Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi veronkantolain sekä veronlisäyksestä ja viitekorosta annetun lain 5 b §:n muuttamisesta
Veronmaksajain Keskusliiton lausunto valtiovarainministeriölle 28.3.2025
Luonnoksessa ehdotetaan muutoksia veronkantolakiin sekä veronlisäyksestä ja viitekorosta annettuun lakiin. Ehdotettujen muutosten tarkoituksena on selkeyttää veron maksujen ja palautusten käyttämistä veron suoritukseksi.
Yhden maksuviitteen käyttöön siirtyminen
Veronkantolain säännöksiä maksun kohdistamisesta ehdotetaan täsmennettäväksi siten, että maksaja voisi nykyistä laajemmin käyttää maksutapaa, jossa maksut kohdistetaan verovelvollisen kaikkien verojen suoritukseksi.
Kaikille verovelvollisille jäisi muutoksen myötäkin mahdollisuus nykyiseen tapaan kohdistaa maksu tiettyyn veroon myös verolajikohtaisella viitenumerolla maksamalla. Yhden maksuviitteen käyttö ei siis olisi lain voimaantultuakaan pakollista, vaan käyttöönotto toteutettaisiin Verohallinnon ohjeistusta muuttamalla. Yrityksiä ei velvoitettaisi yhden viitteen käyttöön. Sen sijaan yhteisöjä ja yhtymiä ohjattaisiin ensisijaisesti kohdistamaan maksut kaikille veroille yhdellä viitenumerolla kun taas luonnollisia henkilöitä ja kuolinpesiä ohjeistettaisiin jatkossakin ensisijaisesti maksamaan veronsa verolajikohtaisilla maksuilla.
Veronmaksajain Keskusliitto pitää ehdotetun kaltaista pehmeää siirtymää yhden viitenumeron käyttöön perusteltuna ja kannatettavana. Yhden viitteen käyttö parhaimmillaan helpottaa verojen maksujen ja palautusten käyttöön liittyviä epäselvyyksiä ja niidenselvittelyä. Koska kaikilla verovelvollisilla säilyisi mahdollisuus valita omaan tilanteeseen parhaiten soveltuva verojen maksun kohdistamistapa, ei säädösmuutoksesta ole odotettavissa haitallisia vaikutuksia luonnollisten henkilöiden tai yritysten verotukseen.
Maksujen kohdistaminen
Maksu käytettäisiin jatkossa veron suoritukseksi eräpäivänä ja verojen eräpäivien mukaisessa järjestyksessä vanhimmasta uusimpaan. Nykyisin maksut kohdistetaan veroihin niiden
vanhentumispäivän mukaisessa järjestyksessä. Kaikkien verojen suoritukseksi kohdistettua, mutta käyttämättä olevaa maksua ei palautettaisi verovelvolliselle automaattisesti vaan se jäisi odottamaan verovelvollisen tulevia veroja ja käytettäisiin niiden suoritukseksi verojen erääntyessä. Verovelvollinen voisi myös pyytää maksun palauttamista aiheettoman maksun palauttamista koskevien sääntöjen mukaisesti Verohallinnon sähköisessä asiointipalvelussa.
Palautuspyynnön jälkeen kaikkien verojen suoritukseksi kohdistettua maksua voitaisiin käyttää niihinkin veroihin, jotka eivät muuten ole mukana yhden maksuviitteen käyttöjärjestyksessä (mm. perintövero ja maksujärjestelyn kohteena oleva vero). Samaa menettelyä sovellettaisiin jatkossa oma-aloitteisille veroille kohdistettujen maksujen osalta. Koska Verohallinnossa ”sisällä olevia varoja” käytettäisiin edellä kuvatun mukaisesti yhden maksuviitteen käyttöalan tai oma-aloitteisille veroille kohdistetun maksun käyttöalan ulkopuolella olevien erääntyneiden verojen suoritukseksi vasta palautuspyynnön jälkeen, ehdotetaan esitysluonnoksessa viivästysseuraamusten minimoimiseksi, että verolle laskettaisiin viivästyskorkoa maksun käyttöhetken sijasta maksun maksupäivään asti. Veronmaksajain Keskusliitto pitää ehdotusta tältäkin osin kannatettavana.
