Maanantaina 25.8. veroneuvontamme on poikkeuksellisesti auki vain klo 9–11.

TaxFax nro 18 • 13.4.2018

Kapitalisaatiosopimuksen verotus

Verohallinto on julkaissut 11.4.2018 päivätyn ohjeen Kapitalisaatiosopimuksen verotus (dnro: A2/200/2018). Ohjeessa käsitellään kapitalisaatiosopimuksen verotusta luonnollisen henkilön tuloverotuksessa ja yhteisön tuloverotuksessa. Lisäksi käsitellään kapitalisaatiosopimusta ennakkoperinnässä, perintö- ja lahjaverotuksessa sekä varainsiirtoverotuksessa. Ohjeen lukua 11, joka käsittelee kapitalisaatiosopimusten omistajavaihdoksia, on päivitetty korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisun KHO 2017:195 perusteella. Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisun mukaan kapitalisaatiosopimuksen tuottoon kohdistuvaa laskennallista verovelkaa ei vähennetä perintöverotuksessa kapitalisaatiosopimuksen arvosta. Kapitalisaatiosopimuksen käypänä arvona perintöverotuksessa pidetään siten sopimuksen takaisinostoarvoa perinnönjättäjän kuolinhetkellä.
 
Perintönä tai lahjana saadun kapitalisaatiosopimuksen perintö- ja lahjaverotuksessa käytetty arvo muodostaa sopimukselle uuden säästösumman, joka rinnastetaan verotuksessa lahjansaajan, kuolinpesän tai perinnönsaajan kapitalisaatiosopimukseen suorittamaksi pääomaksi.
 
Luovutuksensaajan vakuutusyhtiöltä saaman veronalaisen tulon määrä lasketaan näissä tilanteissa vähentämällä luovutuksensaajan vakuutusyhtiöltä yhteensä saamien suoritusten yhteismäärästä perintö- tai lahjaverotuksessa vahvistettu kapitalisaatiosopimuksen käypä arvo ja luovutuksensaajan kapitalisaatiosopimukseen maksamat suoritukset. 

Verohallinnon tekemät rikosilmoitukset lisääntyneet

Oikeusministeriö on julkaissut Arviomuistion rangaistusten oikeasuhtaisuudesta (julkaisu 7/2018). Muistiossa arvioidaan rangaistusten oikeasuhtaisuutta eräissä seksuaali-, väkivalta-, talous- ja rattijuopumusrikoksissa. Seuraavassa tietoja muistion kohdista, jotka käsittelevät veropetoksia ja kirjapitorikoksia.

Veropetokset

Esitutkintaviranomaisten tietoon tuli vuonna 2016 yhteensä 1 709 veropetosta ja -
rikkomusta. Törkeitä veropetoksia näistä oli 719. Törkeiden veropetosten määrä kasvoi vuonna 2016 voimakkaasti edelliseen vuoteen verrattuna, jolloin törkeitä veropetoksia tuli poliisin tietoon 422 kappaletta.
 
Ilmi tulleiden verorikosten määrä riippuu voimakkaasti viranomaisvalvonnan laajuudesta ja suuntaamisesta. Pääosa rikoksista tulee poliisin tietoon Verohallinnon tekemien rikosilmoitusten perusteella. Viime vuosien kasvu selittyy ennen kaikkea veroviranomaisten aiempaa aktiivisemmalla tarkastustoiminnalla ja tarkastuskohteiden valinnalla. Vuosina 2014—2016 tehtiin selvästi enemmän verotarkastuksia ja harmaan
talouden tarkastuksia kuin aiempina vuosina. Törkeiden veropetosten suhteellinen
osuus on kasvanut, koska tarkastustoiminta on painottunut vakavaan talousrikollisuuteen.
 
Vuonna 2016 törkeä veropetos syyksiluettiin yleisissä alioikeuksissa 347 kertaa. Törkeästä veropetoksesta tuomittiin päärikoksena, eli törkeän veropetoksen muodostaessa rikoskokonaisuuden vakavimman rikoksen, 77 tapauksessa. Näistä 77 tapauksesta kaikissa henkilö tuomittiin määräaikaiseen vankeusrangaistukseen.
 
Kaikkien törkeästä veropetoksesta päärikoksena tuomittujen vankeusrangaistusten
(n=77) mediaanipituus oli 8,0 kuukautta ja ehdottomien vankeusrangaistusten (n=5)
mediaanipituus oli 13,0 kuukautta. 

Kirjanpitorikokset

Poliisin tietoon tulleiden kirjanpitorikosten määrä on viime vuosina pysynyt vakaana,
noin 800 rikoksessa vuosittain. Ilmi tulleiden rikosten määrä on yhteydessä
viranomaisten valvontatoimintaan, koska huomattava osa rikoksista tulee ilmi verotarkastuksissa.
 
Törkeästä kirjanpitorikoksesta on rangaistusuhaksi säädetty vankeutta vähintään neljä kuukautta ja enintään neljä vuotta.
 
Vuonna 2016 törkeä kirjanpitorikos syyksiluettiin yleisissä alioikeuksissa 488 kertaa.
Törkeästä kirjanpitorikoksesta tuomittiin päärikoksena, eli törkeän kirjanpitorikoksen
muodostaessa rikoskokonaisuuden vakavimman rikoksen, 395 tapauksessa.
Näistä 395 tapauksesta 392:ssa henkilö tuomittiin määräaikaiseen vankeusrangaistukseen.
 
Määräaikaisista vankeusrangaistuksista 327 oli ehdollisia, 57 ehdottomia, kahdeksassa oli tuomittu ehdottoman vankeuden sijaan yhdyskuntapalvelua, kahdessa tapauksessa oli tuomittu sakkoa ja yhdessä jätetty rangaistukseen tuomitsematta.
 
Kaikkien törkeästä kirjanpitorikoksesta päärikoksena tuomittujen vankeusrangaistusten (n=392) mediaanipituus oli 10,0 ja ehdottomien vankeusrangaistusten (n=57) mediaanipituus 24,0 kuukautta.

Sisällysluettelo