TaxFax nro 20 • 14.4.2021
Verohallinto voi ehdottaa muutosta verokortin veroprosenttiin
Verohallinto alkaa ehdottaa osalle asiakkaista veroprosentin muuttamista. Alkuvaiheessa ehdotuksen veroprosentin muuttamisesta saa joukko asiakkaita, joilla on käytössä Suomi.fi-viestit.
Verohallinto vertaa asiakkaan voimassa olevan verokortin tietoja tulorekisteristä saataviin palkkatietoihin ja ehdottaa veroprosentin muuttamista, jos asiakkaan palkkatulot ovat olennaisesti muuttuneet tai jos verokortin tuloraja vaikuttaa olevan liian pieni.
Ehdotus uudeksi veroprosentiksi näytetään herätteenä OmaVeron etusivulla Huomioitavaa-kohdassa. Linkkiä klikkaamalla asiakas pääsee tarkastelemaan ehdotusta ja tarvittaessa tilaamaan uuden verokortin. Verohallinto ei muuta veroprosenttia automaattisesti vaan asiakas voi valita, haluaako hän päivittää veroprosenttinsa. Asiakkaalla on 14 vuorokautta aikaa reagoida muutosehdotukseen. Jos hän ei reagoi, ehdotus poistuu OmaVerosta ja olemassa oleva veroprosentti jää voimaan.
Uuden menettelyn tarkoitus on herätellä asiakkaita pitämään veroprosenttinsa ajan tasalla. Moni verovelvollinen jättää muutosverokortin tekemättä tulojen tai vähennysten muuttuessa tai vuositulorajan ylittyessä.
Lisäaikaa verojen maksuun 2,5 %:n korolla
Valtiovarainministeriö ja Verohallinto tiedottavat, että Valtiovarainministeriö valmistelee muutosta viivästyskorkoa koskevaan lakiin ja samassa yhteydessä Verohallinto helpottaa maksujärjestelyn ehtoja. Helpotettu maksujärjestely tuo seuraavat helpotukset:
- lisäaikaa jo maksujärjestelyssä olevien verovelkojen maksuun
- mahdollisuus lisätä uusia veroja jo voimassa oleviin maksujärjestelyihin
- verovelan viivästyskorko alenee tilapäisesti 7 prosentista 2,5 prosenttiin.
Maksujärjestelyn avulla verojen maksuun saa lisää aikaa. Verohallinto ei ryhdy perintätoimenpiteisiin, jos maksujärjestely on voimassa. Tavoitteena on helpottaa erityisesti yritysten ja toiminimiyrittäjien maksuvaikeuksia.
Uutta helpotettua maksujärjestelyä voi hakea OmaVerosta 21. huhtikuuta alkaen. Helpotettua maksujärjestelyä voi hakea 31.8.2021 saakka.
Helpotettua maksujärjestelyä voivat hakea kaikki asiakkaat, joilla ei ole esimerkiksi ilmoituspuutteita tai veroja ulosotossa. Ohjeet maksujärjestelyn hakemiseen löytyvät seuraavasta linkistä: linkki
Maksujärjestelypyyntö kannattaa tehdä OmaVerossa, sillä nämä hakemukset voidaan käsitellä nopeammin kuin puhelimitse tulleet. Jos et voi asioida OmaVerossa, hae maksujärjestelyä puhelimitse numerosta 029 497 028.
Kun pyyntö on käsittelyssä, maksujärjestelyyn liittyviä veroja ei lähetetä ulosottoon eikä yrityksen verovelkaa julkaista verovelkarekisterissä tai protestilistalla.
Verohallinto voi hyväksyä maksujärjestelypyynnöt, kun lainmuutos alennetusta viivästyskorosta tulee voimaan. Käsittely saattaa ruuhkautua, jos pyyntöjä tulee paljon. Hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä.
Economic Impact Payment-tuki verotuksessa
Verohallinto on julkaissut 12.4.2021 kannanoton (linkki), jonka mukaan Suomessa asuvan henkilön Yhdysvalloista saama Economic Impact Payment-tuki on hänelle veronalaista ansiotuloa.
Economic Impact Payment-tukea ei kuitenkaan verosopimuksen määräyksien johdosta veroteta Suomessa, mutta se huomioidaan Suomen verotuksessa vapautusmenetelmällä eli se voi vaikuttaa henkilön muiden ansiotulojen veroprosenttiin. Tulosta ei siten makseta Suomessa veroa. Tulo kuitenkin voi korottaa sen saajan muiden mahdollisten ansiotulojen veroprosenttia.
Yhdysvalloissa Economic Impact Payment-tuen maksaminen toteutetaan teknisesti veronpalautuksena. Suomen verotuksen näkökulmasta kyseessä ei kuitenkaan ole ulkomailta saatu veronpalautus, koska palautuksen saaminen ei edellytä, että henkilöllä olisi Yhdysvalloissa veronalaisia tuloja tai että hän olisi maksanut veroja Yhdysvaltoihin.
Tietoja Veronsaajien oikeudenvalvontayksiköstä muutoksenhakijana
Toimintakertomus Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön toiminnasta vuonna 2020 on julkaistu (linkki).
Toimintakertomuksesta selviää, että Verohallinto teki oikeudenvalvontayksikölle vuonna 2020 yhteensä 300 muutoksenhakualoitetta, joista valtaosa oli Verohallinnon antamia ennakkoratkaisupäätöksiä. Yksikkö haki muutosta näihin Verohallinnon antamiin muutoksenhakualoitteisiin 75 tapauksessa (25 %).
Verohallinnon yksiköiden tulee antaa oikeudenvalvontayksikölle tiedoksi tekemänsä tai verotuksen oikaisulautakunnan tekemät päätökset silloin, kun kysymyksessä on oikeudellisesti tulkinnanvarainen tai taloudellisesti poikkeuksellisen merkittävä asia tai jos veronsaajien oikeudenvalvonta muutoin sitä edellyttää. Edellytyksenä on myös, että asia on ratkaistu veronsaajan vahingoksi. Tämä koskee kaikkia muutoksenhakukelpoisia ratkaisuja, kuten ennakkoratkaisuja, verotuspäätöksiä, muutosverotuspäätöksiä ja oikaisuvaatimukseen annettuja päätöksiä.
Alla olevasta taulukosta ilmenee oikeudenvalvontayksikölle vuonna 2020 tiedoksi annettujen muutoksenhakualoitteiden ja yksikön niistä tekemien muutoksenhakujen määrä verolajeittain.
Päätöstyyppi |
Muutoksenhaku- |
Oikeudenvalvonta- |
Muutoksenhaku- |
Arvonlisäverotus |
71 |
11 |
15 % |
Ennakkoperintä |
12 |
2 |
17 % |
Henkilö-ja yritysverotus |
58 |
17 |
29 % |
Kiinteistöverotus |
29 |
3 |
10 % |
Perintö- ja lahjaverotus |
33 |
7 |
21 % |
Valmisteverotus |
9 |
2 |
22 % |
Varainsiirtoverotus |
9 |
2 |
40 % |
Yhteisöverotus |
83 |
31 |
37 % |
Yhteensä |
300 |
75 |
25 % |