Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta
Veronmaksajain Keskusliiton lausunto Valtionvarainministeriölle 13.9.2023
Esitysluonnoksessa ehdotetaan muutoksia alkoholijuomaverotasoihin.
Luonnoksessa toteutetaan Orpon hallitusohjelman kirjauksia alkoholiverotasojen muutoksista, jotka keventävät oluen verotusta 25 miljoonalla eurolla ja korottavat viinien sekä väkevien juomien verotusta yhteensä 40 miljoonalla eurolla. Esityksestä ilmenee, että edellä mainitut veronkorotukset jakautuisivat 10 miljoonalla eurolla viineihin ja 30 miljoonalla eurolla väkeviin juomiin.
Nettona alkoholiveroja korotettaisiin yhteensä 15 miljoonalla eurolla. Muutokset on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2024 alkaen.
Alkoholijuomien kuten monien muidenkin valmisteverojen verotasot ovat nimellisiä eli euromääräisiä, eivätkä prosenttiosuuksia kuluttajahinnasta kuten arvonlisävero. Tästä syystä ennallaan pysyvistä nimellisistä verotasoista seuraa, että vero suhteessa kuluttajahintoihin, ansiotasoon tai käytettävissä oleviin tuloihin laskee, kun edellä mainitut suureet kasvavat ajan mittaan. Tästä syystä nimellisiä verotasoja ei varsinaisesti tarvitse alentaa veron suhteellisen kevenemisen saavuttamiseksi.
Toisaalta, esimerkiksi keskituloisen palkansaajan käytettävissä olevat tulot (tulot verojen jälkeen) ovat kehittyneet viime vuosina jokseenkin hitaasti ja jopa hitaammin kuin alkoholijuomaverotasot, riippuen tarkasteluajanjaksosta ja tarkasteltavasta juomatyypistä. Ensisijaisempaa olisikin, että palkansaajien ostovoima kasvaisi ansiotulojen verotuksen kevenemisen kautta, eikä oluen verotason alentamisen seurauksena.
Oluen alkoholiverotasojen alentamisesta voidaan kyseenalaistaa. Oluen verotason pitäminen ennallaan olisi mahdollistanut pienemmän verotasojen korotuksen muihin juomatyyppeihin samalla 15 miljoonan euron lisäverotuotolla. Verotasojen keventäminen tulisi ylipäätäänkin kohdentaa ansiotulojen verotukseen, eikä haittaperusteisiin ja nimellisiin valmisteveroihin.
Verotasojen korotusten painotus muun muassa väkeviä juomia koskevaan etyylialkoholiin vaikuttaa ongelmalliselta, sikäli kun esitysluonnoksessakin todetaan, että verollisen kulutuksen pohjaa rapauttavaa matkustajatuonnin kasvua on pidetty uhkana erityisesti väkevissä alkoholijuomissa. Lisäksi etyylialkoholin valmisteverotaso on jo lähtökohtaisestikin korkeampi kuin muissa juomaryhmissä.
Jos verotasojen muutokset menevät täysimääräisenä läpi kuluttajahintoihin, muutokset verotasoissa alentaisivat 33 senttilitran suuruisen keskioluttölkin (4,5 til.-%) veroja noin 3 sentillä. 75 senttilitran kokoisen viinipullon (12 til.-%) verot nousisivat noin 33 senttiä ja puolen litran kokoisen viinapullon (40 til.-%) verot nousisivat noin 1,10 euroa. Hintavaikutukset sisältävät valmisteveron noususta seuraavan arvonlisäveron nousun.
Veronmaksajain Keskusliitto katsoo, että terveyshaittoja koskevia valmisteveroja, kuten alkoholijuomaveroa, voidaan maltillisesti korottaa. Oluen alkoholijuomaveron alentaminen ei ole perusteltua.
Teemu Lehtinen Janne Kalluinen
toimitusjohtaja ekonomisti