Maanantaina 25.8. veroneuvontamme on poikkeuksellisesti auki vain klo 9–11.

TaxFax nro 63 • 13.11.2018

Perintö- ja lahjaverotuksen seuraamusmaksut

Verohallinto on julkaissut 5.11.2018 päivätyn ohjeen Seuraamusmaksut perintö- ja lahjaverotuksessa (dnro: A118/200/2018). Ohjeella ohjataan seuraamuskäytännön yhtenäisyyttä. Uusia seuraamusmaksuja sovelletaan, jos verovelvollisuus perinnöstä tai lahjasta on alkanut 1.5.2018 tai sen jälkeen.

Uusi seuraamusmaksu, myöhästymismaksu, korvaa veronkorotuksen eräissä tilanteissa, joissa perukirja tai veroilmoitus on annettu myöhässä. Myöhästymismaksu on kiinteämääräinen. Veronkorotus määrätään edelleen seuraamuksena siitä, että verolainsäädännön mukainen ilmoittamisvelvollisuus on laiminlyöty. Veronkorotuksen määräämiseen ja suuruuteen liittyvää viranomaisen tapauskohtaista harkintavaltaa on aikaisempaan verrattuna supistettu.

Perintöverotuksessa myöhästymismaksu ja veronkorotus voidaan jatkossa määrätä myös sellaiselle pesän ilmoittajalle, jolle itselleen ei määrätä perintöveroa.

Verohallinto määrää myöhästymismaksun, jos perukirja tai veroilmoitus on annettu myöhässä, mutta 60 päivän kuluessa perukirjan tai veroilmoituksen antamiselle säädetystä määräpäivästä. Luonnollisen henkilön myöhästymismaksu on 50 euroa perukirjaa tai veroilmoitusta kohden.

Veronkorotus määrätään, jos perukirja, veroilmoitus tai muu ilmoitus taikka muu säädetty tieto, asiakirja tai selvitys on annettu puutteellisena tai virheellisenä taikka on jätetty kokonaan antamatta.

Sijoitusrahastojen verotukseen valmisteilla muutoksia

Valtiovarainministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle lakiesitysluonnoksen sijoitusrahastojen verovapauden edellytyksistä (linkki). Esityksen tavoitteena on myös selkiyttää niitä tilanteita, joissa ulkomainen rahasto rinnastuu verotuksessa suomalaiseen verovapaaseen sijoitusrahastoon tai erikoissijoitusrahastoon. Voimassa olevassa tuloverolaissa ei määritellä sijoitusrahaston käsitettä. Tavoitteena on se, että muutoksia sovellettaisiin ensimmäisen kerran vuodelta 2020 toimitettavassa verotuksessa.

Sijoitusrahastojen verokohtelua ei ehdoteta muutettavaksi, mutta niiden verosääntelyä ehdotetaan täsmennettäväksi siten, että verovapauden edellytyksistä säädettäisiin tarkemmin laissa. Tavoitteena on asettaa kotimaiset ja ulkomaiset rahastot tässä suhteessa samaan asemaan. Sijoitusrahastolla tarkoitetaan sijoitusrahastolain mukaista sijoitusrahastoa. Verovapauden edellytyksenä olisi, että sijoitusrahasto on sopimusperusteinen, rahastolla on vähintään 30 osuudenomistajaa ja rahasto on avoin. Avoimuudella tarkoitetaan avoimuutta yleisölle ja sijoitusrahaston velvollisuutta laskea liikkeeseen osuuksia ja lunastaa osuuksia. Verovapautta koskevan säännöksen soveltaminen edellyttäisi, että Suomen ja suomalaista sijoitusrahastoa vastaavan ulkomaisen sijoitusrahaston kotipaikan välillä olisi voimassa sopimus tietojenvaihdosta ja että kotivaltiosta on myös tosiasiassa mahdollisuus saada riittävät tiedot verovapauden edellytysten arvioimiseksi.

Pääomarahastojen verotukseen valmisteilla muutoksia

Valtiovarainministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle lakiesitysluonnoksen (linkki), jossa esitettyjen muutosten tavoitteena on saattaa ulkomaisen pääomasijoittajan rahastojen rahaston ja edelleen suomalaisen kommandiittiyhtiömuotoisen pääomarahaston kautta tekemä sijoitus suomalaiseen kohdeyritykseen verotuksellisesti samaan asemaan kuin suoraan suomalaiseen kohdeyritykseen tehty sijoitus.

Tavoitteena on se, että muutoksia sovellettaisiin ensimmäisen kerran verovuodelta 2019 toimitettavassa verotuksessa. Ennen 1.3. 2019 rekisteröityjen pääomasijoitustoimintaa harjoittavien kommandiittiyhtiöiden osalta vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain soveltumista koskevaa vaatimusta sovellettaisiin kuitenkin ensimmäisen kerran vuodelta 2024 toimitettavassa verotuksessa.

Sisällysluettelo