Autoilun verotus 18.9.2025

Toin käytetyn auton Japanista – miksi autoveroni oli EU-tyyppihyväksyttyä autoa korkeampi?

Olin työkomennuksella Japanissa ja muutin takaisin Suomeen. Samalla toin mukanani käytetyn auton, jonka rekisteröin suomalaiseen rekisteriin, minkä takia jouduin maksamaan autoveroa. 

Auton hiilidioksidipäästöt ovat auton valmistajan ja Japanin liikenneviraston mukaan 167 g/km. Lisäksi autossa on ratti oikealla puolella. Suomessa jouduin kuitenkin maksamaan autoveroa 230 g/km hiilidioksipäästöjen perusteella. Minkä takia näin kävi?

Johtava verojuristi Juha Koponen vastaa:

Olin työkomennuksella Japanissa ja muutin takaisin Suomeen. Samalla toin mukana käytetyn auton, jonka rekisteröin suomalaiseen rekisteriin, minkä takia jouduin maksamaan autoveroa. 

Auton hiilidioksidipäästöt ovat auton valmistajan ja Japanin liikenneviraston mukaan 167 g/km. Lisäksi autossa on ratti oikealla puolella. Suomessa jouduin kuitenkin maksamaan autoveroa 230 g/km hiilidioksipäästöjen perusteella. Minkä takia näin kävi?

Vastaus: Autovero määrätään auton kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella, jos ei ole olemassa selvitystä, että auton päästöjen mittaus on tehty Euroopan unionin edellyttämien vaatimusten mukaan.  Mikäli auto on EU-tyyppihyväksytty, päästömittaus täyttää vaatimukset. Mikäli autolla ei ole EU-tyyppihyväksyntää, autoveroprosentti määritetään käytännössä kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella, koska selvityksen hankkiminen siitä, että ajoneuvokohtainen päästöarvo on mitattu unionnin säädösten mukaan, on vaikeaa.

Massan perusteella laskettava laskennallinen päästöjen määrä on yleensä selvästi korkeampi kuin auton valmistajan ilmoittamat päästöt. Tämän johtaa siihen, että autoveron määrä on korkeampia, koska autoveroprosentti nousee päästöjen lisääntyessä. Veroprosentti on tämän takia tässä tapauksessa 10,7 prosenttia korkeampi verrattuna siihen, että auto olisi EU-tyyppihyväksytty. Autoverotuskäytäntö kannustaa siihen, että Suomeen tuotaisiin autoja, jotka on EU-tyyppihyväksytty.

Tuomassasi autossa on ratti oikealla puolelle. Verotuskäytännössä tämä alentaa auton verotusarvoa 20 prosenttia, jolloin myös autovero alenee saman verran.

Tällä sivustolla oleva informaatio on luonteeltaan yleistä tiedotusta, eikä sitä ole tarkoitettu yksilölliseksi veroneuvonnaksi tai konkreettisten päätösten perusteeksi. Sisältö pyritään pitämään ajan tasalla, mutta tekstien oikeellisuutta, kattavuutta tai ajantasaisuutta ei voida taata.

Tulosta sivu