TaxFax nro 23 • 31.3.2020
Ravintolaliikkeiden määräaikainen sulkeminen
Tasavallan Presidentti on vahvistanut lain majoitus- ja ravitsemistoiminnasta annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta (He 25/2020). Muutokset tulivat voimaan 30.3.2020 ja ovat voimassa 31.5.2020 saakka.
Lainmuutos määrää, että ravitsemisliike ja siihen kuuluvat sisä- ja ulkotilat on pidettävä suljettuina asiakkailta vaikutuksiltaan erityisen vakavaa suuronnettomuutta vastaavan hyvin laajalle levinneen vaarallisen tartuntataudin aikana niillä alueilla, joilla se on välttämätöntä tartuntataudin leviämisen ehkäisemisen kannalta.
Rajoitukset eivät koske ruoan tai juoman myymistä ravitsemisliikkeestä muualla nautittavaksi. Rajoitukset eivät koske myöskään henkilöstöravintoloita. Valtioneuvoston asetuksella säädetään alueista, joita rajoitukset koskevat. Tavoitteena on, että asetus ravintoloiden, kahviloiden ja anniskelupaikkojen sulkemista annetaan tänään.
Hyväksyessään lainmuutoksen Eduskunta edellytti,
1. että hallitus selvittää kuinka ravintolayrittäjien toimeentulon ja toimintaedellytysten kannalta kohtuulliset vahinkojen korvaukset toteutetaan niin, että taloudelliset menetykset jakautuvat oikeudenmukaisella, omaisuuden suojan huomioon ottavalla ja kohtuullisella tavalla julkisyhteisöjen, vuokranantajien, pankkien ja vakuutusyhtiöiden ja muiden talousyksiköiden kesken.
2. että hallitus viipymättä ryhtyy toimiin, joilla tarvittaessa tuetaan ravintolayrittäjien toimeentuloa poikkeustilan ja sen purkamisen aikana.
3. että hallitus huolehtii ravintolaelinkeinon sisäisen kilpailutilanteen reiluudesta ja kilpailullisuudesta poikkeussäätelyn aikana ja sitä purettaessa.
4. että hallitus selvittää mahdollisuudet toteuttaa vastainen poikkeustilan ja tämän lainsäädännön purku tavalla, joka mahdollistaa alueellisen porrastamisen siinä tapauksessa, että infektiotilanne sen sallii.
Kirjanpitolautakunnan lausunto verohuojennuspoistoista
Kirjanpitolautakunta on julkaissut lausunnon verohuojennuspoistojen soveltuvuudesta suunnitelmapoistoiksi pien- tai mikro-yrityksessä (linkki). Koneiden, kaluston ja muun niihin verrattavan irtaimen käyttöomaisuuden korotetut poistot ovat mahdollisia verovuosina 2020 – 2023.
Lausunnossa käsitellään pien- ja mikroyritykselle soveltuvia menettelyitä päätettäessä poistosuunnitelmasta pysyvien vastaavien koneiden ja kaluston hankintamenon jaksottamisessa verohuojennuslain mukaisesti sekä laadittaessa liitetietoja, joita edellytetään pien- ja mikroyritykseltä.
Verohuojennuslain kohteena olevia hyödykkeitä seurataan pääkirjanpidossa joko omilla tileillään tai jollain muulla luotettavalla tavalla, joka mahdollistaa myös kirjausketjuvaateen samoin kuin veroilmoitusvelvollisuuden täyttämisen.
Toisaalta silloin, kun pien- tai mikroyritys soveltaa tavanomaisella tavalla hyödykeryhmäkohtaista menojäännöspoistomenetelmää, riittää tietojen esittäminen vain asianomaisen tilikauden aikana hankituista, myydyistä ja romutetuista hyödykkeistä tase-erittelyiden yhteydessä.
Lautakunta suosittelee, että tase-erittelyihin tehdään merkintä lisäysten ja vähennysten kirjausajankohdasta sekä kirjaustositteesta. Tällöin aikaisempien tilikausien tase-erittelyt ja niitä vastaava kirjanpito täydentävät kirjanpidon sellaisenaan hyvän kirjanpitotavan mukaiseksi.
Pienyrityksen on esitettävä tilinpäätöstä laadittaessa noudatetut arvostusperiaatteet ja -menetelmät sekä jaksotusperiaatteet ja -menetelmät siltä osin kuin ne ovat pienyritykselle valinnaisia. Olettamana on, että suunnitelmapoistoista ei erikseen tarvitse tehdä selkoa, jos suunnitelmapoistot vastaavat verotuksessa hyväksyttäviä enimmäispoistoja. Lautakunta katsoo ilmaisun ”verotuksen enimmäispoistot” viittaavan tavanomaisiin, toistaiseksi voimassaoleviin säännöksiin, joten määräaikaisen verohuojennuslain mukaiset nopeutetut poistot eivät kuulu ”verotuksen enimmäispoistoihin”. Tämän vuoksi lautakunta katsoo hyvän kirjanpitotavan mukaiseksi, että verohuojennuslain mukaisten poistojen käyttämisestä suunnitelmapoistoina ilmoitetaan tilinpäätöksessä. Lisäksi lautakunta suosittelee kuvaamaan menettelyn vaikutusta tilikauden tulokseen.
Tilinpäätöksen laatimisajan pidentäminen
Kirjanpitolautakunta on julkaissut poikkeusluvan tilinpäätöksen laatimisajan pidentämisestä (linkki). Kirjanpitolautakunta katsoo, että koronavirusepidemiaa koskevien valmiuslakitoimien vaikutuksesta yrityksillä ja muilla kirjanpitovelvollisilla on erityinen syy, jonka perusteella Kirjanpitolautakunta voi myöntää poikkeuksia kirjanpitolain määräajasta, jonka mukaan tilinpäätös ja toimintakertomus on laadittava neljän kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä.
Selvyyden vuoksi lautakunta toteaa, että yksittäisen kirjanpitovelvollisen ei ole tarpeen tehdä itse hakemusta lautakunnalle. Tämä poikkeuslupa koskee ennen 25.3.2020 päättyneitä tilikausia.
Kirjanpitolautakunnan toimivalta ei ulotu osakeyhtiölain, osuuskuntalain ja tilintarkastuslain määräaikojen pidentämiseen eikä myöskään poikkeamiseen kirjanpitovelvollisen omien sääntöjen, kuten osakeyhtiön yhtiöjärjestyksen, mahdollisista tilinpäätöstä ja toimintakertomusta koskevista määräyksistä. Niiden mukaisten määräaikojen noudattaminen on asianomaisen kirjanpitovelvollisen vastuulla tästä poikkeusluvasta huolimatta.
Sama toimivallan rajoitus koskee myös verolainsäädäntöä.