Maanantaina 25.8. veroneuvontamme on poikkeuksellisesti auki vain klo 9–11.

TaxFax nro 10 • 4.2.2020

Luontoisedut verotuksessa

Verohallinto on julkaissut 28.1.2020 päivätyn ohjeen Luontoisedut verotuksessa (linkki). Aikaisempaa saman nimistä ohjetta on päivitetty vuoden 2020 alusta voimaan tulleiden  lainmuutosten perusteella. Lisäksi ohjeessa on otettu huomioon Verohallinnon luontoisetupäätöksen muutos, joka liittyy kohdennetuilla maksuvälineillä järjestettyyn ravintoetuun. Kohdennettuja maksuvälineitä ovat muun muassa muuhun kuin sopimusruokailuun liittyvät paperiset ja sähköiset ruokailulipukkeet, maksukortit sekä erilaiset internet- ja mobiilimaksuvälineet.

Maksukortille tai sovellukseen ladattu euromääräinen saldo arvostetaan 75 prosenttiin nimellisarvostaan, kuitenkin vähintään luontoisetupäätöksen mukaiseen vähimmäismäärään työssäolopäivää kohti.

Edellä mainitun mukainen arvostaminen edellyttää, että maksukortti tai muu saldoon perustuva kohdennettu maksuväline täyttää kaikki seuraavat edellytykset:

  • Työnantajan maksuvälineelle lataama euromäärä on vähintään luontoisetupäätöksen mukainen ateriakohtainen euromäärä kerrottuna latausjakson työssäolopäivillä.
  • Työnantajan maksuvälineelle lataama euromäärä on enintään luontoisetupäätöksen mukainen ateriakohtainen euromäärä kerrottuna latausjakson työssäolopäivillä.
  • Maksuvälineeltä veloitetaan aterian hinnasta riippumatta työnantajan osuutena aina vähintään luontoisetupäätöksen mukaisen ateriakohtaisen edun vähimmäismäärä.
  • Maksuvälineellä on työnantajaa koskeva maksutapahtumakohtainen enimmäismaksuraja, joka on enintään työnantajan tarjoaman luontoisedun määrä ja enintään luontoisetupäätöksen ateriakohtaisen enimmäismäärän suuruinen.
  • Maksuvälinettä käytettäessä työnantajan ja palkansaajan lataamien saldojen käyttö aterian maksamiseen voidaan eritellä maksutapahtuman yhteydessä.

Yleishyödyllisten yhteisöjen arvonlisäverotus

Verohallinto on julkaissut 4.2.2020 päivätyn ohjeen Yleishyödyllisten yhteisöjen arvonlisäverotus (linkki). Yleishyödyllinen toiminta on vapautettu yhteisöjen tuloveron lisäksi myös arvonlisäverosta. Yleishyödyllinen yhteisö on arvonlisäverovelvollinen vain elinkeinotoiminnan muodossa harjoitetusta toiminnastaan. Yleishyödyllisen yhteisön elinkeinotoimintana pidettävä toiminta voi kuitenkin olla vapautettu arvonlisäverosta myös sillä perusteella, että toiminta on arvonlisäverolaissa erikseen verottomaksi säädettyä, kuten arvonlisäverotonta sosiaalihuoltoa, terveydenhuoltoa tai koulutuspalvelua.

Esimerkki:

Yleishyödyllisenä yhteisönä pidettävä urheiluseura järjestää toimintansa rahoittamiseksi lasten urheilutapahtumia ja myy niiden yhteydessä mehua, kahvia, kahvileipiä sekä kannatustuotteita, kuten t-paitoja, pinssejä ja mukeja. Vastaavia tapahtumia järjestetään useita vuosittain.  Seura ei ole hakeutunut vapaahehtoisesti arvonlisäverovelvolliseksi. Vaikka toiminta on arvonlisäverolain 1 §:n mukaista liiketoimintaa, urheiluseuran ei ole suoritettava toiminnastaan veroa arvonlisäverolain 4 §:n perusteella, sillä kysymyksessä olevien tuotteiden myynti omien tapahtumien yhteydessä ei ole seuran elinkeinotoimintaa.

Lisäksi ohjeessa on selvennetty muun muassa vapaaehtoista arvonlisäverovelvolliseksi hakeutumista eri tilanteissa esimerkein. Ohjeessa on käsitelty lisäksi arvonlisäverotuksessa tehtäviä vähennyksiä sekä palvelujen ja tavaroiden hankintaa ulkomailta, sillä myös kansainvälisissä tilanteissa yleishyödyllinen yhteisö on usein poikkeuksellisessa asemassa yrityksiin nähden. Kun yleishyödyllinen yhteisö ostaa tavaroita tai palveluja ulkomailta, yhteisö voi olla ostajana velvollinen maksamaan arvonlisäveron Suomeen.

Koronavirus-epidemia ja ulkomaankomennus

Verohallinto on julkaissut 3.2.2020 kannanoton (linkki) Kuuden kuukauden sääntö ja pakottava syy (koronavirus-epidemia).

Ulkomaantyöskentelystä saatava palkka on Suomessa verovapaata, jos tuloverolain ns. kuuden kuukauden säännön edellytykset täyttyvät. Verovapauden yksi edellytys on se, ettei Suomessa oleskella ulkomaantyöskentelyn aikana enempää kuin keskimäärin kuusi päivää täyttä ulkomaantyöskentelykuukautta kohti.

Suomessa oleskelupäivistä säännökseen on kirjattu myös ns. pakottavaa syytä koskeva poikkeus. Sen mukaan ulkomaantyöskentelyn ei katsota keskeytyvän, jos verovelvollisen Suomessa oleskelu aiheutuu pakottavasta, hänestä ja hänen työnantajastaan riippumattomasta, odottamattomasta syystä ja jos verovelvollinen tällaisen Suomessa oleskelun jälkeen palaa työskentelyvaltioon jatkamaan kyseistä ulkomaantyöskentelyä. On myös mahdollista, että ulkomaantyöskentely päättyy ennakoitua aiemmin edellä mainitun pakottavan syyn vuoksi.

Verohallinnon kannanoton mukaan Koronavirus-epidemiaa voidaan pitää kuuden kuukauden säännön tarkoittamana pakottavana ja odottamattomana, työnantajasta ja työntekijästä riippumattomana syynä siltä ajalta, kun Ulkoministeriön matkustustiedotteessa kehotetaan välttämään matkustamista työntekijän työskentelypaikkakunnalle (matkustustiedote Kiinasta linkki).

Sisällysluettelo