8.1.2013

Veronmaksajien Lehtinen vuoden 2014 näkymistä: Palkkamaltin ja veromaltin yhdistelmä tuottaa parasta jälkeä

Palkkamaltin ja veromaltin suotuisalla yhdistelmällä on mahdollista pysäyttää ostovoiman aleneminen vuonna 2014. Sen sijaan veronkiristysten linjan jatkaminen johtaisi helposti ostovoiman alenemiseen palkkojen nimelliskorotuksista huolimatta.

Tämä ilmenee Veronmaksajain Keskusliiton laatimista esimerkkilaskelmista, joissa tarkastellaan palkankorotusten ja veroratkaisujen eri vaihtoehtojen vaikutusta palkansaajan ostovoimaan vuonna 2014.

Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen peräänkuuluttaa hallitukselta kevään kehysriihessä selkeitä päätöksiä, joilla ostovoiman aleneminen voidaan pysäyttää myös palkkamaltin oloissa.

-  Hallituksen on omalta osaltaan katkaistava ostovoimaa uhkaava negatiivinen kierre purkamalla ansiotulojen verotusta vuonna 2014 uhkaava kiristyminen.

-  Hallituksen pelinavauksen jälkeen on työmarkkinoiden aika toimia. Hallitus voi tarvittaessa myöhemmin vuoden 2015 tuloverotuksesta päätettäessä huomioida tulevan palkkakierroksen tulokset.

-  Nyt on tärkeää, että hallitus ei jää kyttäämään työmarkkinoiden ratkaisuja, vaan luo myönteistä ilmapiiriä katkaisemalla omalta osaltaan alenevan ostovoiman, hiipuvan kilpailukyvyn ja heikkenevän kansantalouden uhkaavan noidankehän.

Lehtinen arvioi tilaisuudessa myös valtiontalouden näkymiä kehysriihen lähestyessä. Tuoreiden suhdanne-ennusteiden perusteella hän arvioi tarvittavan valtiontalouden lisäsopeutuksen olevan  0 – 1 miljardin euron haarukassa, kun lähtökohtana on hallituksen aiemmin linjaama valtion velan kansantuoteosuuden kasvun taittaminen tällä vaalikaudella.

-  Hallitus ei saa nyt liioitella lyhyen aikavälin finanssipolitiikan kiristämisessä, jotta ajankohtaista taantumaa ei muuteta omin päätöksin lamaksi.

-  Valtion velkasuhteen taittamisen edellyttämässä lisäsopeutuksessa puhutaan useista sadoista miljoonista, mutta ei kuitenkaan miljardeista euroista.

-  Tarvittava melko maltillinen lisäsopeutus on toteutettava menosäästöillä, ei verotusta yleisesti kiristämällä.

Lehtinen varoittaa myös sekoittamasta julkisen talouden pitkän aikavälin kestävyysvajeen edellyttämiä toimia ja valtiontalouden lyhyen aikavälin sopeuttamista keskenään. Julkisen talouden pitkän aikavälin kestävyysvajeeseen voidaan vastata vain rakenteellisilla muutoksilla muun muassa työurien pidentämiseksi ja kunnallisten palvelujen tuottavuuden parantamiseksi.

-  Valtiontalouden lyhyen aikavälin kiristykset eivät ole tehokkaita julkisen talouden pitkän aikavälin kestävyyden parantamisessa, eivätkä ne voi korvata tekemättä jääviä rakenneuudistuksia.

-  Pitkällä aikavälillä vaikuttavia rakenneuudistuksia on toteutettava rinnakkain lyhyen aikavälin kasvuhakuisen finanssipolitiikan kanssa.

toimitusjohtaja Teemu Lehtinen, 0400 414 652

Palkansaajan ostovoimanäkymät - Laskelmia vuodelle 2014 (pdf)
Verotus ja valtiontalous - Mitä tehdä seuraavaksi (pdf)
Palkansaajan ostovoima 2000 - 2013 (pdf)