Ajoneuvovero: perusvero ja käyttövoimavero
Ajoneuvoveroa peritään Suomessa liikennekäytössä olevista ajoneuvoista. Se jakaantuu perusveroon ja käyttövoimaveroon (dieselvero). Bensiinikäyttöisestä autosta maksetaan vain perusveroa. Käyttövoimaveroa maksetaan muista kuin bensiinikäyttöisistä henkilö-, paketti- ja kuorma-autoista.
Käyttövoimaveroa joudutaan maksamaan esimerkiksi sähköä käyttävistä autoista. Osittain tai kokonaan sähköllä kulkevien autojen käyttövoimavero on pienempi kuin dieselautojen käyttövoimavero.
Ajoneuvovero määräytyy päiväkohtaisesti. Ajoneuvovero maksuunpannaan 12 kuukaudelta etukäteen. Verokausi alkaa, kun auto ensi- tai uudelleenrekisteröidään tai kun auto myydään ja verovelvollinen vaihtuu.
Verovelvollinen ajoneuvoverosta on rekisteriin merkitty omistaja tai haltija omistus- tai haltijuusajaltaan. Maksamaton vero aiheuttaa ajoneuvolle käyttökiellon eräpäivän jälkeen. Autokohtaisen käyttökiellon aiheuttavat myös auton edellisten omistajien maksamattomat ajoneuvoverot. Ajoneuvoveron veronkantoviranomaisena toimii Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom).
Perusvero
Ajoneuvon perusvero lasketaan joko CO₂-päästöarvon tai suurimman tieliikenteessä sallitun kokonaismassan perusteella. Jos ajoneuvolla ei ole CO₂-päästöarvoa, perusvero lasketaan sen mukaan, mikä on ajoneuvon suurin sallittu kokonaismassa tieliikenteessä. Useimmiten ajoneuvovero perustuu auton valmistajan ilmoittamiin hiilidioksidipäästöihin.
Vuonna 2025 verotaulukon alin perusveron määrä on vuodessa 53,29 euroa eli 14,6 senttiä/päivä. Vuonna 2026 alin perusveron määrä on 106,21 euroa, koska nolla- ja vähäpäästöisten autojen perusvero nousee.
- Ajoneuvoveron perusvero lasketaan kolmen eri verotaulukon perusteella (verotaulukot 1, 1A ja 2).
- Autoille, joiden hiilidioksidipäästöt on mitattu NEDC-mittauksella mukaan, on oma verotaulukko (nro 1).
- Autoille, joiden hiilidioksidipäästöt on mitattu WLTP-mittauksella, on oma verotaulukko (nro 1A).
- Lisäksi on erillinen oma verotaulukko (nro 2) niitä vanhoja autoja varten, joiden hiilidioksidipäästöjä ei ole mitattu. Näiden autojen ajoneuvovero määrätään ajoneuvon kokonaismassan perusteella.
Verotaulukot löytyvät ajoneuvoverolaista. Taulukoita on muutettu useita eri kertoja, minkä takia niitä tarkasteltaessa on varmistuttava siitä, että katsoo oikean vuoden verotaulukkoa.
Traficomin ajoneuvoverolaskurista voi tarkistaa ajoneuvoveron tarkan määrän eri ajoneuvoryhmille ajoneuvon ominaisuuksien ja käyttöönottopäivän perusteella. Laskuri kysyy mm. ajoneuvon päästöarvon ja sen mittaustavan (NEDC/WLTP), käyttöönottopäivän ja tieliikenteessä sallitun suurimman kokonaismassan.
Käyttövoimavero
Ajoneuvolle (henkilö-, paketti- ja kuorma-auto), jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä, määrätään käyttövoimaveroa.
Käyttövoimavero määräytyy ajoneuvon kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella. Käyttövoimaveron määrä ei perustu päästöihin. Esimerkiksi dieselkäyttöisen henkilöautojen käyttövoimavero on 5,5 senttiä/päivä auton jokaiselta alkavalta 100 kilogrammalta. Osittain tai kokonaan sähköllä kulkevien autojen käyttövoimavero on pienempi.
