Maanantaina 25.8. veroneuvontamme on poikkeuksellisesti auki vain klo 9–11.

TaxFax nro 12 • 27.2.2017

Varainsiirtoverotuksen määräajat ovat muuttuneet

Verohallinto on julkaissut 17.2.2017 päivätyn ohjeen Varainsiirtoverotuksen yhtenäistämisohje, (dnro: A47/200/2017).  Ohjeessa on käyty läpi yleisimmät varainsiirtoverotuk-sessa esiin nousevat kysymykset sekä myös erityistilanteita.  

Aikaisempaa ohjetta on päivitetty, koska Verohallinnon toimesta tapahtuvan varainsiirtoveron jälkikäteisen valvonnan sääntely muuttui 1.1.2017. Uusien ja vanhojen säännösten soveltaminen riippuu siitä, milloin luovutus on tapahtunut (asiakirjan allekirjoitushetki).  

Jos kiinteistö on useamman kerran luovutettu ennen kuin lainhuutoa tai kirjaamista haetaan, ostajan on suoritettava vero viivästyskorotuksineen myös niistä aikaisemmista luovutuksista, jotka on tehty lainhuuto- tai kirjaamishakemusta edeltäneiden 3 vuoden aikana.  

Jos viimeinen luovutus on tapahtunut ennen 1.1.2017, vastuu aikaisemmista luovutuksista suoritettavista veroista on kuitenkin 10 vuotta.  

Oikaisut kun luovutus on tapahtunut 1.1.2017 tai sen jälkeen

Kun luovutus on tapahtunut 1.1.2017 tai sen jälkeen, sovelletaan 1.1.2017 voimaan tulleita säännöksiä. Jos veroa on ilmoitettu liian vähän tai sitä on muusta syystä tullut liian vähän maksettavaksi tai liikaa palautetuksi, Verohallinto määrää veron tai oikaisee päätöstä verosta vastuussa olevan vahingoksi.  

Vero on määrättävä tai päätös on oikaistava kolmen vuoden kuluessa sen kalenterivuoden päättymisestä, jonka aikana kiinteistön tai arvopaperin omistusoikeuden luovutus on tapahtunut tai verovelvollisuus muutoin alkanut.

Verohallinto voi jatkaa edellä mainittua kolmen vuoden määräaikaa yhdellä vuodella. Määräajan jatkamisen edellytykset koskevat tilanteita, joissa on kyse verovelvolliseen kohdistetusta valvontatoimesta ja valvontatoimi on alkanut toisen viranomaisen antaman tai muualta saadun tiedon perusteella poikkeuksellisen myöhään tai sen on vaadittava viranomaisyhteistyötä sekä myös tilanteita, joissa verovelvollinen on itse antanut asiaa koskevan ilmoituksen tai muun selvityksen poikkeuksellisen myöhään.  

Kolmen vuoden määräajan jatkaminen edellyttää Verohallinnon määräajassa tekemää määräajan jatkamispäätöstä. Jatkamispäätös on annettava tiedoksi verovelvolliselle. Määräajan jatkamispäätökseen ei voida hakea muutosta erikseen vaan ainoastaan yhdessä pääasiaratkaisun kanssa.  

Vero voidaan määrätä tai oikaisu tehdä kuuden vuoden kuluessa sen kalenterivuoden päättymisestä, jonka aikana kiinteistön tai arvopaperin omistusoikeuden luovutus on tapahtunut tai verovelvollisuus muutoin alkanut, kun on kysymys kansainvälisessä tietojenvaihdossa saadusta verovelvollisen verotukseen vaikuttavasta tiedosta. Vero voidaan määrätä kuuden vuoden kuluessa myös silloin, kun veron määräämisen tai oikaisun perusteena on:

1) varainsiirtoverolain 20 §:n 1 momentissa tarkoitetun vastikkeen määräytyminen silloin, kun kysymys on rahoitusjärjestelystä, joka liittyy:

a) luovutuksen osapuolten väliseen yritysjärjestelyyn; tai

b) keskinäisen kiinteistöosakeyhtiön tai varainsiirtoverolain 20 §:n 3 momentin 2 tai 3 kohdassa tarkoitetun osakeyhtiön osakkeiden luovutukseen;

2) varainsiirtoverolain 16 §:n 2 momentissa säädetty veron perimisvelvollisuus tai 31 §:ssä säädetty veron tilitysvelvollisuus;

3) varainsiirtoverolain 18 §:n 2 momentissa tarkoitetun arvopaperin luovutus ja luovutuksensaaja on Suomessa yleisesti verovelvollinen.  

