TaxFax nro 50 • 11.9.2025

Kryptovarapalvelun tarjoajien tiedonantovelvollisuus

Hallitus on antanut lakiesityksen (He 84/2025), jonka mukaan raportoiville kryptovarapalvelun tarjoajille säädetään velvollisuus ilmoittaa Verohallinnolle tietoja palveluntarjoajan käyttäjinä toimivien henkilöiden ja yritysten tekemistä kryptovarojen vaihto- ja siirtotapahtumista. Lisäksi raportoivat kryptovarapalvelun tarjoajat velvoitetaan ilmoittaa Suomessa yleisesti verovelvollisista luonnollisista henkilöistä ja kuolinpesistä luovutusvoiton ja -tappion tai muun tulon laskemiseksi tarpeelliset tiedot.

Raportoivien finanssilaitosten finanssitilitietojen ilmoittamis- ja muista velvollisuuksista ehdotetaan säädettäväksi uudessa erillislaissa, jolla korvattaisiin voimassa olevat, sisällöllisesti vastaavat blankettimuotoiset säännökset. Samassa yhteydessä raportoivien finanssilaitosten velvollisuuksiin tehdään vähäisiä muutoksia.

Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2026.

Yksityishenkilön valmisteverotuksen ilmoitustietojen hyödyntäminen

Hallitus esittää valmisteverolakiin muutosta (He 83/2025), jonka mukaan lakiin lisätään säännös, jonka mukaan verovelvolliselta saatua, valmisteverotukseen liittyvää ilmoitustietoa ei saa hyödyntää muun kuin valmisteverotukseen liittyvän rikoksen tutkimisessa, syytteeseen panossa tai tuomitsemisessa. Valmisteverotukseen liittyvän ilmoitusvelvollisuuden täyttäminen ei voisi johtaa siihen, että henkilö samalla asettaa itsensä syytteen vaaraan muusta rikoksesta, kuten salakuljetuksesta.

Lakimuutos on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2026.

Lain muuttamiseen on vaikuttanut korkeimman oikeuden ennakkopäätös KKO:2024:39. Ennakkopäätöksen mukaan nuuskan verotusta varten säädetyn ilmoitusvelvollisuuden täyttäminen maahantuonnin yhteydessä olisi aikaansaanut välittömän rikosepäilyn ja johtanut siihen, että nuuskan tuoja olisi joutunut samalla ilmiantamaan itsensä salakuljetusrikoksesta. Itsekriminointisuojasta johtuen ilmoitusvelvollisuuden laiminlyöntiä ei voitu pitää rangaistavana eikä tuojan menettelyä siten luettu hänen syykseen veropetoksena.

Uutta oikeuskäytäntöä

Turvapuhelimen vuokrauspalvelun myynnistä oli suoritettava arvonlisäveroa

A Oy tarjosi palvelukokonaisuuksia, joihin sisältyi sekä turvapuhelimen vuokrauspalvelu että turvapuhelinkeskuspalvelu. A Oy:n vuokraamat turvapuhelimet olivat laitekokonaisuuksia, jotka muodostuivat keskusyksiköstä sekä käyttäjän mukana kulkevasta turvahälytinlaitteesta. Turvapuhelinkeskuspalvelussa turvapuhelimella tehty hälytys yhdistyi A Oy:n turvahälytyskeskukseen. Hälytyksiin vastasi turvapäivystäjä, joka teki puhelun perusteella tilannearvion ja hälytti tarvittaessa apua. Hakija oli merkitty Soteri-rekisteriin turvapuhelinkeskuspalvelun tarjoamisesta.

A Oy myi turvapuhelimen vuokrauspalvelua ja turvapuhelinkeskuspalvelua myös itsenäisenä palveluna. Silloin, kun A Oy myi turvapuhelimen vuokrauspalvelun ja turvapuhelinkeskuspalvelun muodostavan palvelukokonaisuuden, palveluista voitiin sopia joko erillisillä sopimuksilla tai samalla sopimuksella. Silloinkin, kun palveluista sovittiin samalla sopimuksella, ne eriteltiin sekä sopimuksessa että laskutuksessa.

Turvapuhelimen vuokrauspalvelu oli erillisenä ja itsenäisenä palveluna myytynä arvonlisäverollinen palvelu. Turvapuhelinkeskuspalvelu oli erillisenä ja itsenäisenä palveluna myytynä AVL 37 §:ssä ja 38 §:ssä tarkoitettu arvonlisäveroton sosiaalihuoltopalvelu. Kun otettiin huomioon myytyjen palvelujen luonne ja se, että palvelut voitiin myydä myös erillisinä ja itsenäisinä palveluina ja että näin oli myös tapahtunut sekä se, että palveluja voitiin hyödyntää myös yhdistettynä toiselta palveluntarjoajalta ostettuun palveluun, keskusverolautakunta katsoi, että A Oy:n oli katsottava myyvän kaksi erillistä ja itsenäistä palvelua myös silloin, kun se myi palvelukokonaisuuden, joka sisälsi sekä turvapuhelimen vuokrauspalvelun että turvapuhelinkeskuspalvelun. Hakijan oli suoritettava arvonlisävero turvapuhelimen vuokrauspalvelun myynnistä. Ennakkoratkaisu ajalle 26.8.2025-31.12.2026. 
Keskusverolautakunta 26.8.2025 nro 35 (ei lainvoimainen)

Sisällysluettelo