Mikäli ajoneuvon käyttövoima on sähkö ja moottoribensiini, käyttövoimavero on 0,5 senttiä/päivä jokaiselta alkavalta 100 kilogrammalta vuonna 2025. Vuonna 2026 tällaisten autojen perusvero nousee 1,95 senttiin/päivä/alkava 100 kg. Dieselhybridin (ulkoa ladattava eli ns. plug-in) käyttövoimavero sen sijaan laskee vuonna 2026 nykyisestä 4,9 sentistä 3,6 senttiin päivältä jokaista alkavaa sataa kilogrammaa kohden.
Pelkästään sähköä käyttävän ajoneuvon käyttövoimavero on puolestaan 1,5 senttiä/päivä/alkava 100 kg vuonna 2025. Vuonna 2026 vero nousee 1,9 senttiin/päivä/alkava 100 kg,
Vanhojen autojen ajoneuvoveron alennus vuonna 2025
Vanhojen autojen ajoneuvoveron kevennys vaikuttaa vuoden 2025 alusta kertyvään päiväkohtaiseen ajoneuvoveroon.
Ajoneuvoveron alennus kohdistuu pääosin henkilöautoihin, jotka on otettu käyttöön ensimmäisen kerran 1.1.2001–31.8.2018 välisenä aikana. Alennuksen vaikutus on keskimäärin 23 euroa vuodessa.
Veronalennus vaikuttaa NEDC- mittauksen päästötasolla 111 -210 grammaa kilometriltä. Vero pienenee n. 9,50 euroa, kun päästöt ovat 130 g/km. Mikäli päästöt ovat 180 g/km, vero alenee n. 44,50 euroa.
Alennuksen saavat lisäksi pakettiautot, jotka on otettu käyttöön ensimmäisen kerran 1.1.2008–31.8.2019 välisenä aikana. Uudempien autojen ajoneuvoveroa ei alenneta
Alennuksen piirissä ovat myös henkilöautot, joilla ei ole NEDC- eikä WLTP-menetelmällä mitattua päästöarvoa. Nämä ovat henkilöautoja, jotka on otettu käyttöön ensimmäisen kerran ennen 1.1.2001 (kokonaismassa enintään 2 500 kg) tai 1.1.2002 (kokonaismassa yli 2 500 kg).
Myös pakettiautot, jotka on otettu käyttöön ennen 1.1.2008 kuuluvat alennuksen piiriin. Näiden henkilö- ja pakettiautojen ajoneuvoveron perusvero alenee 52 eurolla vuodessa.
Sähköautojen ja vähäpäästöisten autojen verotus kiristyy vuonna 2026
Vuoden 2026 alusta ajoneuvoveron perusveroa on korotettu verotaulukoissa 1 (NEDC) ja 1A (WLTP). Perusveroa on korotettu 106,21 euroon vuodessa verotaulukossa 1 päästövälillä 0–82 grammaa ja verotaulukossa 1 A päästövälillä 0–102 grammaa.
Korotuksen jälkeen uudempien sähköautojen perusvero on noin 171 euroa vuodessa. Useimpien sähköautojen perusvero nousee 52,91 eurolla vuodessa. Sähköautoista, jotka on otettu käyttöön ensimmäisen kerran 1.10.2021 tai sen jälkeen, on peritty verotaulukon alin veron määrä korotettuna 64,97 eurolla vuodessa.
Ladattavien hybridien perusvero nousee keskimäärin noin 37 eurolla nykyisestä. Korotus koske myös polttomoottoriautoja, joiden WLTP-menetelmällä mitatut hiilidioksidipäästöt jäävät alle 103 grammaan tai NEDC-menetelmällä alle 83 grammaan kilometriltä.
Perusveron korotuksen lisäksi myös sähköautojen ja ladattavien bensahybridien käyttövoimaveroa korotetaan vuonna 2026.
Sähköautojen käyttövoimavero nousee 1,5 sentistä päivältä 1,9 senttiin päivältä alkavaa 100 kilogrammaa kohden. Keskimäärin sähköauton käyttövoimavero nousee noin 130 eurosta 35 eurolla vuodessa.
