30.11.2011

Veronmaksajien Lehtinen: Ostovoiman kääntyminen pieneen kasvuun ylläpitää toivoa 2012

Keskituloisen palkansaajan nettoansioiden ostovoima kasvaa vuonna 2012 hieman eli 0,6 prosenttia. Kehitys on ollut 2000-luvulla tätä heikompaa vain kuluvana vuonna, jolloin palkansaajan ostovoimakehitys on ollut miinusmerkkinen. Vuonna 2011 ostovoima laskee 0,8 prosenttia.

Tämä käy ilmi Veronmaksajain Keskusliiton tuoreista ostovoimalaskelmista, joissa on huomioitu ansioiden, verotuksen ja kuluttajahintojen arvioitujen muutosten vaikutukset palkansaajan nettoansioiden ostovoimaan. Palkansaajan verotus pysyy vuonna 2012 käytännössä tämänvuotisella tasolla.

Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää rohkaisevana paluuta edes pienen ostovoiman lisäyksen tielle. Jatkuvan talouskriisin oloissa ja viennin hiipuessa kotimarkkinat ovat nyt avainasemassa uhkaavan taantuman torjumisessa.

- Työpaikkansa säilyttävillä kansalaisilla on nyt oiva tilaisuus panna hyvä kiertämään ja huolehtia siitä, että naapurillakin riittää myös taantuman aikana työtä, katsoo Lehtinen.

Lehtinen arvioi tilaisuudessa myös ajankohtaisia vero- ja talouspolitiikan näkymiä. Vuodelle 2012 tehty budjetti on hänen mielestään suhdannetilanteen kannalta sopivasti mitoitettu. Mikäli taantuma äityisi pahaksi ensi vuonna, voi alijäämä väliaikaisesti jopa kasvaa budjetoidusta. Tarvittavia uusia valtiontalouden sopeutustoimia on hyvä arvioida maaliskuun kehysriihessä, johon mennessä myös nyt akuutin talouskriisin kehityksestä saadaan parempi selko.

- Tällä hetkellä talousennusteita tehdään täydellisessä sumussa. Nyt pitäisi säilyttää maltti ja odottaa rauhassa tilanteen kehittymistä, ennen kuin päätetään mahdollisista jatkotoimista vuosille 2013 - 2015.

Hallitus on ohjelmassaan sitoutunut toteuttamaan uusia lisäsopeutustoimia, mikäli valtion velan bruttokansantuoteosuus ei näytä kääntyvän laskuun ja valtiontalouden alijäämä näyttää asettuvan yli 1 prosenttiin bruttokansantuotteesta. Lehtinen tulkitsee tämän tarkoittavan, että valtiontalouden alijäämä pitäisi saada 2 - 4 miljardin euron haarukkaan vuoteen 2015 mennessä.

- Tasapainotustavoitteen kytkeminen velan kansantuoteosuuteen on hyvä lähtökohta loppuvaalikauden finanssipolitiikkaa mitoitettaessa, arvioi Lehtinen.

- Parhaiten tasapainotusta edistetään aktiivisella ja kasvuhakuisella talouspolitiikalla, joka on myös samalla riittävän kireästi mitoitettua.

- Verotuksen osalta tämä tarkoittaa sitä, että myös jatkossa on otettava huomioon muutosten vaikutukset kasvuun, tuottavuuteen, työllisyyteen ja kilpailukykyyn. Työn verotuksen kiristäminen millään tulotasolla ei tällaiseen kokonaisuuteen sovi, korostaa Lehtinen.

toimitusjohtaja Teemu Lehtinen, 0400 414 652

Palkansaajan ostovoima 2000 - 2012 (pdf)

Verotus ja julkinen talous - Mitä tehdä seuraavaksi (pdf)