Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi tupakkaverosta annetun lain ja valmisteverotuslain 72 §:n muuttamisesta
Veronmaksajain Keskusliiton lausunto valtiovarainministeriölle 2.7.2025
Esitysluonnoksessa ehdotetaan korotuksia sähkösavukenesteiden ja savuttomien nikotiinituotteiden, kuten nikotiinipussien, verotasoja keskimäärin 37 prosenttia. Veron piiriin otettaisiin vahvat, yli 20 mg/ml nikotiinia sisältävät nesteet. Lisäksi esitysluonnoksessa tarkennetaan nikotiinittomien sähkösavukenesteiden veronalaisuutta. Toisesta EU:n jäsenvaltiosta matkustajatuontina tuotavien nuuskan ja savuttomien nikotiinituotteiden tupakkaverottomuus rajoitettaisiin 1 000 grammaan. Veronkorotuksilla tavoitellaan 30 miljoonan euron verotuoton lisäystä vuositasolla ja ne perustuvat pääministeri Petteri Orpon hallituksen päätöksiin kevään 2025 kehysriihessä. Lait tulisivat voimaan 1.1.2026.
Veronkorotukset
Nikotiinipussien osalta esitysluonnoksessa arvioidaan, että 12 gramman rasiaa kohden veronkorotus olisi noin 0,60 euroa halvassa, noin 0,67 euroa keskihintaisessa ja 0,80 euroa kalliissa hintaluokassa. Jos valmistevero menee hintoihin täysimääräisesti ja huomioidaan myös arvonlisävero, nikotiinipussirasioiden kuluttajahintojen voi arvioida nousevan 0,75–1,00 euroa rasiaa kohden.
Sähkösavukenesteiden verotaso nousisi 10 senttiä/ml, jolloin 10 millilitran nestesäiliön verot nousisivat vastaavasti 1,26 euroa (sis. alv 25,5 %).
Nuuskan & savuttomien nikotiinituotteiden matkustajatuonnin ja verovapaan tuonnin rajat
Esitysluonnoksessa ehdotetaan, että nuuskan ja nikotiinipussien verovapaa matkustajatuonti toisista EU-maista rajoitettaisiin enintään 1 000 grammaan. Määrä on symmetrinen tupakkalain 1.2.2026 voimaan tulevan nikotiinipussien matkustajatuontia koskevan rajan sekä nykyisen nuuskan vapaan matkustajatuonnin rajan kanssa. Ehdotettu raja on poikkeuksellisen korkea verrattuna esitysluonnoksessa mainittuihin Ruotsin nikotiinipussien verottoman matkustajatuonnin 200 gramman tai Espanjan 250 gramman rajoihin. Esitysluonnoksen kappaleessa 2.1.3. on osoitettu yksiselitteisesti, miten 1 000 gram-man rajat ovat suhteettoman korkeita verrattuna muiden nikotiini- ja tupakkatuotteiden vastaaviin rajoituksiin Suomessa.
Eritoten julkisen talouden sopeutustarpeen i vuoksi olisi aiheellista tarkastella kriittisesti nuuskan ja nikotiinipussien matkustajatuonnin 1 000 gramman rajaa ja esitysluonnoksessa yhtä suureksi ehdotettua rajaa matkustajatuonnin verovapaudesta. Rajojen laskeminen selvästi alemmas, esimerkiksi Ruotsin tai Espanjan tasoja vastaaviksi, todennäköisesti hillitsisi matkustajatuontia. Samalla kun kysyntää ohjautuisi kotimaiseen verolliseen kulutukseen, muutos vahvistaisi kotimaista valmistevero- ja arvonlisäveropohjaa. Toimenpiteellä on perusteltua arvioida olevan myös tuotteiden kokonaiskulutusta hillitsevä vaikutus, mikä tukisi kansanterveydellisiä tavoitteita. Esityksen jatkovalmistelussa olisikin tarpeen ryhtyä toimenpiteisiin, että kyseisten tuotteiden vapaan matkustajatuonnin määrää rajoitettaisiin nykyisen tupakkalain osalta matalammaksi ja päivitettäisiin hallituksen esityksessä ehdotettava tuonnin verovapautta koskeva raja samalle tasolle.
Salminen ym. (2017)ii toteavat artikkelissaan, että hallituksen esityksessä HE 15/2016 savuttomien tupakkatuotteiden (keskeisesti nuuskan) matkustajatuonnin enimmäisrajaa laskettiin 1 500 grammasta 1 000 grammaan ja 30 rasian enimmäisraja poistettiin. Muutos johti käytännössä siihen, että nuuskarasioita saattoi tuoda Suomeen aiempaa enemmän, sillä irtonuuskaa suositumpaa pussinuuskaa myydään tyypillisesti suhteellisen kevyissä rasioissa. Käytännössä 30 rasian enimmäisrajan poisto näin ollen oikeutti ja oikeuttaa edelleen nuuskapussirasioiden huomattavan suureen matkustajatuontiin muutosta edeltäneeseen aikaan nähden. Tutkijoiden mukaan markkinoille oli jo tuolloin il-maantunut uusia tuotteita, joissa painoltaan huomattavan kevyeen nuuskapussirasiaan oli pakattu nikotiinipitoisuudeltaan erittäin vahvaa nuuskaa. Tutkijat arvelivat, että muutoksen seurauksena rasia- ja nikotiinimäärällä mitattuna nuuskan matkustajatuonti Suomeen saattaisi kasvaa. Lakimuutoksen voimaantulon jälkeen nuuskan matkustajatuonti rasioissa mitattuna kasvoi haastattelututkimuksiin perustuen erittäin nopeasti noin kaksinkertaiseksi lakimuutosta edeltäneeseen ajanjaksoon nähden.iii
Veronmaksajain Keskusliitto puoltaa veronkiristyksiä haitalliseen kulutukseen ja ehdotettuja nikotiinipussien ja sähkösavukenesteiden verotasojen korotuksia, kun samanaikaisesti kevennetään ansiotulojen verotusta.
Kotimaisen arvonlisävero- ja valmisteveropohjan vahvistamiseksi ja toisaalta terveyshaittojen ehkäisemiseksi olisi hyvin perusteltua tarkistaa savuttomien tupakka- ja nikotiinituotteiden vapaan matkustajatuonnin ja verovapaan tuonnin rajoja kohti esitysluonnoksessa mainittuja Ruotsin ja Espanjan vastaavia tasoja.
Teemu Lehtinen Janne Kalluinen
toimitusjohtaja ekonomisti
i Kestävä julkinen talous vaatii pitkäjänteistä työtä - Valtiovarainministeriö
ii https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131759/YP1701_Salminen_ym.pdf
iii https://valtioneuvosto.fi/documents/10623/203164374/Matkustajatuonti-kuva+2023.pdf/5c225cd2-7e33-9458-00da-c592ec5b09b2/Matkustajatuonti-kuva+2023.pdf?t=1708431121083