Maanantaina 25.8. veroneuvontamme on poikkeuksellisesti auki vain klo 9–11.

TaxFax nro 2 • 8.1.2021

Veroilmoitusten määräpäivät keväällä 2021

Verohallinto on julkaissut määräpäivät, joihin mennessä pitää ilmoittaa tietoja vuoden 2020 verotusta varten.

1.3.2021: metsänomistajat ja maatalousyhtymät

  • Metsätalouden veroilmoitus niillä Suomessa asuvilla metsänomistajilla, joilla ei ole maatalous- tai elinkeinotoimintaa
  • Maatalousyhtymien maatalouden veroilmoitus
  • Arvonlisäveroilmoitus, jos verokausi on kalenterivuosi. Päivä on myös arvonlisäveron maksun määräpäivä.
  • Hakemus energiatuotteen valmisteveron palauttamiseksi

1.4.2021: maataloudenharjoittajien ja toiminimiyrittäjien veroilmoitukset

  • Maatalouden veroilmoitus
  • Maataloudenharjoittajien ja heidän puolisoidensa esitäytetty veroilmoitus henkilökohtaisista tuloista
  • Toiminimiyrittäjien veroilmoitus yritystoiminnasta. Toiminimiyrittäjien ja heidän puolisoidensa esitäytetty veroilmoitus henkilökohtaisista tuloista
  • Niiden metsänomistajien veroilmoitus, joilla on maatalous- tai elinkeinotoimintaa
  • Elinkeinoyhtymien veroilmoitus

30.4.2021: osakeyhtiöt ja muut yhteisöt

  • Yhteisöjen on annettava veroilmoitus 4 kk:n kuluessa tilikauden päättymisestä. Suurimmalla osalla tilikausi päättyy vuodenvaihteessa, jolloin veroilmoituksen määräpäivä on 30.4.

4.5.2021: palkan- ja eläkkeensaajat sekä kiinteistöjen omistajat

  • Palkan- ja eläkkeensaajien esitäytetyn veroilmoituksen ensimmäinen määräpäivä. Jos tiedoissa on täydennettävää tai korjattavaa, täydennykset pitää ilmoittaa tähän mennessä. Jokaisen oma henkilökohtainen määräpäivä näkyy omalla veroilmoituksella.
  • Kiinteistöveroilmoituksen määräpäivä. Jos kiinteistötiedoissa on korjattavaa, korjaukset pitää ilmoittaa tähän mennessä. Kiinteistöveron maksupäivät ovat yhteisöasiakkailla 6.7. ja 6.9. ja henkilöasiakkailla 6.8. ja 6.10.

11.5.2021: palkan- ja eläkkeensaajat

  • Palkan- ja eläkkeensaajien esitäytetyn veroilmoituksen 2. määräpäivä. Jos tiedoissa on täydennettävää tai korjattavaa, täydennykset pitää ilmoittaa tähän mennessä.

18.5.2021: palkan- ja eläkkeensaajat

  • Palkan- ja eläkkeensaajien esitäytetyn veroilmoituksen 3. määräpäivä. Jos tiedoissa on täydennettävää tai korjattavaa, täydennykset pitää ilmoittaa tähän mennessä.

Ennakkoperintärekisteröinnin merkitys

Verohallinto on julkaissut 7.1.2021 päivätyn ohjeen Ennakkoperintärekisteröinnin vaikutukset yritystoimintaan (linkki).

Ennakkoperintärekisteriin merkitylle toimijalle maksetusta työ- tai käyttökorvauksesta ei tarvitse toimittaa ennakonpidätystä. Ennakkoperintärekisteriin kuuluminen ei ole kuitenkaan miltään osin pakollista.

Mikäli yritys, joka laskuttaa työ- tai käyttökorvauksia ei ole merkitty ennakkoperintärekisteriin, tulee palvelunostajan toimittaa ennakonpidätys veloitetusta kauppahinnasta. Yhteisöiltä, yhteisetuuksilta, yhtymiltä ja yleisesti verovelvollisilta ulkomaisilta yhteisöiltä pidätys toimitetaan 13 %:n suuruisena ja luonnolliselta henkilöltä verokortin perusteella.