Ladattavien bensiinikäyttöisten hybridien käyttövoimavero nousee 0,5 sentistä päivältä 0,95 senttiin päivältä alkavaa 100 kilogrammaa kohden. Ladattavien bensiinihybridien käyttövoimavero nousee keskimäärin 41 eurolla vuodessa.
Ladattavien dieselkäyttöisten hybridien käyttövoimavero sen sijaan pienenee. Käyttövoimavero alenee 4,9 sentistä päivältä 3,6 senttiin päivältä alkavaa 100 kilogrammaa kohden. Keskimäärin dieselkäyttöisen lataushybridin käyttövoimavero laskee nykyisestä 536 eurosta 394 euroon vuodessa.
Matkailuautojen käyttövoimavero moninkertaistuu
Vuoden 2026 alusta alkaen matkailuautojen käyttövoimaveroa nostetaan 0,9 sentistä 5,5 senttiin päivässä jokaista alkavaa sataa kilogrammaa kohden. Kokonaismassasta otetaan huomioon enintään 7 500 kilogrammaa. Suurin mahdollinen käyttövoimavero matkailuautolle on siis 5,5 senttiä kertaa 75 eli 4,125 euroa päivässä. Vuodessa vero on enintään 1 505,625 euroa.
Pakettiauto ja kuoma-auto
Pakettiauton ajoneuvovero koostuu perusverosta sekä mahdollisesta käyttövoimaverosta. Myös pakettiautojen ajoneuvovero määräytyy päästöjen perusteella, mikäli pakettiauto on otettu ensimmäistä kertaa käyttöön 1.1.2008 tai sen jälkeen.
Muissa tapauksissa vero määrätään ajoneuvon kokonaismassan perusteella saman verotaulukon mukaan kuin henkilöautoilla. Kokonaismassalla tarkoitetaan auton omaa massaa lisättynä kantavuudella. Pakettiautojen käyttövoimavero on 0,9 senttiä päivässä jokaiselta kokonaismassan alkavalta 100 kilogrammalta.
Kuorma-autosta maksetaan vain käyttövoimaveroa. Veroon ei siis sisälly perusveroa. Käyttövoimaveron määrään vaikuttaa kuorma-auton akselimäärä, kokonaismassa ja se, käytetäänkö kuorma-autoa perävaunun vetämiseen.
Kuka maksaa veron?
Verovelvollinen on aina auton haltijaksi merkitty henkilö. Jos rekisteriin on merkitty sekä omistaja että haltija, haltija on verovelvollinen. Mikäli autolla ei ole rekisteriin merkittyä haltijaa, omistaja on verovelvollinen.
Jos autolla on useampi kuin yksi omistaja tai haltija, nämä ovat yhteisvastuussa veron maksamisesta. Verokausi on 12 kuukautta ja se alkaa omistaja- tai haltijatiedon rekisteröinnistä. Kun auto poistetaan liikennekäytöstä, rekisteristä tai auton omistajatieto muuttuu rekisterissä, päättyy verokausi ja mahdollisesti liikaa maksettu ajoneuvovero palautetaan.
Ajoneuvovero on mahdollista maksaa yhden erän sijasta myös kahdessa tai neljässä erässä. Useammassa erässä maksettavasta verosta on maksettava kunkin maksun yhteydessä kolmen euron maksutapalisä. Ajoneuvoveron eriä voi muuttaa joko soittamalla ajoneuvoveroneuvontaan tai kirjautumalla sähköiseen asiointipalveluun. Maksutapaa on mahdollista vaihtaa kerran verokaudessa.
Maksuunpantavan ajoneuvoveron vähimmäismäärä on 10 euroa. Veroa palautetaan, jos palautettava määrä on viisi euroa tai sen yli. Alle viiden euron palautus voidaan siirtää seuraavan maksuunpanon hyvitykseksi.
Käytetyn auton myyntipäivän verosta vastaa myyjä. Ostajan verovelvollisuus alkaa ostopäivää seuraavasta päivästä lukien.Jos auto ensirekisteröidään suoraan ostajan nimiin tai uudelleen rekisteröidään, verovelvollisuus alkaa jo rekisteröintipäivänä.