Jos syyttäjä on nostanut syytteen rikoslain (39/1889) 29 luvun 1-3 §:ssä tarkoitetussa rikosasiassa vero voidaan määrätä tai päätöstä oikaista vuoden kuluessa sen kalenterivuoden päättymisestä, jonka aikana syyte on nostettu.  

Oikaisut kun luovutus on tapahtunut ennen 1.1.2017

Kun luovutus on tapahtunut ennen 1.1.2017, veron maksuunpano tehdään soveltaen aiemmin voimassa olleita säännöksiä. Vero voidaan maksuunpanna, jos sitä ei ole suoritettu määräajassa. Verohallinto maksuunpanee suorittamatta jätetyn varainsiirtoveron viivästysseuraamuksineen verosta vastuussa olevan maksettavaksi.  

Maksuunpano voidaan toimittaa kahden vuoden kuluessa sen vuoden päättymisestä, jolloin varainsiirtoveroilmoitus on annettu tai lainhuutoa tai kirjaamista on haettu.  

Mikäli ilmoitusta ei ole annettu, tai se tai muu tieto/asiakirja on annettu puutteellisena, erehdyttävänä tai virheellisenä, maksuunpano voidaan toimittaa viiden vuoden kuluessa sen vuoden päättymisestä, jolloin vero olisi viimeistään ollut suoritettava.  

Jos lainhuutoa tai kirjaamista ei ole haettu, maksuunpanoaika on 10 vuotta sen vuoden päättymisestä, jonka aikana lainhuutoa tai kirjaamista olisi ollut haettava.

Kun luovutus on tapahtunut ennen 1.1.2017, varainsiirtoverovelka vanhenee edellä mainittujen maksuunpanoaikojen mukaisesti. Vanheneminen ratkaistaan kussakin tilanteessa erikseen sen mukaan, olisiko varainsiirtovero tuolloin maksuunpantavissa.  

Maamittauslaitoksen kirjaamisasiat

Maanmittauslaitos tiedottaa, että kirjaamisasioiden posti keskitetään Vaasaan.

Kirjaamishakemukset, eli lainhuuto-, kiinnitys- ja erityisiä oikeuksia koskevat hakemukset, toimitetaan ensisijaisesti sähköpostitse osoitteeseen kirjaamisasiat@maanmittauslaitos.fi.  

Postiosoite on 1.3.2017 lukien
Maanmittauslaitos / Kirjaamisasiat
PL 3300
65101 Vaasa  

Verohallinnolle moitteita

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin arvostelee Verohallinnon liian nopeita toimenpiteitä lopettaa paperisten kausiveroilmoitusten lähettäminen maatalousyrittäjille ja metsänomistajille (EOAK/2655/2016).  Verohallinto muutti käytäntöään keväällä 2015 luopumalla paperisten kausiveroilmoitusten lähettämisestä alkutuottajille.

Menettelymuutoksella haluttiin lisätä sähköistä asiointia.  Sakslinin mukaan Verohallinto ei riittävästi arvioinut asiakkaiden kykyä tai mahdollisuuksia käyttää sähköisiä asiointipalveluja.   

Vaikka muutoksesta pyrittiin kertomaan tieto ei tavoittanut kaikkia. Noin 36 000 maa- ja metsätaloudenharjoittajaa ei antanut kausiveroilmoitusta määräajassa. Verohallinto lähetti näille arvonlisäverotusta koskevan arvioesityksen. Arvioesitysten määrä kasvoi edellisvuoden noin viidestä prosentista noin 14 prosenttiin arvonlisäverovelvollisten rekisterissä olleista maa- ja metsätaloudenharjoittajista. Niiden veroverollisten määrä, joille kausiveroilmoituksen antamisen laiminlyönnin vuoksi lähetettiin arvioverotusta koskeva kuulemiskirje, nousi kolminkertaiseksi.  Sakslinin mukaan äkillinen toimintatapojen muutos ja siitä puutteellinen tiedottaminen olivat hyvän hallinnon perusteisiin kuuluvan luottamuksensuojan periaatteen, viranomaisen palveluperiaatteen ja palvelun asianmukaisuuden sekä tiedottamisvelvollisuuden vastaisia.  

Metsätalouden harjoittajien ilmoitusvelvollisuutta on nyt rajoitettu lainmuutoksella. Vuodelta 2016 ilmoitusta arvonlisäverosta (ennen kausiveroilmoitus) ei tarvitse enää antaa, jos pelkkää metsätaloutta harjoittavalla asiakkaalla ei verokaudella ole ollut liiketapahtumia.

Sisällysluettelo