Maanantaina 25.8. veroneuvontamme on poikkeuksellisesti auki vain klo 9–11.

TaxFax nro 60 • 31.10.2018

Aiheettomia myöhästymismaksuja määrätty

Verohallinto tiedottaa, että osalle yhteisöasiakkaista, jotka ovat täydentäneet vuoden 2018 verotustaan, on muodostunut aiheettomia 100 euron myöhästymismaksuja. Yhteisö on saanut uuden verotuspäätöksen, johon on merkitty myöhästymismaksu.

Myöhästymismaksu on muodostunut aiheettomasti esimerkiksi silloin, kun yhteisö on palauttanut veroilmoitukseensa liittyvän yksittäisen asiakirjan, esimerkiksi tilinpäätöksen.

Verohallinto poistaa aiheettomasti määräytyneet myöhästymismaksut, joten asian vuoksi ei tarvitse olla yhteydessä Verohallintoon. Yhteisö saa tällöin uuden päätöksen, josta myöhästymismaksu on poistettu.

Myöhästymismaksu voi kuitenkin olla määrätty myös aiheellisesti. Se määrätään silloin, jos yhteisö antaa veroilmoituksen määräpäivän jälkeen, mutta ennen verotuksen päättymistä. Myöhästymismaksu määrätään myös silloin, kun yhteisö täydentää tai korjaa veroilmoitustaan oma-aloitteisesti määräpäivän jälkeen, mutta ennen verotuksen päättymistä. Tällöin myöhästymismaksu määrätään kuitenkin yleensä vain, jos veroilmoituksen muutokset lisäävät verotettavan tulon määrää.

Metsän keskimääräinen vuotuinen tuotto

Verohallinto on vahvistanut 30.10.2018 metsän keskimääräisen vuotuisen tuoton eri kunnissa vuodelta 2018 toimitettavaa verotusta varten (linkki).  Päätöstä sovelletaan vuodelta 2018 toimitettavassa verotuksessa. Päätöksen perusteella lasketaan mm. metsän vertailuarvo, jolla voi olla merkitystä sukupolvenvaihdostilanteissa perintö- ja lahjaverotuksessa sekä määritettäessä metsälahjavähennyksen määrää.

Henkilöverotuksen ja elinkeinoyhtymien uudet veroilmoituslomakkeet on julkaistu

Henkilöverotuksen uusitut lomakkeet ja täyttöohjeet on julkaistu vero.fi:ssä. Matkakulut ilmoitetaan lomakkeilla; 1A, 1B, 1C ja 1D. Pääomatulot ja niistä tehtävät vähennykset ilmoitetaan lomakkeella 50B. Ansiotulot ja niistä tehtävät vähennykset ilmoitetaan lomakkeella 50A. Tulonhankkimistoiminta ilmoitetaan lomakkeella 11. Ulkomaantulojen ilmoittamista varten ovat lomakkeet 16A ja 16B.

Tiedot luetaan jatkossa optisesti lomakkeen täyttökentistä. Useimmat henkilöasiakkaiden lomakkeet eivät ole enää verovuosikohtaisia.

Myös esitäytetty veroilmoitus muuttuu. Esitäytetyn veroilmoitukset lähetetään keväällä 2019. Esitäytetty veroilmoitus ei ole jatkossa enää täytettävä lomake vaan tuloste asiakkaan tiedoista. Jos tiedoissa on korjattavaa, muutokset ilmoitetaan OmaVerossa tai erillisillä lomakkeilla. Muutoksia ei siis enää merkitä suoraan esitäytettyyn veroilmoitukseen.

Myös elinkeinoyhtymien veroilmoituslomake 6A on uudistettu samoin kuin  maataloudenharjoittajien veroilmoituslomake 2. Maatalousyhtymille on tehty uusi lomake 2Y

Lomakkeita voi hakea ja tulostaa osoitteesta vero.fi/lomakkeet. Palautusosoite on lomakkeiden etusivulla. Veroasioita voi hoitaa 9.11.2018 alkaen myös OmaVero-palvelussa osoitteessa vero.fi/omavero.

Sähköisten julkaisujen arvonlisäveroon suunnitellaan alennusta

Valtiovarainministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle lakiluonnoksen, jonka mukaan sähköisten julkaisujen arvonlisävero alenisi 24 prosentista 10 prosenttiin (linkki). Muutos koskisi sähköisiä kirjoja ja äänikirjoja, sähköisiä sanoma- ja aikakauslehtiä sekä painettujen lehtien irtomyyntiä.

Veronalennus ei koskisi kokonaan tai pääasiassa mainontaan tarkoitettuja julkaisuja eikä kokonaan tai pääasiassa musiikki- tai videosisältöä sisältäviä julkaisuja. Vastaavasti tietokoneohjelmia tai -pelejä ei pidettäisi sähköisinä julkaisuina.

Muutosten on tarkoitus tulla voimaan heinäkuussa 2019. Lausuntoaika päättyy 23. marraskuuta 2019.

Kiinteistöverouudistus lykkääntyy

Valtiovarainministeriö on linjannut, että kiinteistöverouudistus toteutetaan yhdessä vaiheessa. Uudistuksesta päättäminen siirtyy seuraavalle hallituskaudelle, jotta verotusarvojen uudistamisesta ja kiinteistöveroprosenttien vaihteluvälistä voidaan päättää yhdellä kertaa.

Kiinteistöverotusta on tarkoitus uudistaa niin, että verotusarvot vastaisivat paremmin alueen hintatasoa ja rakentamiskustannuksia. Uudistuksen tavoitteena ei ole nostaa tai laskea kiinteistöveroa. Verorasitus jakautuisi kuitenkin osin uudella tavalla eri kiinteistöjen kesken.

Alun perin kiinteistöverotus oli tarkoitus uudistaa kahdessa vaiheessa: hallitus olisi antanut tänä syksynä esityksen verotusarvojen uudistamisesta ja seuraava hallitus esityksen kiinteistöveroprosenttien alentamisesta. Kaksivaiheinen uudistus olisi mahdollistanut käyttöönoton jo vuonna 2020.

Kun uudistus toteutetaankin yhdessä vaiheessa, verotusarvojen uudistamisesta ja kiinteistöveroprosenttien vaihteluvälistä voidaan päättää yhdellä kertaa. Näin vaikutuksia kiinteistönomistajille voidaan tarkemmin arvioida. Valtiovarainministeriö jatkaa uudistuksen valmistelua. Uusi linjaus merkitsee, että uudistus voidaan ottaa käyttöön vuoden 2022 kiinteistöverotuksessa. Päätökset asiasta tehdään seuraavan vaalikauden aikana.

Sisällysluettelo