Veronpalautusten käyttö veron suoritukseksi
Esitysluonnoksessa ehdotetaan muutoksia tilanteisiin, joissa veronpalautusta käytetään erääntyneiden maksamatta olevien verojen suoritukseksi. Käyttötilanteiden vähentämiseksi ehdotetaan, että jos veron suorittamiseksi olisi käytettävissä sekä maksuja että veronpalautuksia, käytettäisiin erääntyneiden verojen suoritukseksi ensisijaisesti maksuja. Tämän mahdollistaisi se, että veronkantolain muutoksen myötä maksun katsottaisiin olevan käytettävissä veron suoritukseksi jo sen maksupäivänä. Veron eräpäivänä maksetun maksun katsottaisiin siis olevan käytettävissä veron suoritukseksi veron eräpäivänä, vaikkei se tosiasiallisesti olisi vielä Verohallinnon käytettävissä.
Ehdotettu muutos palautusten käyttämiseen on erittäin kannatettava ja se vähentää Veronmaksajain Keskusliiton käsityksen mukaan merkittävästi niitä epäselvyyksiä, joita nykyisen lainsäädännön vuoksi on aiheutunut. Verovelvollisella tulossa oleva veronpalautus on saatettu käyttää esimerkiksi perintöveron maksuerän maksuun, vaikka perintövero olisi maksettu oikea-aikaisesti eräpäivänä. Muutoksen myötä eräpäivänä maksettu vero kohdistuisi verovelvollisen suunnitelman mukaisesti erääntyvän veron maksuun ja verovelvollinen saisi veronpalautuksen sinä päivänä, joka hänelle on maksupäiväksi ilmoitettu.
Aiheettomasti suoritetun maksun palauttaminen
Veronkantolakia ehdotetaan lisäksi muutettavaksi niin, että aiheettomasti suoritetun maksun palauttamista voisi vaatia myös muu maksun suorittanut kuin se verovelvollinen, jonka veron suoritukseksi maksu on kohdistettu. Muutos on kannatettava, sillä käytännössä on esiintynyt tilanteita, joissa verovelvollisen maksama suoritus on erehdyksen vuoksi kohdistunut toisen verovelvollisen veron suoritukseksi. Voimassa oleva laki ei yksilöi, kenelle aiheeton maksu voidaan palauttaa, minkä vuoksi verovelvollisilla on voinut olla vaikeuksia saada virhesuorituksiaan palautetuksi Verohallinnolta. Asiasta on tarpeen säätää yksiselitteisesti lain tasolla.
Yhteenvedon lähettäminen postitse
Esityksessä ehdotetaan, ettei yhteenvetoa jatkossa lähetettäisi postitse edes pyynnöstä niille verovelvollisille, jotka kuuluvat yhteenvedon pakollisen sähköisen tiedoksiannonpiiriin. Veronmaksajain Keskusliitto pitää ymmärrettävänä tavoitetta luopua tarpeettomasta paperisesta viranomaispostista ja kannattaa sinällään tarpeettoman paperipostin minimointia. Pakollisen sähköisen tiedoksiantovelvollisten ryhmäänkin kuuluu kuitenkin yrittäjiä, joiden digitaidot eivät mahdollista sähköistä asiointia. Koska paperisten yhteenvetojen lähettäminen ei liene kovin yleistä saati kustannussäästö kovin merkittävä, pitää Veronmaksajain Keskusliitto tärkeänä, että postitse toimitettavan paperisen yhteenvedon tilausmahdollisuus säilytettäisiin jatkossakin poikkeustilanteita varten.
Kati Hannikainen
lakiasiainjohtaja