TaxFax nro 44 • 6.10.2017
Työttömyysvakuutusmaksut vuonna 2018
Hallitus esittää (He 136/2017) palkansaajan ja työnantajan työttömyysvakuutusmaksuja vuonna 2018 muutettavaksi siten, että palkansaajan työttömyysvakuutusmaksua korotetaan 0,30 prosenttiyksikköä ja työnantajan keskimääräistä työttömyysvakuutusmaksua lasketaan 0,50 prosenttiyksikköä.
Esitys merkitsee palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun nousemista 1,60 prosentista 1,90 prosenttiin ja työnantajan keskimääräisen työttömyysvakuutusmaksun laskemista vastaavasti 2,40 prosentista 1,90 prosenttiin.
Työnantajan työttömyysvakuutusmaksu olisi 0,65 prosenttia palkkasumman 2 083 500 euroon asti ja sen ylittävältä osalta 2,60 prosenttia. Työttömyysvakuutusmaksun kokonaismäärä laskisi 0,20 prosenttiyksikköä vuoden 2017 tasosta.
Yrityksen osaomistajan palkansaajan työttömyysvakuutusmaksuksi vuonna 2018 ehdotetaan 0,92 prosenttia palkasta ja yrityksen osaomistajasta maksettavaksi työnantajan työttömyysvakuutusmaksuksi 0,65 prosenttia palkasta.
Valtion liikelaitoksen työttömyysvakuutusmaksuksi vuonna 2018 ehdotetaan 0,65 prosenttia palkasta palkkasumman 2 083 500 euroon asti ja sen ylittävältä osalta 1,54 prosenttia palkasta.
Yliopistojen työttömyysvakuutusmaksu vuonna 2017 olisi 0,65 prosenttia palkasta palkkasumman 2 083 500 euroon asti ja sen ylittävältä osalta 1,81 prosenttia palkasta.
Palvelumaksujen voittolisän määrittäminen konsernissa
Verohallinto tiedottaa ( 6.10.2017) noudattavansa palvelumaksujen markkinaehtoisen voittolisän määrittämisessä korkeimman hallinto-oikeuden vuosikirjaratkaisujen linjauksia (linkki). Kyseessä ovat korkeimman hallinto-oikeuden vuosikirjaratkaisut KHO:2017:145 ja KHO:2017:146.
Etuyhteydessä tehty liiketoimi on KHO:n ratkaisun 2017:146 mukaisesti tunnistettava sen tosiasiallisen luonteen eikä ainoastaan sopimukseen kirjatun nimikkeen perusteella. Liiketoimesta saatua selvitystä arvioidaan kokonaisuutena eikä arviointi perustu tällöin liiketoimen sivuuttamiseen tai uudelleenluonnehdintaan. KHO:n ratkaisun 2017:145 mukaisesti konserniyhtiöiden välisen liiketoimen ehtojen markkinaehtoisuutta voidaan tarkastella VML 31 §:n nojalla.
Palvelumaksujen markkinaehtoisen voittolisän määrittämisessä Verohallinto muuttaa noudattamaansa käytäntöä vastaamaan KHO:n linjausta. Konsernin sisäisistä palveluista aiheutuneille kustannuksille hyväksytään markkinaehtoiseksi voittolisäksi vähäinen, enintään kolmen prosentin voittolisä, jos kyseessä on pääosin konserniyhtiöiden toimintojen koordinointiin ja yhdenmukaistamiseen tarjottavien hallintopalveluiden tai vastaavien palveluiden tuottamisesta.
Linjausta noudatetaan jatkossa sekä kotimaisen yrityksen veloittamiin, että maksamiin palvelumaksuihin. Linjausta noudatetaan vain OECD:n siirtohinnoitteluohjeiden 7. luvussa kuvattuihin ns. vähäistä lisäarvoa tuottaviin konsernin sisäisiin palveluihin. Muiden kuin vähäisen lisäarvon palveluiden osalta palvelumaksun markkinaehtoista voittolisää on tarkasteltava jatkossakin tapauskohtaisesti. Verovelvollisia suositellaan tarkistamaan palvelumaksujensa markkinaehtoisuus edellä esitetyn mukaiseksi kuluvasta verovuodesta alkaen.