Maanantaina 25.8. veroneuvontamme on poikkeuksellisesti auki vain klo 9–11.

2.10.2023

Lausunto komission yritysverotusta koskevista direktiivi-ehdotuksista

Veronmaksajain Keskusliiton lausunto Valtiovarainministeriölle 29.9.2023

Valtiovarainministeriö on pyytänyt lausuntoa komission 12.9.2023 antamasta kolmesta erillisestä ehdotuksesta yritysverotusta koskeviksi neuvoston direktiiveiksi: direktiiviehdotus yritysten tuloverotusta Euroopassa koskevaksi kehykseksi, direktiiviehdotus pk-yritysten kotipaikkaan perustuvasta verotusjärjestelmästä sekä siirtohinnoittelua koskeva ehdotus.

Veronmaksajain Keskusliitto toteaa, että direktiiviehdotusten tavoitteet sinällään ovat kannatettavia. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että ne vaativat paikoitellen merkittävää jatkovalmistelua ennen lopullisten direktiivien antamista.

1.  Direktiiviehdotus yritysten tuloverotusta Euroopassa koskevaksi kehykseksi, ns. BEFIT-kehys

Ehdotus yritysten tuloverotusta Euroopassa koskevaksi kehykseksi eli niin sanottu BEFIT-ehdotus loisi yhtenäiset yhteisöverosäännöt unionin alueella. Sääntely koskisi konserneja, joiden sääntelyn mukainen kokonaisliikevaihto on vähintään 750 miljoonaa euroa. Pienemmille konserneille BEFIT olisi vapaaehtoinen.

Direktiivin tarkoituksena olisi vähentää yritysten hallinnollista taakkaa. Veronmaksajain Keskusliitto epäilee, että ehdotettu sääntely olisi omiaan päinvastoin lisäämään hallinnollista taakkaa eikä vähentämään sitä. Ei myöskään ole selvää, että kehys ratkaisisi jäsenvaltioiden erilaisista kirjanpito- ja tilinpäätössääntelystä johtuvat ongelmat.

Sääntelyn olisi tarkoitus tulla voimaan 1.7.2028. Veronmaksajain Keskusliitto huomauttaa, että EU:n direktiiviin perustuvan Pilari 2:n mukaisen minimiverosääntelyn on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2024 ja ensimmäiset ilmoitukset annettaisiin kesäkuussa 2026. Tämä sääntely aiheuttaa merkittävää hallinnollista taakkaa yrityksille, joita BEFIT-ehdotuskin koskisi, eikä ole selvää, mihin tätä lisäsääntelyä mininiveron käyttöönoton jälkeen tarvittaisiin. Uusi merkittäviä lisävelvoitteita ja hallinnollista taakkaa aiheuttava sääntely tulisi voimaan aivan liian pian.

Uudistus lisäisi byrokratiaa, selvitystyötä ja hallinnollisia velvoitteita erityisesti alkuvaiheessa niissä konserneissa, joita uudistus koskee. Myös Verohallinnolle aiheutuva työmäärän lisäys olisi suuri.

Veronmaksajain Keskusliitto ei kannata BEFIT-kehykseen siirtymistä. Uudistuksen aikataulu on suhteessa OECD:n Pilari 1:n ja mahdolliseen myöhempään Pilari 2:n täytäntöönpanoon nähden liian tiukka. Pidämme perusteltuna hankkeen lykkäämistä, kunnes globaalin miniveron kokonaisvaikutukset ja mahdollisen jatkosääntelyn tarve ovat selvinneet.

2.  Direktiiviehdotus pk-yritysten kotipaikkaan perustuvasta verotusjärjestelmästä, ns. HOT-direktiivi

Direktiiviehdotuksen mukaisessa Pk-yritysten kotipaikkaan perustuvassa verojärjestelmässä yritykset voisivat noudattaa myös toisessa jäsenvaltioissa sijaitsevien kiinteiden toimipaikkojen osalta vain kotivaltionsa verosääntelyä, sen sijaan että ne joutuisivat noudattamaan kiinteiden toimipaikkojen sijaintivaltioiden verosääntelyä. Yritykset voisivat tällöin asioida vain kotivaltionsa veroviranomaisten kanssa. 

Veronmaksajain Keskusliitto pitää direktiiviehdotuksen tavoitteita yksinkertaistaa pk-yritysten verotusta ja vähentää pk-yritysten verotuksesta aiheutuvia kustannuksia hyvinä. Ehdotetun mallin toimivuus on kuitenkin nähdäksemme kyseenalainen, sillä ehdotettu järjestelmä koskisi soveltamisrajaustensa vuoksi vain hyvin marginaalista määrää kansainvälisesti toimivia pk-yrityksiä.

Veronmaksajain Keskusliitto kannattaa pk-yritysten kansainvälistymisen helpottamista ja esittää, että jatkovalmistelussa direktiivin soveltamisalan laajentamista ja käytännön toimivuutta vielä selvitetään.

3.  Direktiiviehdotus siirtohinnoittelusta

Siirtohinnoittelua koskevan ehdotuksen tavoitteena on poistaa yritysten riskiä joutua oikeusriitoihin ja kaksinkertaisen verotuksen kohteeksi ja siten parantaa yritysten oikeusvarmuutta ja toimintaedellytyksiä sisämarkkinoilla.

Direktiiviehdotuksen tarkoituksena on yhdenmukaistaa siirtohinnoittelusääntöjä sisällyttämällä markkinaehtoperiaate unionin oikeuteen, harmonisoimalla keskeisimmät siirtohinnoittelusäännöt, selventämällä OECD:n siirtohinnoitteluohjeiden asemaa ja mahdollistamalla, että unionissa voidaan jatkossa luoda yhteisiä sitovia siirtohinnoittelusääntöjä tietyn tyyppisille liiketoimille OECD:n siirtohinnoitteluohjeiden puitteissa.

Veronmaksajain Keskusliitto ei pidä perusteltuna, että markkinaehtoperiaatteesta säädettäisiin ja että sitä tulkittaisiin eri tavalla EU-tason omassa sääntelyssä kuin OECD:n siirtohinnoitteluohjeiden valossa kansallisella tasolla. Veronmaksajain Keskusliitto näe tarpeelliseksi siirtohinnoittelua koskevan direktiivin antamista.

 

Teemu Lehtinen                                      Kati Malinen

toimitusjohtaja                                        lakiasiainjohtaja

 

Tulosta sivu