17.10.2025

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi verotusmenettelystä annetun lain 21 §:n muuttamisesta (he 141/2025 vp)

Veronmaksajain Keskusliiton lausunto eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaostolle 17.10.2025

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi verotusmenettelystä annettua lakia niin, että Verohallinto voisi
jatkossa kerätä vertailutietotarkastusta varten tietoja nykyistä laajemmin. Esityksen mukaan tietoja
kerättäisiin vain tarpeellisessa laajuudessa ja tietosuojasääntelyn henkilötietojen käsittelylle asettamien vaatimusten puitteissa. Esityksen tarkoituksena on turvata harmaata taloutta ja talousrikollisuutta torjuvien viranomaisten toimintaedellytyksiä.


Korkein hallinto-oikeus (KHO 2020:8) ja tietosuojavaltuutettu (Dnro 3681/186/21) ovat päätöksissään todenneet, että nykyisen lain nojalla tehdyissä vertailutietotarkastuksissa esitetyt Verohallinnon tietopyynnöt eivät täyttäneet tietosuoja-asetuksen vaatimusta henkilötietojen rajoittumisesta siihen, mikä on tarpeellista suhteessa niiden käsittelyn tarkoituksiin. Päätöksissä pidettiin ongelmallisena sitä, että vertailutietopyyntöjä ei ollut pyrittykään rajaamaan vain sellaisiin verovelvollisiin, joita koskevien tietojen voitiin olettaa olevan verovalvonnan toteuttamiseksi tarpeellisia. Tietojen käsittelyn on katsottu olevan liian laajaa, jos Verohallinto heti tiedot saatuaan alkaa rajaamaan tietoa tarkempia riskianalyysejä varten.


Uusien säännösten tarkoitus olisi vahvistaa lain tasolla Verohallinnon oikeus vaatia tiedonantovelvollista luovuttamaan tietoja, vaikka pyynnössä ei ole nimetty niitä verovelvollisia, joita tiedonantovelvollisuus koskisi. Tietopyynnön kohdentaminen tapahtuisi riskiperusteisesti arvioituun ja rajattuun kokonaisuuteen tai ilmiöön. Tietopyynnön olisi oltava perusteltu ja tarkasti kohdennettu vain verovalvonnassa välttämättömiin taloudelliset tietoihin.


Veronmaksajain Keskusliitto katsoo, ettei ristiriita vertailutietotarkastusten ja
tietosuojaperiaatteiden välillä poistu ehdotuksen mukaisella sääntelyllä.


Erotuksena nykytilaan Verohallinto tekisi vertailutietotarkastusta varten jo ennalta selvitystyön niiden
rajausten selvittämiseksi, joilla yksilöitäisiin valvonnassa välttämättömät tiedot. Käytettävät rajaukset
riippuisivat esityksen perusteluiden mukaan siitä, mitä vertailutietojen kohteena olevat verovalvonnassa välttämättömät tiedot kullakin vertailutietotarkastuksella ovat. Käytännössä tietopyyntö voisi koskea hyvin monenlaisia rahavirtoja ja laajoja ilmiöitä, joita koskevan tiedon välttämättömyyden arviointi jäisi yksin Verohallinnon harkittavaksi.


Veronmaksajain Keskusliitto huomauttaa, että Verohallinnon käsitys verovalvonnassa välttämättömistä tiedoista on käytännön kokemuksen perusteella usein erittäin laaja. Esityksen perusteella on mahdotonta arvioida, miten rajaus vain välttämättömiin tietoihin käytännössä varmistettaisiin. Lisäksi esityksen perusteluissakin todetaan, että vaikka tietopyyntö rajattaisiin vain verovalvonnassa välttämättömiin tietoihin, tilitapahtumatiedot voivat käytännössä sisältää myös sellaisia henkilötietoja, joita ei käytetä verotusta koskevassa päätöksessä sekä sellaisia tietoja, jotka eivät liity verotuksessa merkityksellisiin taloudellisiin tapahtumiin. 


Vaikka säädöstekstiä on valmistelun yhteydessä täsmennetty tietopyyntöjen rajaamista koskien, toimintamalli vaikuttaa edelleen ylimitoitetulta ja sisältää merkittävän riskin siitä, että tietoja käsiteltäisiin vertailutietotarkastuksissa edelleen liian laajamittaisesti. Veronmaksajain Keskusliiton käsityksen mukaan Verohallinto saisi ja käsittelisi tietopyyntöjen perusteella jatkossakin aineistoa, josta sen täytyisi rajauksin valita tarkempaan riskianalysointiin otettavaa tietoa. Näin laajan aineiston käsittelyn on jo aiemmin todettu olevan ristiriidassa tietosuojaperiaatteiden kanssa. Ehdotetun sääntelyn mukaiset tietopyynnöt eivät tällöin olisi tietosuoja-asetuksen edellyttämällä tavalla täsmällisiä ja tarkkarajaisia, koska arkaluontoisten henkilötietojen käsittelyä ei olisi tosiasiallisesti rajattu vain välttämättömään.


Veronmaksajain Keskusliitto ei pidä esityksen perusteluiden nojalla uskottavana,
että rajaus verovalvonnan kannalta välttämättömiin tietoihin käytännössä
toteutuu riittävällä tavalla. Ehdotettu sääntely vaikuttaa esitetyssä muodossaan
olevan ristiriidassa EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen kanssa ja sitä ei tulisi tässä
muodossa säätää.


Tiedonantovelvollisilla ei ilmeisesti ole mahdollisuutta arvioida ja varmistua tietojen välttämättömyydestä ja käsittelyn laillisuudesta tietoja luovuttaessaan. Esityksen perusteluissakin todetaan, että Verohallinto vastaa henkilötietojen käsittelyn laajuuden laillisuudesta. Veronmaksajain Keskusliitto kuitenkin huomauttaa, että konkreettisen riskin liian laajamittaisesta henkilötietojen käsittelystä kantaa tietoja Verohallinnolle luovuttava vertailutietotarkastuksen kohde eli pankki, jolle seuraamusmaksu tietosuojasäännösten rikkomisesta voidaan määrätä, ei Verohallinto.


Viime kädessä finanssilaitosten taloudellinen riski ehdotetun sääntelyn mukaisten tietopyyntöjen ristiriidasta tietosuojasäännösten kanssa realisoituu yksittäiselle pankin asiakkaalle entisestään
kohoavina palvelumaksuina. Lisäksi on selvää, että mikäli ristiriita VML:n vertailutietotarkastusta
koskevien säännösten ja tietosuojasääntelyn välillä säilyy, nähdään jatkossa lisää vertailutietotarkastusten ja tietosuojasääntelyn suhdetta koskevia prosesseja ja kanteluita. Vaikka harmaan talouden ja talousrikollisuuden tehokas torjunta onkin veronmaksumoraalin säilyttämiseksi erittäin tärkeää, arvioi Veronmaksajain Keskusliitto, että Verohallinon liiallisen laajat tiedonsaantioikeudet lisäävät myös kansalaisiin kohdistuvien tarpeettomien tai ylimitoitettujen selvityspyyntöjen ja verotusesitysten sekä kyseenalaisten veroriitojen määrää.

 


Kati Hannikainen
lakiasiainjohtaja

Tulosta sivu