TaxFax nro 24 • 21.4.2021
Verojen helpotettu maksujärjestely
Verohallinto tiedottaa, että yritykset ja henkilöasiakkaat voivat hakea keskiviikosta 21. huhtikuuta alkaen lisäaikaa verojen maksuun normaalia kevyemmin ehdoin.
Helpotettu maksujärjestely tuo asiakkaille seuraavat helpotukset:
- lisäaikaa jo maksujärjestelyssä olevien verovelkojen maksuun
- mahdollisuus lisätä uusia veroja jo voimassa oleviin maksujärjestelyihin
- verovelan viivästyskorko alenee tilapäisesti 7 prosentista 2,5 prosenttiin.
Maksujärjestelypyyntö keskeyttää Verohallinnon perintätoimenpiteet, kunnes asia on ratkaistu. Helpotettua maksujärjestelyä voivat hakea kaikki asiakkaat, joilla ei ole esimerkiksi ilmoituspuutteita tai veroja ulosotossa.
Verkkopalvelu on nopein tapa saada hakemus käsittelyyn. Jos ei voi asioida OmaVerossa, maksujärjestelyä voi hakea puhelimitse. Helpotettua maksujärjestelyä voi hakea 31. elokuuta asti.
Yleishyödyllisten yhteisöjen verotus
Verohallinto on julkaissut 20.4.2021 päivätyn ohjeen Verotusohje yleishyödyllisille yhteisöille (linkki). Aikaisempaa ohjetta on päivitetty korkeimman hallinto-oikeuden antaman päätöksen KHO 2020:121 johdosta (luvut 1.3 ja 7)
Varojenjakokielto
Päätöksessä KHO 2020:121 yhtiön yhtiöjärjestys ei sisältänyt määräyksiä varojenjakokielloista eikä varojen käyttämisestä yleishyödylliseen tarkoitukseen yhtiön purkautuessa, joten yhtiötä ei voitu pitää yleishyödyllisenä yhteisönä huolimatta siitä, että yhtiön harjoittamaa luvanvaraista oppilaitoksen ylläpitotoimintaa voitiin pitää luonteeltaan yleishyödyllisenä toimintana.
Luottamuksensuoja
Päätöksen KHO 2020:121 tilanteessa yhtiö ei saanut luottamuksensuojaa yleishyödyllisyyttä koskevassa asiassa, vaikka yhtiö oli saanut aiempaa verovuotta koskevan yleishyödyllisyystodistuksen. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että yhtiön yleishyödyllisyys ei ollut kyseisessä tilanteessa tulkinnanvarainen tai epäselvä asia, joten kaikki luottamuksensuojaa koskevat edellytykset eivät täyttyneet.
Pääsääntöisesti yhteisön yleishyödyllisyyden arvioinnissa noudatetaan jatkuvuutta vuodesta toiseen toiminnan ollessa muuttumatonta. Jos kuitenkin aiemmin tehty verotusratkaisu on ollut selvästi virheellinen tai asiaa ei ole nimenomaisesti ratkaistu, ei yhteisöllä ole oikeutta luottamuksensuojaan. Jos yhteisön toiminnassa on tapahtunut olennainen muutos, muutoksesta on ilmoitettava veroilmoituksella sekä annettava asiasta selvitys erillisellä liitteellä. Tällaisena muutoksena voidaan pitää myös toimintaympäristössä tapahtuvia merkittäviä muutoksia. Yleishyödyllinen yhteisö ei vapaudu ilmoittamisvelvollisuudesta eikä saa luottamuksensuojaa yleishyödyllisyyden tai tulojen veronalaisuuden osalta sillä perusteella, ettei siltä ole pyydetty veroilmoitusta.
Muut muutokset
Luvun 2.1. verovapaiden tulojen listaan on lisätty rahankeräyslain mukaisesta rahankeräyksestä saadut tulot. Myös koulutustoimintaa koskevaa lukua 2.5.7 on päivitetty vastaamaan verotuskäytäntöä. Lisäksi lukua 9 on täsmennetty rahankeräyslain mukaisella pienkeräyksellä kerättävien varojen verotuksen osalta.
Tietojen ilmoittaminen tulorekisteriin
Verohallinto on julkaissut 20.4.2021 päivätyn ohjeen Tietojen ilmoittaminen tulorekisteriin: luontoisedut ja kustannusten korvaukset (linkki). Aikaisempaa saman nimistä ohjetta on päivitetty seuraavien kohtien osalta:
Työsuhdematkalippuetu annetaan työntekijän rahapalkkaa alentamalla
Työsuhdematkalippuetua käsittelevään lukuun (1.1.2) on lisätty ohjeistusta ja esimerkkejä tilanteesta, jossa työntekijälle annetaan työsuhdematkalippuetu rahapalkkaa alentamalla.
Työsuhdematkalippuetu voidaan antaa työntekijän rahapalkkaa alentamalla, jos työnantaja ja työntekijä näin sopivat. Tällaisessa tilanteessa työntekijän sovitusta rahapalkasta vähennetään verovapaata luontoisetua vastaava määrä. Luontoisetu siis alentaa työntekijän veronalaista bruttopalkkaa. Vastaavasti ennakonpidätyksen ja sairausvakuutusmaksun alainen palkka alenee.
Huomioitavaa kuitenkin on, että työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksut sekä työtapaturma- ja ammattitautivakuutusmaksu lasketaan palkasta, josta ei ole vähennetty luontoisedun arvoa. Eläke-, työttömyys- ja tapaturmavakuuttajien näkökulmasta rahapalkkaa alentamalla annettu verovapaa etu on vastiketta työstä, siksi näiden vakuutusmaksujen perusteena oleva palkan määrä eroaa veronalaisen palkan määrästä.
Polkupyöräetu annetaan työntekijän rahapalkkaa alentamalla
Polkupyöräetua käsittelevään lukuun (1.1.3) on lisätty ohjeistusta ja esimerkkejä tilanteesta, jossa työntekijälle annetaan polkupyöräetu rahapalkkaa alentamalla.
Polkupyöräetu voidaan antaa työntekijän rahapalkkaa alentamalla, jos työnantaja ja työntekijä näin sopivat. Tällaisessa tilanteessa työntekijän sovitusta rahapalkasta vähennetään verovapaata luontoisetua vastaava määrä. Luontoisetu siis alentaa työntekijän veronalaista bruttopalkkaa. Vastaavasti ennakonpidätyksen ja sairausvakuutusmaksun alainen palkka alenee.
Huomioitavaa kuitenkin on, että työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksut sekä työtapaturma- ja ammattitautivakuutusmaksu lasketaan palkasta, josta ei ole vähennetty luontoisedun arvoa. Eläke-, työttömyys- ja tapaturmavakuuttajien näkökulmasta rahapalkkaa alentamalla annettu verovapaa etu on vastiketta työstä, siksi näiden vakuutusmaksujen perusteena oleva palkan määrä eroaa veronalaisen palkan määrästä.