TaxFax nro 41 • 9.8.2019
Verotuspäätöksissä on havaittu virheitä
Verohallinto tiedottaa, että tiistaina eli 6.8. lähteneissä tulosteissa, esimerkiksi verotuspäätöksissä, on havaittu väärille vastaanottajille osoitettuja tietoja. Verohallinto ohjaa, että mikäli verovelvollinen saa virheellistä tietoa sisältävän kirjeen, se tulee tuhota. Verohallinto lähettää virheellisen kirjeen saaneille uudet ajantasaiset kirjeet.
OmaVerossa tiedot näkyvät oikein. Virhe on kiireellisessä selvityksessä.
Varainsiirtoveron maksukuiteista luovutaan
Hallitus on antanut lakiesityksen (He 8/2019), jonka mukaan Maanmittauslaitos saa oikeuden saada Verohallinnolta tarvittavat tiedot kiinteistöjen ja kirjaamisvelvollisuuden alaisten siirtokelpoisten erityisten oikeuksien luovutusten kirjaamiseksi lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin. Tiedot välitettäisiin automatisoituna sähköisenä tiedonsiirtona. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.11.2019.
Muutokset liittyvät varainsiirtoveromenettelyn 1.11.2019 voimaantulevaan muutokseen, jonka mukaan kiinteistöjen ja kirjaamisvelvollisuuden alaisten siirtokelpoisten erityisten oikeuksien luovutuksista on annettava Verohallinnolle varainsiirtoveroilmoitus ja vero on suoritettava kunkin henkilökohtaisella viitenumerolla.
Muutoksen voimaantulon jälkeen varainsiirtovero katsotaan suoritetuksi vasta, kun Verohallinto on saamansa veroilmoituksen perusteella kuitannut asiakkaan verotililtä varainsiirtoveroa vastaavan rahamäärän. Veron suorittamista ei siis enää 1.11. 2019 jälkeen olisi mahdollista osoittaa pelkällä maksukuitilla, kuten tähän asti. Asiakkaan ei tarvitse enää toimittaa erillistä kuittia varainsiirtoveron suorittamisesta kirjaamishakemuksensa liitteeksi.
Lakia sovelletaan myös ennen lain voimaantuloa tehtyyn kiinteistöluovutukseen, jos sitä koskevaa hakemusta ei lain voimaantulopäivään mennessä ole kirjattu lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin, ja siirtokelpoisen erityisen oikeuden luovutukseen, jos siihen ei lain voimaantulopäivään mennessä ole haettu lainhuutoa tai luovutuksen kirjaamista. Jos varainsiirtovero tällaisissa luovutuksissa on suoritettu jo ennen lain voimaantuloa, veron suorittaminen ositetaan vanhaan tapaan varainsiirtoverokuitilla.
Vapaaehtoistoiminnan ennakkoperintäkysymyksiä
Verohallinto on julkaissut 5.8.2019 päivätyn ohjeen Yleishyödyllisten yhteisöjen ja julkisyhteisöjen vapaaehtoistoiminnan ennakkoperintäkysymykset (linkki). Aikaisempaan saman nimiseen ohjeeseen verrattuna ohjetta on päivitetty 1.1.2019 voimaan tulleiden muutosten takia. Matkakustannusten verovapaa määrä on 1.1.2019 alkaen noussut 2 000 eurosta 3 000 euroon. Matkakusten verovapaus laajeni koskemaan myös osittain verovapaita yhteisöjä ja niiden hyväksi vapaaehtoistyötä tekeviä henkilöitä. Ohjeen ilmoittamista koskevat kohdat on päivitetty tulorekisterin 1.1.2019 tapahtuneen käyttöönoton vuoksi.
Ohjeen luku 8, joka käsittelee Euroopan solidaarisuusjoukko on kirjoitettu kokonaan uudestaan. Euroopan solidaarisuusjoukot on Euroopan unionin rahoittama ohjelma, jonka tuella 18–30-vuotiaat henkilöt voivat toimia vapaaehtoisina tai osallistua harjoittelu- tai työtoimintoihin eri puolilla Eurooppaa ja sen ulkopuolella. Euroopan solidaarisuusjoukot on jatkoa vuonna 2018 päättyneelle eurooppalaiselle vapaaehtoispalvelulle.
