Etuudet ja eläkkeet ilmoitetaan tulorekisteriin vuoden 2021 alusta lähtien

28.05.2020  |  Uutiset

Tulorekisteri laajenee ensi vuodenvaihteessa, kun tulorekisteriin ilmoitetaan palkkatietojen lisäksi myös tiedot maksetuista etuuksista ja eläkkeistä.

Tulorekisteriin ilmoitettuja tietoja käytetään esimerkiksi verotuksessa, etuuksien ja eläkkeiden myöntämisessä, vakuutuskorvauskäsittelyssä, työsuojelussa, tilastoissa ja kuntien asiakasmaksujen määrittämisessä. Ulosottoviranomainen alkaa käyttää tietoja vuoden 2021 alussa.

Suomen tulorekisteri on poikkeuksellisen reaaliaikainen ja laaja muiden maiden vastaaviin järjestelmiin verrattuna.

  • Tiedot ilmoitetaan tulorekisteriin yleensä viiden kalenteripäivän kuluessa maksupäivästä.
  • Tulorekisteriin ilmoitettavat palkka-, eläke- ja etuustulot kattavat noin 90 % tulonsaajien kaikista veronalaisista tuloista.
  • Noin kahdessa kolmesta tapauksesta tulorekisteriin ilmoitetut tulot vastaavat täsmälleen tulonsaajan kokonaistuloja.

Minna Petäinen

Tulosta

Haluatko lisää hyötytietoa arjen talousasioista?

Tilaa tästä Veronmaksajien ilmainen uutiskirje.
Voit peruuttaa sen koska tahansa.