TaxFax nro 19 • 19.3.2020
Verojen maksujärjestelyn edellytykset helpottuvat
Verohallinto tiedottaa, että koronaviruksen aiheuttaman poikkeuksellisen tilanteen vuoksi Verohallinto tulee helpottamaan toistaiseksi maksujärjestelyn ehtoja. Helpotetun maksujärjestelyn hakeminen on mahdollista 25.3.2020 alkaen.
Lisäksi Valtionvarainministeriö valmistelee lakimuutosta tilapäisestä viivästyskoron alentamisesta niiden verojen osalta, jotka kuuluvat maksujärjestelyyn.
Maksujärjestelyn hakeminen
Jos yrityksellä on vaikeuksia maksaa veroja koronavirustilanteen takia, yritys voi hakea helpotettua maksujärjestelyä OmaVerossa 25.3.2020 alkaen. Jos maksujärjestelyä haetaan aiemmin, käsitellään pyyntö normaalin maksujärjestelyn ehtojen mukaisesti.
Maksujärjestelyn edellytykset
Verohallinto helpottaa tilapäisesti maksujärjestelyyn pääsemistä. Maksujärjestelyyn pääsee kuitenkin vain, jos
- veroja ei ole ulosotossa
- kaikki veroilmoitukset sekä tulorekisteriin annettavat palkkatietoilmoitukset ja työnantajan erillisilmoitukset on annettu.
Myös aikaisemmin rauennut maksujärjestely voi estää uuden järjestelyn saamisen.
Maksuaika pitenee ja viivästyskorko alenee
Maksujärjestelyn avulla verojen maksuun saa lisää aikaa. Verohallinto ei siis ryhdy perintätoimenpiteisiin, jos maksujärjestely on voimassa.
Muutokset maksujärjestelyn myöntämiseen ja sen ehtoihin tulevat voimaan lakimuutoksen myötä. Muutoksia noudatetaan maksujärjestelyissä, joita on haettu 25.3. alkaen ja viimeistään elokuun lopussa.
- Maksujärjestelyn mukainen ensimmäinen maksuerä on nykyisen yhden kuukauden sijaan vasta kolmen kuukauden päästä maksujärjestelyn hyväksymisestä.
- Verohallinto lisää maksujärjestelyn jälkeen syntyneet uudet verovelat automaattisesti maksujärjestelyyn 31.5.2020 asti.
- Maksujärjestelyssä olevien verojen viivästyskorko alenisi valmistelussa olevan lakimuutoksen myötä 7 prosentista 4 prosenttiin. Alennettua korkoa sovellettaisiin vain 1.3.2020 jälkeen erääntyneisiin maksujärjestelyn veroihin.
Ennakkoveron alentaminen
Yritys voi hakea ennakkoveroon muutosta OmaVerossa, jos yrityksen tulos näyttää muodostuvan arvoitua pienemmäksi. Ennakkoveron määrä perustuu arvioon yrityksen verotettavasta tuloksesta. Jos tulot tai kulut eivät vastaa arviota, ennakkoveroa kannattaa muuttaa. Myös ennakkoveron eräkuukausiin voi hakea muutosta.
Ennakkoveroja voidaan poikkeuksellisesti alentaa asiakkaiden ilmoituksen mukaan ilman välitilinpäätöksiä tai muita kirjallisia selvityksiä.
Kokousten ja yleisötilaisuuksien kieltäminen
Oikeusministeriö on julkaissut muistion (linkki) pääministeri Marinin hallituksen 16.3.2020 tekemän linjauksen soveltamisesta, koskee linjausta: ”Rajoitetaan julkiset kokoontumiset kymmeneen henkilöön ja suositellaan välttämään tarpeetonta oleilua yleisillä paikoilla.”
Kyse on yleisten kokousten ja yleisötilaisuuksien kieltämisestä. Yleisötilaisuudella tarkoitetaan muun muassa yleisölle avoimia huvitilaisuuksia, näytöksiä, kilpailuja ja muita niihin rinnastuvia tilaisuuksia, kuten teatteri-, ooppera- ja elokuvanäytöksiä sekä konsertteja ja näyttelyitä. Myös erilaiset messut, kilpailut ja urheilunäytökset kuuluvat käsitteen piiriin.
Yleisötilaisuuksia ovat myös esimerkiksi yhdistysten kokoukset, yhtiökokoukset ja vastaavat, joten yli 10 osanottajan kokouksia ei saa järjestää, ellei tilaisuutta osanottajien lukumäärän, tilaisuuden laadun tai muiden erityisten syiden perusteella voida pitää luonteeltaan yksityisenä.
Vaihtoehtona on ensiksikin kokousten lykkääminen, jos sovellettava lainsäädäntö ja yhtiöjärjestys sen mahdollistavat. Jos määräajat näyttävät umpeutuvan, yhteisöjen johto joutuu arvioimaan, onko parempi lykätä kokousta vaiko yrittää toteuttaa se poikkeusjärjestelyin. Pienehköissä yhtiöissä ja yhteisöissä 10 hengen raja ei välttämättä ylittyisi, mutta näissäkin olisi perusteltua miettiä, pidetäänkö kokouksia juuri nyt.
Toinen vaihtoehto – joka ei isoissa yhtiöissä valitettavasti sovellu – on pyrkiä rajoittamaan osallistumista järjestämällä kokous siten, että käytetään erilaisia valtakirja- ja etäyhteysjärjestelyjä ja varmistetaan ennalta, että kokoukseen ei tule enempää kuin linjauksen mukainen kymmenen osallistujaa. Tällöin tulee kuitenkin varmistaa, että kaikki halukkaat voivat osallistua.
Kolmas vaihtoehto – joka sekin on vain rajallisesti käyttökelpoinen – on järjestää kokous sellaisessa tilassa, jossa osanottajat voidaan jakaa eri huoneisiin ja heidän kulkunsa kokoukseen / kokouksesta porrastaa tavalla, jolla 10 hengen kokoontumista koskevaa rajoitusta ei rikota. Vastaavaa järjestelyä on listayhtiöiden yhtiökokouksissa toisinaan käytetty jakamalla osallistujat eri saleihin, mutta 10 hengen yläraja ja kulun porrastaminen rajoittavat tämän käytettävyyttä.
Yleisötilaisuuden määritelmä ei sen sijaan täyty esimerkiksi ravintolatoiminnassa tai yksilöllisten palvelujen tarjonnassa (kampaamo- ja parturiliiketoiminta, muut yksilölliset hyvinvointipalvelut, fysioterapia ja hieronta tms.). Toki näissäkin toiminnossa on perusteltua, että palveluntarjoaja ottaa poikkeusolojen vallitseminen huomioon ja pyrkii esimerkiksi väljentämään asiakkaiden etäisyyksiä tms., mutta hallituksen linjaus tai laki ei tähän suoraan velvoita. Sen sijaan yksityisesti järjestetty ryhmäliikunta ja yksityiset kuntosalipalvelut kuuluvat valtioneuvoston linjauksen 6 piiriin ja niiden sulkemista suositellaan.