Maanantaina 25.8. veroneuvontamme on poikkeuksellisesti auki vain klo 9–11.

TaxFax nro 76 • 17.11.2020

Maanmittaustoimitusten veroseuraamukset

Verohallinto on julkaissut 11.11.2020 päivätyn ohjeen Maanmittaustoimitusten verovaikutuksia (linkki).

Ohjeessa käsitellään maanmittaustoimituksista toimituksen kohteena olevien kiinteistöjen omistajille aiheutuvia verovaikutuksia tuloverotuksen, kiinteistöverotuksen, varainsiirtoverotuksen, lahjaverotuksen sekä arvonlisäverotuksen kannalta. Veroseuraamukset voivat liittyä toimituksessa määrättäviin korvauksiin, muutoksiin kiinteistöjen omistuksessa tai pinta-alatiedoissa sekä toimituskustannusten käsittelyyn verotuksessa.

Maanmittaustoimituksissa määritettävien korvausten verovaikutusten kannalta ei ole merkitystä sillä, onko toimituksen aikana tehty korvausratkaisu syntynyt asianosaisten sopimuksella vai vastoin jonkun asianosaisen tahtoa. Verotuksen kannalta ratkaisevaa merkitystä ei ole myöskään maksettavan korvauksen nimikkeellä, vaan sillä, mistä korvaus maksetaan.

Seuraavassa lyhennetty ote ohjeen kohdasta, joka käsittelee yksityistien uuden käyttäjän maksamaa korvausta tien rakentamiskustannuksista;

Yksityistien uuden käyttäjän maksama korvaus

Jos tieosakkaan tai sen, jolla on väliaikainen kulkuoikeus tai lupa käyttää tietä käyttömaksua vastaan, katsotaan hyötyvän huomattavasti tien rakentamisesta, joka on tapahtunut viidentoista viimeksi kuluneen vuoden aikana ennen kuin tieoikeus perustettiin tai tieosakkaan tienkäyttö huomattavasti lisääntyi tai käyttömaksut määrättiin, voidaan hänet velvoittaa maksamaan kohtuullinen korvaus tien rakentamisen kustannuksista.

Yksityistien uuden käyttäjän maksamaan korvaukseen ei kohdistu varainsiirtoveroa.

Tuloverotuksessa tällainen korvaus katsotaan korvauksen maksajalla vähennyskelpoiseksi tulonhankkimismenoksi siltä osin kuin tieoikeus kohdistuu veronalaisen tulon hankintaan. Jos tieoikeuteen kohdistuu esimerkiksi metsätalouskäyttöä, voidaan maksetusta korvauksesta vähentää vuosimenona metsätalouden pääomatulosta sama suhteellinen osuus kuin kyseisen tieoikeiden vuotuisista tiemaksuista. Jos tieoikeudella on kuitenkin vain yksityistalouden käyttöä, ei maksettu korvaus ole verotuksessa lainkaan vähennyskelpoinen.

 

Korvauksen saajalla korvaus katsotaan veronalaiseksi tuloksi hänen tienkäyttönsä kohdistumisen mukaan maatalouden tulona, elinkeinotoiminnan tulona, metsätalouden pääomatulona tai muuna pääomatulona. Jos tieoikeus on korvauksen saajalla kohdistunut osin tai kokonaan yksityistalouteen, on korvaus tältä osin veronalaista ansiotuloa.
Korvaus on arvonlisäveroton, koska kyse on tien käyttöoikeuden eli kiinteistöön kohdistuvan oikeuden luovuttamisesta.

OmaVerossa käyttökatko

Verohallinto tiedottaa, että OmaVero-palvelussa on viikonlopun ylittävä käyttökatko tulevana viikonloppuna. Käyttökatko alkaa perjantaina 20.11. klo 15.30 ja päättyy tiistaina 24.11. klo 9. Käyttökatkon aikana OmaVeroon ei voi kirjautua eikä sen kautta voi hoitaa mitään veroasiaa. Käyttökatko johtuu päivityksestä Verohallinnon järjestelmiin. Päivityksellä valmistaudutaan siihen, että autoverotus ja valmisteverotus tuodaan osaksi OmaVero-palvelua vuoden 2021 alusta lähtien.

Määräaikoja käyttökatkon ajalta:

  • Perjantaina 20.11. on lokakuun arvonlisäveron yhteenvetoilmoituksen määräpäivä (tavaroiden ja palvelujen EU-myynti).