Rekrykoulutus verotuksessa
Verohallinto on julkaissut 7.8.2019 päivätyn kannanoton RekryKoulutus tuloverotuksessa ja ennakkoperinnässä (linkki). RekryKoulutus on tarkoitettu tilanteeseen, jossa työnantaja tai usean työnantajan ryhmä tarvitsee uusia ammattitaitoisia työntekijöitä, eikä heitä ole tarjolla työnhakijoina tai lähiaikoina valmistuvina opiskelijoina. Tavoitteena voi olla perus-, lisä-, täydennys- tai ammatinvaihtoon tähtäävä koulutus. Työnantaja ja työ- ja elinkeinohallinto rahoittavat koulutuksen yhdessä.
Verohallinnon kannanoton mukaan tietyt kriteerit täyttävästä Rekrykoulutuksesta ei muodostu veronalaista etua koulutukseen osallistuvalle henkilölle. Työnantajalla ei ole velvollisuutta toimittaa ennakonpidätystä. Asiassa ei ole merkitystä sillä, ottaako työnantaja koulutukseen osallistuvaa henkilöä työ- tai toimeksiantosuhteeseen. RekryKoulutuksen järjestämisestä työnantajalle aiheutuneet menot ovat vähennyskelpoisia verotuksessa.
Uutta oikeuskäytäntöä
Huoneistojen myyntiin liittyvät myyntikulut olivat arvonlisäverotuksessa yleiskuluja
Verovelvollisuusryhmään kuuluva eläkevakuutusyhtiö A harjoitti kiinteistösijoitustoimintaa omistamalla kiinteistöjä sekä keskinäisten kiinteistö- ja asunto-osakeyhtiöiden osakkeita ja antamalla näin hallitsemiaan tiloja vuokralle. Verovelvollisuusryhmä oli hakeutunut arvonlisäverolain 30 §:n nojalla verovelvolliseksi kiinteistön käyttöoikeuden luovuttamisesta. A oli vuokrannut kiinteistöissä ja keskinäisissä kiinteistöyhtiöissä olevat tilat pääasiassa arvonlisäverollisilla vuokrasopimuksilla. Kiinteistöliiketoimintaan liittyen A saattoi muuttaa kiinteistö- ja osakeomistuksiaan myymällä kiinteistöjä sekä keskinäisten kiinteistö- ja asunto-osakeyhtiöiden osakkeita. A ei ostanut kiinteistöjä tai kiinteistöyhtiöiden osakkeita myydäkseen niitä edelleen, vaan hankinnat tapahtuvat aina vuokraustarkoitukseen.
Koska vuokratulot kiinteistösijoitustoiminnasta kertyivät suoraan A:lle, A oli koko kiinteistösijoitustoiminnastaan arvonlisäverolaissa ja arvonlisäverodirektiivissä tarkoitettu verovelvollinen riippumatta siitä, myikö A kiinteistöosakeyhtiöille arvonlisäverotettavia hallintopalveluja. Kiinteistöjen ja kiinteisosakeyhtiöiden osakkeiden myynti oli kiinteistösijoitustoiminnan välitön, pysyvä ja välttämätön jatke ja kuului siten arvonlisäveron soveltamisalaan. A:n mukaan kohteiden myyntiin liittyvien palvelujen hankintakustannukset eivät sisältyneet kyseisten kohteiden myyntihintaan, vaan niiden myyntihinta määräytyi markkinoilla.
Näin ollen myyntikulut eivät olleet osa kiinteistöjen tai kiinteistöyhtiöiden osakkeiden myynnin hinnanmuodostusta eivätkä kyseiset palvelut näin ollen kohdistuneet suoraan ja välittömästi näiden kohteiden myyntiin, vaan niiden oli katsottava olevan A:n kiinteistöliiketoimintaan kuuluvien liiketoimien hinnan osatekijöitä ja siten yhtiön yleiskuluja, jotka verovelvollisuusryhmällä oli oikeus vähentää arvonlisäverolain 117 §:ssä säädetyllä tavalla. Äänestys 4–1 perusteluista. Verohallinnon ennakkoratkaisu ajalle 29.9.2016–31.12.2017.
KHO 7.8.2019 T:3589 eli vuosikirjassa KHO:2019:94