohonneita työmatkakustannuksia. Myös tätä on hyvä jatkaa vuonna 2023.

Budjetin alijäämä on vuonna 2023 kasvamassa huomattavasti aiemmin ennustettua suuremmaksi. Valtiontalouden tasapainottaminen kestävälle uralle on nyt jäämässä seuraavan hallituksen hoidettavaksi.

Tällä vaalikaudella hallitus on kasvattanut valtion menoja surutta. Vaalien jälkeen suunnan on muututtava.

Lisätiedot: toimitusjohtaja Teemu Lehtinen, p. 0400 414 652

Laskelmia veromuutosten vaikutuksista