Käytetyn auton ostajan on hyvä tietää, että auton aikaisemman haltijan tai omistajan erääntynyt ajoneuvovero aiheuttaa käyttökiellon. Myöskään auton määräaikaiskatsastusta ei hyväksytä, mikäli ajoneuvovero on maksamatta.
Käytä viitenumeroa
Veron maksun yhteydessä on käytettävä sen verolipun viitenumeroa, jolle suoritus on tarkoitettu.
Jos vero on suoritettu käyttäen puutteellisia tai virheellisiä maksutietoja, suoritusta ei kohdisteta kyseisen veron maksuksi ilman erillistä pyyntöä. Väärillä tai virheellisillä maksutiedoilla maksettu vero jää maksamaton-tilaan ja ajoneuvo joutuu käyttökieltoon.
Liikennekäytöstä poisto
Ajoneuvon haltija tai omistaja voi tehdä ilmoituksen, että auto poistetaan liikennekäytöstä. Ajoneuvoveron maksuvelvollisuus päättyy poistopäivänä.
Rekisteri-ilmoitus liikennekäytöstä poistosta voidaan tehdä joko katsastustoimipaikalla tai vakuutusyhtiössä (toimipiste tai sähköinen itsepalvelu), jossa ajoneuvo on vakuutettu. Ilmoituksen auton liikennekäytöstä poistosta voi tehdä myös Traficomin sähköisessä palvelussa. Tämä edellyttää, että autolla ei ole liikennekäytöstä poiston tekemistä estäviä rekisterimerkintöjä. Esimerkiksi harraste- ja ammattiautoilijat sekä ns. kesäautojen omistajat voivat hyödyntää liikennekäytöstä poiston mahdollisuutta.
Vapautus perusverosta
Henkilö, jolle on myönnetty vammaisen pysäköintilupa, saa ajoneuvoveron perusverosta vapautuksen. Myös henkilö, joka kuljettaa vammaista voi saada vapautuksen, jos hän kuljettaa henkilöä, jolla on vammaisen pysäköintilupa.
Ajoneuvoveron perusverosta voi saada vapautuksen lisäksi henkilö, jolle on myönnetty palautusta autoverosta henkilön oman tai perheenjäsen sairauden, vian tai vamman aiheuttaman haitan perusteella.
Vapautusta haetaan Liikenne- ja viestintävirastolta (Traficom).
Ajoneuvoverosta vapaat
Ajoneuvoverosta vapaita ovat diplomaattiautot (C- ja CD-tunnus), EY-toimielimen omistamat ja hallitsemat autot, museoautot, pelastus- ja sairasautot, linja-autot, puolustusvoimien ajoneuvot, vientirekisterissä olevat autot, tilapäisesti Suomessa käytettävät autot, auto, jossa on koenumerokilvet, puu- ja turveperusteista polttoainetta käyttävät autot ja valtion käyttämät autot.
Maksamaton ajoneuvovero merkitsee käyttökieltoa
Auto on käyttökiellossa, jos ajoneuvoveroa ei ole maksettu viimeistään eräpäivänä. Auton määräaikaiskatsastusta ei myöskään hyväksytä, jos veroa on maksamatta. Autokohtaisen käyttökiellon aiheuttavat myös auton edellisten omistajan maksamattomat ajoneuvoverot.
Poliisi-, rajavartio-, ja tulliviranomaiset valvovat, että liikenteessä ei käytetä autoa, josta on erääntynyttä veroa maksamatta.
Esimerkkejä hiilidioksidipäästöihin pohjautuvasta perusverosta vuonna 2026: NEDC-mittaustapa
|
Ajoneuvon |
Veron määrä |
|
0 |
106,21 |
|
10 |
106,21 |
|
20 |
106,21 |
|
30 |
106,21 |
|
40 |
106,21 |
|
50 |
106,21 |
|
60 |
106,21 |
|
70 |
106,21 |
|
80 |
106,21 |
|
90 |
113,88 |
|
100 |
125,56 |