TaxFax nro 11 • 23.3.2018
Yritysverotukseen esitetään muutoksia
Valtiovarainministeriö tiedottaa lähettäneensä 22.3.2018 lausuntokierrokselle yhteisöjen verotuksen muutosesityksen. Tavoitteena on, että uusia säännöksiä sovellettaisiin ensimmäisen kerran verovuodelta 2019 toimitettavassa verotuksessa.
Yhteisöjen verotuksessa olisi yleensä vain yksi tulolähde
Muutosesityksen mukaan yhteisöillä ei olisi enää pääsääntöisesti tuloverolain mukaan verotettavaa tulolähdettä, vaan verotettava tulo laskettaisiin elinkeinoverolain mukaan. Maatalous säilyisi kuitenkin nykyiseen tapaan erillisenä tulolähteenä, ja yhteisön maatalouden tulos lasketaan maatilatalouden tuloverolain mukaan.
Yhden tulolähteen tappiollista tulosta ei nykyisin voi vähentää toisen tulolähteen tulosta. Muutoksen jälkeen tilannetta, jossa toisessa tulolähteessä syntyy verotettavaa tuloa ja toisessa samanaikaisesti tappiota, ei enää syntyisi. Ehdotuksen mukaan yhteisöjen verotettava tulo määriteltäisiin nykyistä yksinkertaisemmin, kun tuloksen erottelua kahdeksi erilliseksi verotettavan tulon laskelmaksi ei enää tarvitse tehdä. Yhteisö voisi myös vähentää kaikki tulonhankkimismenot ja vähennyskelpoiset korkomenot elinkeinotulolähteen tuloista.
Kaikkien yhteisöjen verotus ei muuttuisi
Esityksen mukaan muutos koskee muun muassa osakeyhtiöitä ja osuuskuntia. Asunto-osakeyhtiöiden, keskinäisten kiinteistöosakeyhtiöiden sekä esimerkiksi yleishyödyllisten yhteisöjen verotuksessa tulolähdejako ei muuttuisi. Tulolähteiden yhdistäminen ei koskisi myöskään luonnollisia henkilöitä eikä avoimia yhtiöitä tai kommandiittiyhtiöitä.
Elinkeinotulolähteeseen lisättäisiin uusi omaisuuslaji
Ehdotuksen mukaan yhteisöjen elinkeinotulolähteeseen lisätään myös uusi muun omaisuuden omaisuuslaji. Muuksi omaisuudeksi katsotaan esimerkiksi hyödykkeet, joita yhteisö ei käytä tulonhankkimiseen, kuten osakkaan yksityiskäytössä oleva omaisuus.
Nykyisin tällainen omaisuus kuuluu muun toiminnan tulolähteeseen. Sellaisten yhteisöjen verotuksessa, joilla ei enää ole tuloverolain mukaan verotettavaa tulolähdettä, tällainen omaisuus olisi elinkeinotulolähteen muuta omaisuutta.
Muun omaisuuslajin luovutustappiot rajoitetusti vähennyskelpoisia
Kaikki muuhun omaisuuteen liittyvät juoksevat tulonhankkimismenot olisivat yhteisöjen verotuksessa vähennettävissä kaikista elinkeinotulolähteen tuloista, mikä laajentaa vähennyskelpoisuutta nykyisestä. Luovutustappioiden vähennyskelpoisuutta sen sijaan rajoitettaisiin.
Muun omaisuuden luovutuksesta syntyneiden tappioiden vähentämistä rajoitettaisiin elinkeinotulolähteessä osakkeiden, avoimen yhtiön tai kommandiittiyhtiön yhtiöosuuksien ja kiinteistöomaisuuden osalta.
Luovutuksesta syntyneet tappiot saataisiin vähentää muuhun omaisuuteen kuuluvien osakkeiden, yhtiöosuuksien tai kiinteistöjen luovutuksesta syntyneistä voitoista verovuonna ja viitenä seuraavana verovuonna.
Rajoitus koskisi esimerkiksi sellaisten yhteisöjen arvopapereiden luovutustappioita, joiden toiminta ei ole elinkeinoverolain edellytykset täyttävää arvopaperikauppaa tai muutoin elinkeinotoimintaa. Kiinteistöjä ja kiinteistöosakkeita rajoitus koskisi lähinnä silloin, kun verovelvollinen omistaa muutaman huoneiston hallintaan oikeuttavat osakkeet tai suhteellisen vähäisiä kiinteistökohteita, jotka on esimerkiksi annettu vuokralle ulkopuoliselle vuokralaiselle pitkäaikaisella vuokrasopimuksella.
Kiinteistöliiketoiminta olisi elinkeinotoimintaa
Yhteisöjen tulolähteiden yhdistämisen lisäksi muutoksessa laajennetaan hieman elinkeinotoiminnan käsitettä.
Elinkeinotoimintaa olisi jatkossa myös yhteisöjen ja elinkeinoyhtymien harjoittama kiinteistöliiketoiminta, jolla tarkoitetaan laajamittaista kiinteistönvuokrausta. Pienimuotoinen vuokraustoiminta ei ole kiinteistöliiketoimintaa. Elinkeinoyhtymät ovat yleensä avoimia yhtiöitä tai kommandiittiyhtiöitä.
Kun yleishyödyllisen yhteisön ja julkisyhteisön harjoittama vuokraustoiminta on laajaa, se on kiinteistöliiketoimintaa. Jos vuokraus on yhteisön yleishyödyllistä toimintaa, sitä ei kuitenkaan pidetä kiinteistöliiketoimintana. Yksityishenkilöiden harjoittama vuokraustoiminta ei ole kiinteistöliiketoimintaa, ja sitä verotettaisiin edelleen kuten nykyisin.
Verohallinto ei ylittänyt toimivaltaansa työmenettelyohjeella
Apulaisoikeuskanslerin sijaisen ratkaisun 23.3.2018 (linkki) mukaan Verohallinto ei ole ylittänyt sille laissa säädettyä toimivaltaa. Ratkaisu koskee Verohallinnon työmenettelyohjetta, jonka mukaan perintö- ja lahjaverotukseen kohdistuneiden ilmiantojen käsittelyä rajoitettiin, jos ne olivat suuruudeltaan alle 30 000 euroa.
Apulaisoikeuskanslerin sijaisen ratkaisun mukaan Verohallinnon toiminnassa ei ole ollut moitittavaa silloinkaan, kun se rajoitti yritysten alle 12 000 euron muutosten käsittelyä.
Perintö- ja lahjaverotusta koskevan työmenettelyohjeen voimassaolo päättyi vuoden 2015 lopussa. Myös yritysverotusta koskeva työmenettelyohje on uudistunut.