Ennakkoperintärekisteri on julkinen rekisteri ja työn teettäjä voi tarkistaa työn suorittajan rekisteröintiaseman Internetistä yritys- ja yhteisötietojärjestelmän julkisesta tietopalvelusta (www.ytj.fi). Rekisteriin merkinnän voi tarkistaa myös Verohallinnon palvelunumerosta 029 497 004 Yrittäjän tuloverotus. Yritys voi halutessaan hankkia asiakkaidensa rekisteröintitiedot myös massatietopalveluna Verohallinnosta (Ilmoitin.fi- palvelu, palvelu on maksuton) tai muilta palveluntarjoajilta.

Jos maksaja ja saaja ovat säännöllisessä toimeksiantosuhteessa, maksajan on tarkistettava ennakkoperintärekisterin tiedot vähintään yleisinä tarkistuspäivinä. Tarkistuspäivät ovat 1.3., 1.6., 1.9. ja 1.12.

Muissa kuin säännöllisissä toimeksiantosuhteissa rekisterimerkintä pitää tarkistaa jokaisen yksittäisen maksun yhteydessä. Rekisteröinnin tarkistusvelvollisuus ei koske tavaran kauppaa tai vuokraustoimintaa. Tarkistuspäivän kumoaa työkorvauksen maksajalle toimitettu kirjallinen ilmoitus rekisteristä poistamisesta.

Verojen maksujärjestelyt

Verohallinto on tehnyt päätöksen maksujärjestelyssä noudatettavasta menettelystä (linkki). Päätös tulee voimaan 1.2.2021.

Verohallinto voi verojen kerryttämiseksi ryhtyä maksujärjestelyyn tilapäisiin maksuvaikeuksiin joutuneen verovelvollisen kanssa sen sijaan, että verot lähetettäisiin ulosottoperintään tai ryhdyttäisiin muihin perintätoimiin. Maksujärjestely tehdään Verohallinnon kantamista veroista.

Ryhtyessään maksujärjestelyyn Verohallinto laatii ja lähettää verovelvolliselle maksuaikataulun, jonka mukaisesti verot on suoritettava maksujärjestelyssä määriteltyinä tasaerinä. Verohallinto voi vaatia ennakkomaksun suorittamista verojen kertymisen turvaamiseksi maksujärjestelyn osana tai ennen maksujärjestelyyn ryhtymistä.

Maksujärjestely tehdään yleensä vakuudettomana, mutta Verohallinto voi vaatia maksujärjestelyyn kuuluvien verojen maksamisen turvaamiseksi vakuuden asettamista. Vakuudettoman maksujärjestelyn enimmäisaika on kaksi vuotta. Jos maksujärjestelylle on asetettu vakuus, maksuaika voi olla pidempi.

Vuokratyövoima Verohallinnon puhelinneuvonnassa

Eduskunnan oikeusasiamies tutki kantelun perusteella Verohallinnon menettelyä, jossa Verohallinto käytti vuokratyövoimaan Henkilöasiakkaan tuloverotus –sarjan puhelinneuvonnassa. Vuokratyöntekijät työskentelivät sopimusperusteistesti Verohallinnon johdon ja valvonnan alaisena. Vuokratyöntekijöitä ei kuitenkaan voida saattaa rikosoikeudelliseen virkavastuuseen. Vuokratyöntekijän rikosoikeudellinen vastuu on siten erilainen kuin Verohallintoon työ- tai virkasuhteessa olevan henkilön. Verohallinto vastaa neuvonnasta mahdollisesti aiheutuneen vahingon korvaamisesta.

Eduskunnan oikeusasiamies totesi päätöksessään (linkki), että vuokratyövoiman käyttäminen edellyttää, että lainsäädäntöön lisätään säännös siitä, että Verohallinnossa vuokratyövoimana toimiviin henkilöihin sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä heidän hoitaessaan julkisia hallintotehtäviä.

Sisällysluettelo