  • Maanantaina 23.11. on ennakkoveron eräpäivä.

  • Maanantaina 23.11. on yhteenvedolla ilmoitettujen maksamattomien verojen eräpäivä, jos olet saanut lokakuussa yhteenvedon verojen maksutilanteesta.

Maanantaina 23.11. ei voi maksaa mitään veroa OmaVerossa eikä saada sieltä maksutietoja veron maksamista varten. Tarvittavat maksutiedot voi kuitenkin tarkistaa etukäteen ja verot voi maksaa eräpäivänä esimerkiksi verkkopankin kautta. Verolle kertyy viivästyskorkoa eräpäivää seuraavasta päivästä alkaen.

Biopolttoaineiden jakeluvelvoite

Verohallinto on julkaissut 16.11.2020 päivätyn ohjeen, jossa käsitellään biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen toteuttamista vuosina 2020 – 21 (linkki). Velvoitteiden valvonnasta vastaa tällä hetkellä Verohallinto.

Eduskunnan käsittelyssä on kuitenkin lakiesitys (He 134/2020), jossa esitetään muutoksia biopolttoaineiden jakeluvelvoitteeseen sekä esitetään jakeluvelvoitteen valvontaa koskevan toimivallan siirtämistä Verohallinnolta Energiavirastolle. Muutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2021 alkaen, kuitenkin siten että Verohallinto hoitaa vuoden 2020 ja sitä edeltävien vuosien jakeluvelvoitteen valvonnan jälkiverotus aikojen puitteissa vuosien 2021 - 2024 ajan.

Lisäksi esityksessä ehdotetaan muutettavaksi jakeluvelvoitteen ylittämistä koskevaa sääntelyä jo vuoden 2020 osalta. Ehdotuksen mukaan vuoden 2021 jakeluvelvoitteessa huomioon otettava ylitäytön määrä voisi olla enintään 30 prosenttia vuoden 2020 jakeluvelvoitetta vastaavasta energiamäärästä.

Vuodenvaihteen rekisteröinnit kaupparekisteriin

Patentti- ja rekisterihallitus tiedottaa, että jos ilmoitus halutaan kaupparekisteriin vielä tämän vuoden aikana, ilmoituksen täytyy olla perillä PRH:ssa viimeistään maanantaina 30.11.2020. Esimerkiksi yhtiöiden sulautumisten tai jakautumisten täytäntöönpanoa koskevien ilmoitusten täytyy olla perillä PRH:ssa viimeistään 30.11.2020, jos täytäntöönpano halutaan kaupparekisteriin vuodenvaihteessa.

Uutta oikeuskäytäntöä

Valmisteverovelvollisuus nuuskan maahantuonnissa

A oli ostanut nuuskaa Ruotsin Haaparannasta kaupallista tarkoitusta varten. Nuuska oli Ruotsin puolella siirretty A:n käyttämästä ajoneuvosta C:n kuljettamaan pakettiautoon Suomeen tapahtuvaa kuljetusta varten. Tulli oli takavarikoinut nuuskan C:n kuljettamasta pakettiautosta pian sen tultua Suomeen.

Asiassa oli Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön valituksesta ratkaistavana, oliko nuuskan salakuljetukseen osallistunut A verovelvollinen Ruotsissa kulutukseen luovutetusta ja Suomeen kaupallista tarkoitusta varten tuodusta nuuskasta muun ohella valmisteverotuslain 75 §:n perusteella.

Koska kysymys oli A:n ostamasta nuuskasta, joka oli luovutettu C:n haltuun yksinomaan nuuskan kuljettamista varten, korkein hallinto-oikeus katsoi, että nuuska oli osoitettu luovutettavaksi kuljetuksen jälkeen A:lle Suomessa. Kun valmisteverotuslain 75 §:n 2 momenttia tulkittiin yhdenmukaisesti valmisteverodirektiivin 33 artiklan ja vuoden 1992 valmisteverodirektiivin 7 artiklan kanssa, A:ta oli pidettävä valmisteverotuslain 75 §:ssä tarkoitettuna henkilönä, jolle tuotteet luovutetaan Suomessa, ja siten verovelvollisena.
KHO 17.11.2020 T:4236 eli vuosikirjassa KHO:2020:119.

Sisällysluettelo