Maanantaina 25.8. veroneuvontamme on poikkeuksellisesti auki vain klo 9–11.

4.12.2023

Lausunto Pilari 1:n Amount A:ta koskevan monenvälisen yleissopimuksen tekstistä ja sen allekirjoittamisen tarkoituksenmukaisuudesta

Veronmaksajain Keskusliiton lausunto Valtiovarainministeriölle 4.12.2023

Yleissopimus on laaja ja erittäin monimutkainen kokonaisuus. Suomessa ollaan paraikaa implementoimassa OECD:n Pilari 2:n mukaisen globaalin minimiveron mahdollistava sääntely. Sääntelyn voimaansaattaminen ja sen soveltamisen aloittaminen aiheuttavat suuria hallinnollisia kustannuksia niin Verohallinnolle kuin sen soveltamisalaan kuuluville yrityksille. Minimiverosääntely aiheuttaa myös epävarmuutta sen kohteena oleville konserneille.

Pilari 1:n Amount A:ta koskeva monenvälinen yleissopimus perustuu samaan BEPS-hankkeeseen kuin Pilari 2 ja se mahdollistaisi verotusoikeuden osittaisen uudelleen allokoinnin valtioiden kesken. Käytännössä niin sanotut markkinavaltiot eli valtiot, joissa on esimerkiksi tuotteiden tai palveluiden kuluttajia taikka käyttäjiä, saisivat uuden, palveluntarjoajan fyysisestä sijoittautumisesta riippumattoman verotusoikeuden tiettyyn osuuteen suurten ja voitollisten yritysten tulosta. Tavoitteena olisi päästä eroon kansallisista digiveroista, jotka kohdistuvat digitaaliseen liiketoimintaan.

Pilari 1:n soveltamisala on erittäin rajattu. Amount A:n soveltamisalan rajaaminen vain suurimpiin yrityksiin, joiden liikevaihto on vähintään 20 ja myöhemmin 10 miljardia euroa, on perusteltua. Monimutkaisen ja kovin teknisen sääntelyn ulottaminen pieniinkin toimijoihin ei olisi hallinnollisen taakan huomattavan lisääntymisen vuoksi kohtuullista.

Amount A:ta koskevan monenvälisen yleissopimuksen voimaan astumiseen liittyy paljon epävarmuustekijöitä, joista yhtenä mainittakoon Yhdysvaltojen poliittisella kentällä tapahtuvat muutokset. Yleissopimuksen voimaan astumisen ehdot edellyttävät käytännössä, että Yhdysvallat on mukana sopimuksessa.

Veronmaksajain Keskusliitto suhtautuu varauksellisesti yleissopimuksen allekirjoittamisen tarpeellisuuteen tässä vaiheessa, kun Pilari 2:n täytäntöönpano on täysin kesken ja on vielä epäselvää, mitä seuraamuksia Pilari 1:tä koskevan yleissopimuksen mahdollisesta kaatumisesta aiheutuisi.

Sinällään Veronmaksajain Keskusliitto pitää ymmärrettävänä ja tarpeellisena kansallisten digiverojen yleistymisen ehkäisemistä ja kansainvälisen, yhdenmukaisen verosääntelyn edistämistä digitalisaation haasteisiin vastaamiseksi.

 

 

Kati Malinen
lakiasiainjohtaja
Veronmaksajain Keskusliitto

Tulosta sivu