TaxFax nro 32 • 23.4.2020
Velkasaneerauksen maksuohjelmaan sisältyvä vero ei estä maksujärjestelyä
Verohallinto on helpottanut verojen maksujärjestelyn edellytyksiä väliaikaisesti (linkki).
Velkasaneerauksen maksuohjelmaan sisältyvä vero ei estä maksujärjestelyä, mikäli pyyntö maksujärjestelystä on tehty/tehdään ajanjaksolla 25.3.2020 - 31.8.2020.
Myös kriteereitä, joilla maksujärjestely raukeaa, on muutettu väliaikaisesti. Maksujärjestely raukeaa, jos verovelvollinen ei suorita maksuja maksuaikataulun mukaisesti, verovelvolliselle syntyy uutta maksujärjestelyn ulkopuolista verovelkaa tai jos verovelvollinen laiminlyö verotusta koskevan ilmoittamisvelvollisuuden.
Koronatukien verotus
Verohallinto tiedottaa (linkki), että julkisyhteisöjen, esimerkiksi kuntien elinkeinotoiminnan menojen kattamiseksi maksamat koronavirukseen perustuvat rahalliset tuet ja avustukset yrityksille ovat saajalleen eli yritykselle tai yrittäjälle veronalaista tuloa.
Saatu tuki tai avustus kirjataan yrityksen kirjanpitoon ja ilmoitetaan Verohallinnon tiedotteen mukaan vuoden 2020 veroilmoituksella.
Maksaja puolestaan ilmoittaa maksamansa tuen tai avustuksen Verohallinnolle vuosi-ilmoituksella (vuosi-ilmoitus julkisista elinkeinotuloista). Vuoden 2020 osalta vuosi-ilmoitukset annetaan 31.1.2021. Tällaista tuloa ei ilmoiteta tulorekisteriin eikä siitä toimiteta ennakonpidätystä.
Tukia ja avustuksia ei lueta arvonlisäveron perusteeseen, kun ne eivät liity suoraan tavaran tai palvelun hintaan.
Yritykselle voidaan myöntää korotonta maksuaikaa
Valtiovarainministeriö tiedottaa (linkki), että valtioneuvosto on muuttanut väliaikaisesti valtion maksuperusteasetusta. Viranomainen voi myöntää korotonta maksuaikaa kolme kuukautta yli sadan euron suuruisen erääntymättömän julkisoikeudellisen suoritemaksun maksamiselle. Muutos ei hallinnollisista syistä koske alle sadan euron maksuja.
Mahdollisuus aiempaa pidempään korottomaan maksuaikaan todennäköisesti lisää maksuaikapyyntöjä. Hallinnollisen lisätyön arvioidaan jäävän kohtuulliseksi, koska maksuajasta voidaan sopia jo suoritteen tilauksen yhteydessä.
Muutos on määräaikainen ja voimassa vuoden 2020 elokuun loppuun saakka. Asetusta sovelletaan erääntymättömiin julkisoikeudellisiin maksuihin, joita koskeva maksuaikapyyntö on tullut vireille asetuksen voimassaoloaikana.
Auto- ja valmisteverotuksen menettelysäännöt muuttuvat
Hallitus esittää (He 54/2020), että valmiste- ja autoverotuksen menettelyt muutetaan vastaaviksi kuin muissa Verohallinnon kantamissa veroissa. Tämä koskee verotus- ja veronkantomenettelyjä sekä muutoksenhaku- ja seuraamusjärjestelmiä. Hallituksen esitys ei tuo muutoksia valmisteverojen ja autoveron määrään tai muihin keskeisiin perusteisiin.
Valmisteverojen maksamisen määräaika pitenee
Esityksen mukaan valmisteverot muuttuvat oma-aloitteisiksi veroiksi. Ilmoittamisen ja maksamisen määräaika pitenee nykyisestä. Valmisteverotuksessa säännöllisesti toimivien verovelvollisten veron ilmoittamisen ja maksamisen määräaika olisi jatkossa sama kuin arvonlisäverotuksessa ja pidentyisi näin noin kahdella viikolla.
Nykyinen veron vähennysmenettely poistuu käytöstä, mutta verovelvollinen voi hakea veron palautusta.
Autoveron menettelyt muuttuvat
Hallitus esittää, että autovero pysyy maksuun pantavana verona. Muutoksia tulee muun muassa rekisteröityjen asiamiesten uusien ajoneuvojen ilmoittamiseen. Rekisteröityjen asiamiesten uusien ajoneuvojen ilmoittaminen olisi jaksokohtaista, ja kaikista kalenterikuukauden aikana rekisteröidyistä ajoneuvoista annettaisiin vain yksi veroilmoitus.
Uudistus selkeyttää verottoman ja verollisen käytön suhdetta. Ajoneuvon verollisesta käytöstä seuraa jatkossa yleensä velvollisuus maksaa autovero. Esityksen mukaan verollista käyttöä on aina myös se, että ajoneuvo otetaan käyttöön ennen rekisteröintiä. Autoveroa ei tarvitse enää maksaa, jos viritetään esimerkiksi mopoa tai mopoautoa niin, että vain nopeus muuttuu.
Veronkanto ja muutoksenhaku
Valmisteverojen ja autoveron veronkantoon sovellettaisiin pääsääntöisesti veronkantolain säännöksiä. Valmisteverojen maksut ja palautukset käsiteltäisiin yhtenä kokonaisuutena muiden oma-aloitteisten verojen maksujen ja palautusten kanssa. Verohallinnon määräämä autovero kannettaisiin jatkossakin omana verolajinaan.
Valmiste- ja autoveroa koskeviin Verohallinnon päätöksiin haettaisiin muutosta ensi asteena verotuksen oikaisulautakunnalta kuten muissa Verohallinnon kantamissa veroissa. Ennakkopäätösvalitus koskisi jatkossa myös valmisteveroja ja autoveroa. Lisäksi autoverotuksessa otettaisiin käyttöön verotuksen päättymisen jälkeen tehtävä täydentävä verotuspäätös.
Voimaantulo
Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2021. Veronkantolain sekä veronlisäyksestä ja viivekorosta annetun lain muutokset tulisivat voimaan kuitenkin vasta 1.2.2021.